مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

گروه شهری: ‌ ماه آذر نقطه روشنی در تاریخ مناسبات دولت و شهرداری تهران محسوب می‌شود چرا که هشت‌‌ماه تأخیر دولت به‌ سر آمد و 10درصد از یارانه بلیت مترو سرانجام پرداخت شد.

12.5 میلیارد تومان یارانه‌ای که دولت به متروی تهران اختصاص داده، سه میلیارد تومان کم دارد تا بتوان با آن حقوق یک‌ماه پرسنل و کارکنان شرکت مترو را تأمین کرد و بی‌شک این مقدار رقمی چشمگیر برای صنعتی نیست که ماهانه بیش از 70میلیارد تومان برای مسئولان شهر هزینه دارد. این پرداخت اندک در حالی به فال نیک گرفته می‌شود که تا روز گذشته ریالی از اعتبارات قانونی حمل‌ونقل شهری پرداخت نشده بود و دولت پس از 9‌ماه به فکر این مهم افتاده است. یکی از مقامات وزارت کشور دیروز اعلام کرد که مبلغ 121.5 میلیارد تومان به متروی تهران پرداخت شده؛ خبری که برخلاف خبر هفته گذشته وزیر کشور، صحت داشت.


سهم یارانه پرداختی دولت برای بلیت مترو12.5میلیارد تومان است که کمتر از 10درصد از بدهی دولت به مترو را تشکیل می‌دهد. صبح دیروز، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کرد که 75میلیارد تومان یارانه بلیت حمل‌ونقل عمومی را به شهرداری‌ها پرداخت کرده که فقط14.25میلیارد تومان آن به یارانه بلیت متروی تهران و مشهد اختصاص یافته است.

علی‌محمد ‌قلی‌ها، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این‌باره گفت: سهم واقعی یارانه بلیت مترو 140میلیارد تومان است که در نهمین‌ماه از سال و صرف میلیاردها تومان در صنعت مترو، درصدی از آن به مدیریت شهری رسید. به گفته قلی‌ها، مترو هم‌اکنون روزانه سه میلیون مسافر جابه‌جا می‌کند و برای پرداخت حقوق یک‌ماه پرسنل نیاز به 15میلیارد تومان هزینه دارد که این پرداخت حتی آن را هم تأمین نمی‌کند.

به گفته کارشناسان، با مبلغی که بعد از هشت‌‌ماه بابت یارانه بلیت مترو پرداخت شد، هیچ مشکلی از مترو و حمل‌ونقل شهری حل نخواهد شد. قلی‌ها با بیان اینکه بیمه تأمین اجتماعی و مالیات، اخطارهایی مبنی بر ضبط اموال مترو بابت بدهی خود داده‌اند، افزود: مترو بعد از مدت‌ها تأخیر این سهم را دریافت کرده است. علاوه بر ادامه سهم 90درصدی یارانه بلیت مترو، بودجه عمرانی 274میلیارد تومانی نیز پرداخت نشده و این جدا از خسارت 21میلیارد تومانی بیمه و جریمه دیرکرد هفت میلیارد تومانی به متروی تهران است.

کد خبر 192115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز