جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فهیمه راستگار بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و دوبلور باسابقه، سال ١٣١١ در تهران و در محله بهارستان متولد شد.

فهیمه راستگار

او لیسانس خود را در رشته زبان فرانسه گرفت و بازی در تئاتر و فعالیت در دوبله را از نیمه دهه ۱۳۳۰ آغاز کرد.

همچنین کار در سینما را از سال ۱۳۵۲ با فیلم «مغول‌ها» به کارگردانی پرویز کیمیاوی آغاز کرد.

بازی در فیلم‌هایی چون «گیس‌بریده»، «پابرهنه در بهشت»، «ستاره‌ها ۳: ستاره بود»، »رازها»، «دختری به ‌نام تندر»، «روانی»، «زن شرقی»، «الو!الو! من جوجوام»، «مرغ و همسایه»، «عشق و مرگ»، «جهیزیه‌ای برای رباب»، «محموله»، «ترنج»، «شیر سنگی»، «خط پایان» و «آقای هیروگلیف» از فعالیت‌های سینمایی اوست.

او از نسل اول دوبله ایران است که دوبله را در ایتالیا شروع کردند و از سال ١٣٢٨ تا ١٣٤٢ را در همین کشور به دوبله گذراندند.

دوبله برخی از شخصیت های خاطره انگیز سریال های تلویزیونی از جمله گویندگی در نقش اوشین در سریال ژاپنی سال های دور از خانه و در نقش خانم مارپل و یا راوی سریال علی کوچولو در سال های دهه شصت و بخش های نخست فیلم هری پاتر ،از دیگر فعالیت های اوست که او را در قامت دوبلوری صاحب سبک قرار داد.

نجف دریابندری مترجم صاحبنام همسر او است و آن دو با همکاری محمد زهرایی ،مدیر نشر کارنامه کتاب دوجلدی "کتاب مستطاب آشپزی " را تدوین و تالیف کردند که از جمله آثار ماندگار در فرهنگ خورد و خوراک و آشامیدنی به شمار میرود که سهمی مهم در معرفی ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب مکتب آشپزی دنیا داشته است.

فهیمه راستگار در چند سال آخر عمرش به بیماری آلزایمر دچار شد و عصر روز ٢ آذر سال ١٣٩١ و در سن ٨٠ سالگی در منزل مسکونی‌اش درگذشت.

*آخرین بروزرسانی ۷ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 192165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز