گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه ابهامات دو دوره‌ پیشین کنکور دکتری رفع نشده است، ثبت‌نام سومین دوره کنکور دکتری از فردا شروع می‌شود.

کنکور

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور ثبت‌نام سومین دوره کنکور نیمه متمرکز دکتری تا 12آذر‌ماه جاری از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انجام می‌شود.حسین توکلی با اشاره به پذیرش دانشجو در 9گروه آموزشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، علوم پزشکی، دامپزشکی، تربیت‌بدنی وعلوم ورزشی و زبان اظهار کرد: اطلاعیه سازمان سنجش درباره شرایط و ضوابط ثبت‌نام امروز در نشریه پیک سنجش و سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

او افزود: داوطلبان باید مبلغ 31هزار و 500تومان وجه ثبت‌نام را با استفاده از کارت‌های عضو شتاب از طریق سایت سازمان سنجش واریز کنند یا از طریق روش‌هایی که در اطلاعیه مربوطه اعلام شده، اقدام کنند. توکلی درباره ضرایب دروس کنکور دکتری92 گفت: افزون بر مواد عمومی شامل زبان عمومی و استعداد تحصیلی، مجموعه‌ای از دروس تخصصی دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد لحاظ می‌شود. به گفته مشاور عالی سازمان سنجش، دروس زبان با ضریب دو و استعداد تحصیلی با ضریب یک و مجموعه دروس اختصاصی به‌عنوان یک ماده امتحانی با ضریب چهار در بررسی نمرات داوطلبان لحاظ می‌شود. او اظهار کرد: البته ضرایب هر یک از دروس اختصاصی گروه آزمایشی علوم پزشکی در مقابل هر درس در دفترچه راهنما مشخص شده است.

سهم برابر کنکور و مصاحبه در گزینش نهایی

مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه اسامی چند برابر ظرفیت داوطلبان استخراج شده و این عده برای شرکت در مصاحبه معرفی می‌شوند، گفت: فهرست نهایی داوطلبان براساس نمره کل حاصل 80درصد کنکور و 20درصد معدل‌های تراز شده و نمره مصاحبه و هر یک با وزن برابر منتشر می‌شود. توکلی تأکید کرد: میزان تأثیر نمره کنکور کتبی و مصاحبه در پذیرش داوطلبان یکسان بوده و به میزان 50درصد تأثیر خواهد داشت.

ابهاماتی که رفع نشده است

طی برگزاری دو دوره کنکور دکتری به‌صورت نیمه‌متمرکز، مشکلات زیادی در گزینش نهایی دانشجویان بروز کرده که وزارت علوم ابتدا توجهی به اعتراض‌‌های داوطلبان درباره نحوه برگزاری مصاحبه دانشگاه‌ها نداشت و آن را امری عادی تلقی کرد. اعمال سلیقه دانشگاه‌ها در گزینش نهایی دانشجویان اما امسال اعتراض‌های بیشتری را به‌دنبال داشت و مسئولان وزارت علوم ازجمله وزیر علوم به‌طور تلویحی این موضوع را تأیید و سعی کردند به موضوع گزینش سر و سامانی بدهند.

گروهی از معترضان کنکور دکتری امسال طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خواستار بررسی وضعیت خود و احقاق حقوقشان شدند. وزیر علوم اخیرا در حاشیه همایش رؤسای دانشگاه‌های کشور درباره تغییر وزن کنکور دکتری 92و کاهش اعتراضات داوطلبان این کنکور به مهر گفت: 50- 50 شدن کنکور دکتری 92خواست داوطلبان کنکور دکتری است و اعمال این وزن در کنکور دکتری که 18اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، قطعی است.

کامران دانشجو تأکید کرد: تغییر این وزن هیچ مشکلی برای داوطلبان دکتری سال 92ایجاد نمی‌کند و حتی 75درصد داوطلبان تأکید داشتند که این تغییر وزن صورت گیرد زیرا دانشگاه‌ها به گفته داوطلبان در مصاحبه دکتری دانشجویان خود را پذیرش می‌کردند یا به قدری به داوطلبان نمره مصاحبه را کم می‌دادند که داوطلب امکان قبولی نداشته باشد. در ادامه مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده اند که اعمال سلیقه دانشگاه‌ها در نمره کنکور دوره دکتری تأثیری ندارد. دانشگاه‌ها اما در این زمینه مقاومت می‌کنند و سعی دارند همچنان در گزینش دانشجویان دکتری حرف آخر را بزنند.

مقاومت دانشگاه‌ها

پس از آنکه رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که اعمال سلیقه دانشگاه‌ها در نمره کنکور دوره دکتری تأثیری ندارد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: «خودمان در دانشگاه وزن مصاحبه دکتری را بالا و پایین می‌بریم.»رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز دیروز درباره اعمال سلیقه در گزینش دانشجویان دکتری در برخی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به سهم مساوی و 50درصدی مرحله کتبی و مصاحبه کنکور دکتری 92، دانشگاه‌ها تنها می‌توانند نظر خود را درباره مصاحبه اعلام کنند و این نظرات در نمره کنکور کتبی نقش و تأثیری ندارد. در همین حال رئیس دانشگاه صنعتی شریف در واکنش به اظهارات وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش اعلام کرد: نباید نگران وزن کتبی کنکور دکتری بود و حساسیت نشان داد چون ما در دانشگاه‌ها و در مرحله مصاحبه آنقدر دستمان باز است که می‌توانیم وزن را بالا و پایین ببریم تا هر داوطلبی پذیرش نشود. رضا روستا آزاد به مهر گفت: موضوع وزن مصاحبه در کنکور دکتری محل اختلاف میان وزارت علوم و دانشگاه‌ها شده است.

روستا آزاد ،رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره نظر دانشگاه‌ها درخصوص نحوه برگزاری کنکور دکتری‌گفت: نظر دانشگاه‌ها این است که یک کنکور غربالگری عمومی برگزار شود اما دست دانشگاه در مصاحبه باز باشد تا خودش برای سنجش داوطلبان تصمیم بگیرد. مهدی قمصری، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در این‌باره به مهر گفت: «پس از برگزاری کنکور داوطلبانی که به دانشگاه تهران معرفی شدند کیفیت علمی لازم را نداشتند.»

وی درباره نحوه ظرفیت خالی دوره دکتری اظهار کرد: ظرفیت‌هایی خالی ماند که این خلأ را با روش‌های وزارت علوم مثل تبدیل خارج به داخل، پذیرش مربیان، عده‌ای از دانشجویان خارجی، برخی دانشجویان جانباز و روشندل همچنین استعدادهای درخشان پر کردیم. البته رؤسای برخی دانشگاه‌ها خواستار استثنا شدن دانشگاه‌های بزرگ از تغییرات کنکور دکتری شدند و اعلام کردند که این تغییرات قابلیت اجرایی ندارد!

به هر روی دانشگاه‌ها بدون توجه به اعتراض‌های داوطلبان کنکور دکتری خواهان اعمال سلیقه در پذیرش دانشجویان این دوره هستند و توجهی هم به‌نظرات وزیر علوم ندارند. رئیس سازمان سنجش هفته گذشته درباره دلیل تغییر شیوه گزینش دانشجویان دوره دکتری به ایسنا گفت: مهم‌ترین دلیل این تغییر بحث اجرای عدالت آموزشی و ایجاد فضای یکسان رقابتی برای همه داوطلبان متقاضی آزمون دکتری و پرهیز از اعمال سلیقه دانشگاه‌ها بود. ابراهیم خدایی تأکید کرد: وظیفه دانشگاه و وزارت علوم پذیرش بهترین دانشجویان در مقطع دکتری است و با شیوه کنونی کنکور دکتری این هدف محقق شده و البته نقایص آن نیز در حال اصلاح است.

کد خبر 192303
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز