همشهری‌آنلاین: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست تک نرخی ارز را در شرایطی می‌توان اعمال کرد که تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شده باشد.

داوود دانش‌جعفری

به گزارش ایسنا، دکتر داوود دانش‌جعفری در مورد ارز تک‌نرخی اظهار کرد: سیاست تک‌نرخی شدن ارز به این معنی است که باید ذخیره فوق‌العاده زیادی از ارز وجود داشته باشد تا بتوان با عرضه‌ی آن قیمت مورد نظر به دست آید، در غیر این صورت اگر بین منابع ارزی و تقاضا شکافی به وجود آید، ناخواسته با ارز تک‌نرخی فاصله خواهیم گرفت.

وی سیاست تک نرخی ارز را برای هر اقتصادی لازم عنوان کرد و افزود: تعادل بین عرضه و تقاضا لازمه‌ی تک نرخی‌شدن ارز است و اگر مقام اجرایی اکنون در شرایطی نیست که بتواند عرضه‌ را افزایش دهد، حداقل آن است که تقاضا تحت کنترل قرار گیرد.

دانش جعفری اضافه کرد: اینکه در شرایط فعلی شاهد آنیم که به هر علتی تقاضای ارز بیشتر از منابع در اختیار است، به این معنی خواهد بود که عده‌ای تقاضای ارز دارند اما بنابر دلیلی به آن پاسخ داده نمی‌شود؛ بنابراین تعادل عرضه و تقاضا نیز برقرار نخواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین در مورد استقلال فعالیت‌های بانک مرکزی نیز تصریح کرد: با توجه به این‌که سیاست‌های بانک مرکزی عمدتا اقتصادی و ارزی هستند مفهوم استقلال آن، این است که برای انجام وظایف خود تحت تاثیر سیاست‌های مالی دولت عمل نکنند.

دانش جعفری ادامه داد: اگر بانک مرکزی تحت فشار دولت قرار گیرد شاید در مواقعی نظیر کسری بودجه با چاپ اسکناس مشکل حل شود، اما آثار تورمی آن در اقتصاد باقی خواهند ماند.

وی با اعتقاد به این‌که باید در روش تعیین رییس بانک مرکزی بازنگری شود، تصریح کرد: در برنامه‌ چهارم توسعه رییس بانک مرکزی توسط مجمع عمومی این بانک شامل چند وزیر و رییس جمهور است تعیین می‌شد که به گونه‌ای وی را تحت کنترل دولت قرار می‌داد واین امر در برنامه‌ی پنجم نیز تمدید شد؛ این درحالی است که مستقل نبودن در تصمیم‌گیری برای سیاست‌های پولی و ارزی موجب اختلال در وضعیت تورم و نرخ ارز می‌شود.

کد خبر 192128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز