یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنسفالیت ویروسی به معنای التهاب مغز ناشی از ویروس‌ها است که کودکان و سالمندان را که دستگاه ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر مبتلا می‌کند.

encephalitis

أنسفالیت‌های ویروسی ممکن است در جریان یا پس از عفونت با بسیاری از بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوانزا، تبخال، سرخک، اوریون، سرخجه، هاری، آبله مرغان و عفونت‌های «آربوویروسی» منتقل‌شونده بوسیله پشه مانند «ویروس نیل غربی» ایجاد شوند.

از جمله ویروس‌های شایعی که می‌تواند آنسفالیت ایجاد کنند می‌توان به  ویروس HSV-1 که عامل تب‌خال‌های ناحیه دهان است، اشاره کرد که می‌تواند مغز را هم درگیر کند و اختلالاتی مانند سردرد، اختلالات رفتاری و گفتاری و حتی اختلالات هوشیاری ایجاد کند. از آنجا که این ویروس بیشتر در مناطقی از مغز که مسئول عواطف است فعالیت می‌کند، بیمار اختلالات خلقی و عاطفی مانند پرخاشگری پیدا می‌کند.

التهابی که در آنسفالیت‌ها در مغز ایجاد می‌شود یک تورم ساده نیست، بلکه ساختار این تورم، سلول‌های مغز را از بین می‌برد و علاوه بر اینکه عوارض این بیماری ماندگار و غیر قابل برگشت است، هرچه فرد دیرتر برای درمان مراجعه شود خطر مرگ افزایش می‌یابد.

ویروس‌هایی که آنسفالیت ایجاد می‌کنند، می‌توانند از طریق انواع ساس و کنه یا گزیدگی حیوانات هار ایجاد شود، یا از طریق نیش پشه حامل این ویروس به انسان منتقل می‌شود.

انواع خفیف آنسفالیت بعد از برخی بیماری‌های متداول کودکان مثل سرخک، گوشک، آبله مرغان، سرخجه ایجاد می‌شود و مایع بینی و گلو با ذرات موجود در سرفه و عطسه کودکان بیمار نیز می تواند در انتقال این بیماری نقش داشته باشد.

آنسفالیت به خودی خود مسری نیست اما ویروس‌های عامل این بیماری از طریق حشرات قابل انتقال است که بهترین شیوه پیشگیری، حفاظت کودکان از گزش حشرات است و البته پاکیزه نگهداشتن اطراف محل زندگی که امکان فعالیت و زندگی حشرات را به حداقل برساند از دیگر اقدامات پیشگیرانه محسوب می‌شود.

علایم تبخال مغزی

  • تب و تشنج
  • سردردهای ناگهانی و پی در پی
  • بی‌حالی مفرط
  • تهوع و استفراغ
  • گیجی
  • خشک شدن گردن
  • توهم و از دست رفتن حافظه

تشخیص این بیماری در نوزادان دشوار است. اما توجه به علایمی ویژه مانند استفراغ، برآمدگی ملاج، خشکی بدن و گریه ممتد نوزاد که با بغل کردن کودک بیشتر شود می‌تواند در تشخیص این بیماری راهگشا باشد.

http://www.webmd.com

کد خبر 192264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز