همشهری آنلاین: با گذشت ۲۰ ماه از آغاز ناامنی در سوریه و گسترش آن به شهرها و استان‌های مختلف آن، روند حوادث حاکی از این است که شهرهای اصلی در اختیار ارتش بوده و آرامش نسبی بر آن حاکم است.

وضعیت رویارویی ارتش و مخالفان سوریه 20 ماه بعد از درگیری ها

به گزارش خبرگزاری فارس در دمشق، بیش از یک سال و نیم از آغاز بحران در سوریه گذشته و افراد مسلح در تلاشی نافرجام برای در اختیار گرفتن مناطق مختلف با مقاومت ارتش سوریه روبه رو می‌شوند.

در این میان، شهرهای مرزی به سوریه دلیل ورود غیر قانونی افراد مسلح و کمک های خارجی همچنان صحنه عملیات خشونت آمیز است. اما دمشق پایتخت سوریه از هرگونه عملیات مسلحانه در امان مانده است و فقط در برخی فواصل زمانی بعضی مناطق آن شاهد درگیری‌های محدودی بوده است.

مناطق أبو رمانة، المالکی، الصالحیة، القصاع، باب توما، المهاجرین، بغداد، القصور، العباسیین،المزة، البرامکة والحجاز از جمله مناطقی هستند که کاملا از حملات تروریست ها در امان مانده اند.

در مقابل مناطق برزة و القابون از محله های ناآرام دمشق به شمار می آیند که گاهی به صحنه درگیری شدید بین ارتش سوریه و گروههای مسلح تبدیل شدند اما با ورود ارتش سوریه به آن و کشته شدن تعداد زیادی از افراد مسلح، این ناآرامی ها کاسته شده و هرچند افراد مسلح در فواصل زمانی مختلف بار دیگر این مناطق را هدف قرار می دهند اما با دخالت فوری ارتش، حملات آنان خنثی شده و آرامش برقرار می شود.

گروه‌های مسلح بارها درصدد برآمدند از محورهای مختلف از جمله منطقه العباسیین به قلب دمشق راه پیدا کنند اما ارتش راه را به روی آنان سد کرد. در زیر وضعیت استان‌های مختلف سوریه و مقابله ارتش با تروریست‌ها و تامین امنیت آن آمده است:

ریف دمشق: امنیت 10 درصدی و داریا نا امن‌ترین منطقه

این منطقه از آغاز ناآرامی ها در سوریه صحنه درگیری های خشونت بار بین ارتش و گروههای مسلح بوده است تا جایی که گفته می شود که افراد مسلح به 90 درصد محله های این شهر راه یافته و فقط 10درصد آن از عملیات خشونت بار در امان مانده است.

حملات متعدد تروریست های مسلح به منطقه الغوطه در شرق دمشق آن را تقریبا در اختیار افراد مسلح در آورده است. دوما، حزه، دیر العصافیر، مرج السلطان و مدیرة از دیگر محله های پر تب و تاب و ناآرام ریف دمشق به شمار می آید که همواره شاهد درگیری بین ارتش سوریه و گروههای مسلح بوده است.

در این میان منطقه داریا از نا آرامترین مناطق ریف دمشق به شمار می آید و بارها پاکسازی شده است تا جایی که بیش از 800 تروریست در این منطقه و در حملات ارتش سوریه کشته شدند اما نزدیکی آن به المعضمیة وجدیدة عرطوز که صحنه درگیریهای شدیدی بوده است، موجب شد که افراد مسلح بار دیگر بتوانند به این منطقه نفوذ کنند.

با این حال داریا و دو منطقه مزبور هیچ گاه به طور کامل در اختیار تروریست ها قرار نگرفت بلکه فقط از جمله مناطقی هستند که شاهد بروز درگیری های خشونت بار بوده اند. اما ارتش سوریه توانسته است مناطق کوهستانی مانند الزبدانی،رنکوس ،التل، القدم عسالی، قدسیا ومنطقه نهرالبارد را به طور کامل از تروریست ها پاکسازی کرده و در اختیار بگیرد.

حلب: 20 درصد در اختیار افراد مسلح

شهر حلب نیز از چندی پیش صحنه درگیری های شدیدی بین ارتش سوریه و افراد مسلح وابسته به ارتش آزاد بوده است و تروریست ها توانسته اند 20درصد این شهر را در اختیار بگیرند.

مناطق تحت اختیار ارتش سوریه، مناطق امن و آرامی هستند که اهالی آن فقط از حملات راکتی تروریست ها شکایت دارند. الأشرفیة، الشیخ مقصود، الجمیلیة، میدان سعد الله الجابری و حومه آن، پادگان هنانو و اطراف آن، الحمدانیة، صلاح الدین، السلمیانیة، العزیزیة، المیدان،الشهباء، حلب الجدیدة، الموغامبو و نیز فرودگاه حلب و مناطق حومه آن از مناطق امن و تحت سیطره ارتش سوریه به شمار می‌آیند.

اما محله های الصالحین، المرجة، باب النیرب در فواصل زمانی مختلف شاهد حمله افراد مسلح و درگیری آنان با ارتش سوریه هستند.

حمص: 70 درصد در کنترل ارتش، 10 درصد در اختیار تروریست‌ها، و 20 درصد درگیری بین دو طرف

شهر حمص از بیش از یک سال و نیم پیش صحنه درگیری‌های خشونت آمیزی بوده است زیرا از آن زمان افراد مسلح وابسته به گروهک ارتش آزاد بر برخی مناطق این شهر تسلط یافته و از آن برای حمله به مناطق امن تحت اختیار ارتش سوریه استفاده کردند.

با این حال ارتش سوریه توانست پس از درگیری با افراد مسلح ، بسیاری از مناطق تحت تسلط تروریست ها را پاکسازی کند به این ترتیب اکنون 70درصد از این شهر را در اختیار دارد و تروریست ها فقط توانسته اند 10درصد حمص را در اختیار بگیرند و 20درصد باقی مانده نیز صحنه درگیری بین دو طرف است.

لاذقیه: آرام‌ترین شهر سوریه

لاذقیه یکی از آرام‌ترین شهرهای سوریه است که جز برخی درگیری های پراکنده درسال 2011 در منطقه الرمل ، از ناآرامی ها در امان مانده است زیرا ارتش سوریه به طور کامل بر آن تسلط دارد و هیچ گونه حضور نظامی در آن مشاهده نمی شود.

ارتش سوریه چند ماه قبل به ریف لاذقیه که پناهگاه اصلی افراد مسلح به شمار می‌آمد حمله کرده و توانست آن را کاملا از تروریست ها پاکسازی کند.

طرطوس: هیچ عملیات نظامی در این شهر رخ نداده است

از زمان آغاز تنش در سوریه شهر ساحلی طرطوس امن‌ترین نقطه آن بوده است به این معنی که زندگی در این شهر روال عادی خود را دارد و گویی کاملا از بحران موجود در سوریه جدا مانده است. طرطوس هیچ گونه عملیات مسلحانه ای را که مستلزم دخالت ارتش باشد، تجربه نکرده است اما شهر بانیاس در ریف طرطوس در سال 2011 شاهد ناآرامی های کوچکی بود که پس از مدتی کوتاه با دخالت ارتش، فروکش کرد..

إدلب: عملیات تعقیب و گریز ترورسیت‌ها ادامه دارد

ادلب و حومه آن از حدود 15ماه پیش شاهد درگیری‌های شدیدی بین گروه‌های مسلح و ارتش سوریه بوده است و تروریست‌ها به منظور ناامن کردن این شهربه عملیاتی چون انفجار بمب یا حمله به ایست های بازرسی دست زدند.

در واقع ادلب پس از درعا از نخستین استان‌های سوریه بود که عملیات مسلحانه در آن شیوع یافته و به منطقه ای ناامن تبدیل شد. با این حال هر بار که گروهک تروریستی ارتش آزاد برخی مناطق ادلب را در اختیار گرفت، ارتش به مقابله برخاسته و پس از مدتی آن را آزاد کرد اما عملیات تعقیب و گریز در این شهر هچنان به حال خود باقی است.

در این میان تروریست‌های مسلح بارها ایست‌های بازرسی را هدف قرار دادند که منطقه معره النعمان بیش از سایر مناطق شاهد عملیات این چنینی بوده است.

دیر الزور: تسلط گروهک تروریستی ارتش آزاد به برخی مناطق این شهر

استان دیرالزور در شرق سوریه، مانند بیشتر مناطق شرقی این کشور دیرتر از سایر مناطق به صحنه ناآرامی و درگیری تبدیل شد و اکنون ارتش آزاد فقط بر برخی مناطق راهبردی ومهم آن تسلط دارد.

از آنجا که دیرالزو در مرز عراق قرار دارد افراد مسلح در برخی موارد به راحتی به آن نفوذ کرده و کمک هایی را در اختیار ارتش آزاد قرار دادند و به این ترتیب مقدمات تسلط نسبی را بر این شهر فراهم آوردند اما ارتش سوریه همچنان برای آزادی کامل این مناطق تلاش دارد. این در حالی است که افراد مسلح اخیرا توانستند فرودگاه الحمدان در بوکمال را در اختیار بگیرند.

الحسکة: رأس العین و تل تمر در اشغال تروریست‌ها

این استان در مرز ترکیه قرار داشته و از حمایت تسلیحاتی آن برخوردار است اما کمیته های مردمی مسؤولیت جلوگیری از ورود افراد مسلح به آن را برعهده گرفتند.

حسکه از یک هفته پیش صحنه درگیری نظامی گسترده ای است که در پی حملات افراد مسلح که از مرز ترکیه وارد سوریه شده بودند، رخ داده است تا جایی که تروریست‌ها شهر مرزی راس‌العین و تل تمر را در اختیار گرفته و در تلاش برای تسلط بر شهر قامشلی هستند.

ارتش سوریه اکنون در تلاش برای آزاد سازی راس العین و تامین امنیت در مرز با ترکیه است تا از ورود افراد مسلح به این شهر با همکاری کردهای ترکیه جلوگیری کند.

الرقة: فقط منطقه الطبقه در اختیار افراد مسلح است

یکی دیگر از آرام ترین استانهای سوریه است که عملیات قابل ذکری در آن رخ نداده است و فقط منطقه الطبقه به طور نسبی در اختیار افراد مسلح قرار گرفته و ارتش سوریه در تلاش برای باز پس گیری آن است.

القنیطرة: با حمایت اسرائیل به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل شده است

بحران در این استان داخلی نبوده بلکه به دلیل اشغال اسرائیل، وجهه بین المللی پیدا کرده است. این استان تا یک ماه قبل از آرامش برخوردار بود اما با ورود تروریست های مسلح در شهرک البریقه و بیر عجم دستخوش ناآرامی شده و به پناهگاه افراد مسلح در این استان تبدل شد.

حماه: درگیری بین ارتش و تروریست‌ها ادامه دارد

از نخستین استانهای سوریه بود که با ورود افراد مسلح وابسته به گروهک تروریستی ارتش آزاد، آرامش خود را از دست داد و پس از عملیات نظامی گسترده ارتش سوریه، بیشتر مناطق آن بار دیگر روی آرامش را دیده و به مناطقی امن تبدیل شدند.

اما برخی مناطق حماه از جمله روستاهای تقسیس، الحواش،سهل الغاب و شهرک طیبة الإمام و کفر نبوذا همچنان صحنه درگیری بین ارتش سوریه و تروریست های مسلح هستند.

درعا: همچنان شاهد عملیات خشونت آمیز است

ناآرامی های سوریه از این استان آغاز شد و هرچند تعداد افراد مسلح در این استان کاهش یافته است اما همچنان شاهد عملیات خشونت آمیز است و همین امر موجب شده است نقاط مرزی درعا با اردن به منطقه ای ناامن و متشنج تبدیل شود.

کد خبر 192532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز