سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

موسی ابومرزوق * تازه‌ترین تجاوز اسرائیل به نوار غزه، چندین کشور اروپایی و آمریکا را واداشت تا بر موضع خود درباره حمایت بدون خلل از متجاوز تأکید کنند.

 ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و باراک اوباما همگی ادعا کرده‌اند که راکت‌های حماس مسئول این بحران است و این حق اسرائیل است که از شهروندان خود دفاع کند. اگر آنها حقایق را بررسی کرده بودند، متوجه می‌شدند که اسرائیل حملات را آغاز کرده است.

وضعیت زمانی وخیم شد که در حمله ارتش اسرائیل به غزه در هشتم آبان‌ماه یک کودک فلسطینی کشته شد. اسرائیلی‌ها حملات دیگری صورت دادند که پاسخ جناح‌های فلسطینی را به همراه داشت.به‌رغم این حملات، تلاش‌های جدی برای آرام کردن اوضاع و تحقق آتش‌بس انجام شد، اما روشن است که اسرائیل دستور کار دیگری داشت. این رژیم با هدف قرار دادن احمد الجعبری رهبر گردان‌های القسام، تلاش‌های مصر را برای ایجاد آتش‌بس بین تمام جناح‌های فلسطینی و اسرائیلی‌ها ناکام گذاشت؛ این امر را رئیس‌جمهور مصر روز شنبه تأیید کرد.

با نزدیک شدن انتخابات اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواست با خون فلسطینیان تجارت کند؛ به‌خصوص پس از آنکه ائتلاف با اویگدور لیبرمن سیاستمدار فوق افراطی نتوانست آنطور که وی انتظار داشت، محبوبیتش را درنظرسنجی‌ها بالا ببرد. شیمون پرز این کار را در سال 1996بر سر لبنان و ائتلاف اولمرت- لیونی- باراک آن را بر سر غزه در سال 2008آورد. آنچه در اینجا مهم است، موضع غیراخلاقی و کوته‌بینانه دولت‌های اروپا و آمریکاست. آنها تفسیر نادرستی از حقایق دارند و به نفع متجاوز، بیطرفی کامل را به نمایش گذاشته‌اند.

موضع غرب باعث حمایت سیاسی از تجاوز اسرائیل شده و رهبری آن را تشویق کرده تا به حملات خود ادامه دهد. از این رو، از نظر مردم و کل منطقه، کشورهای غربی همدست هستند. دولت‌های اروپایی برخلاف مردم خود که اکثریت آنها از حقوق فلسطینیان حمایت می‌کنند، بار دیگر معیارهای دوگانه و ریاکاری خود را به نمایش گذاشته‌اند.

حقوق بشری که اروپا مدعی است در سراسر جهان از آن دفاع می‌کند، از مردم فلسطین مضایقه می‌شود. دولت‌های اروپایی در پنج سال گذشته که 1.7میلیون نفر مردم غزه در معرض محاصره اسرائیل بوده‌اند، هیچ کاری نکرده‌اند. ساکنان غزه از غذا، آب و دارو محروم بوده‌اند و حتی اسرائیل تعیین می‌کند که هر روز چند کالری مواد غذایی باید به آنان برسد. حق مردم برای مقاومت در برابر اشغال و مقابله با تجاوز برای همه تضمین شده است، اما اگر فلسطینیان بخواهند این حق را اعمال کنند، به‌سرعت تبدیل به تروریست می‌شوند و به همین علت باید تحت پیگرد قرار بگیرند.

حملات نظامی اسرائیل به غزه پس از آخرین جنگ غزه متوقف نشد. از سال 2009، 271فلسطینی کشته شده‌اند، در حالی که تلفات اسرائیل فقط سه مورد مرگ بوده است. در خلال چند روز گذشته، بیش از 700فلسطینی کشته یا زخمی شده‌اند که بیش از نیمی از آنان زن یا کودک بوده‌اند. دیروز 12نفر از یک خانواده قتل عام شدند.

اما تجاوز اسرائیل فقط به غزه نیست. اسرائیل به مصادره زمین‌های فلسطینیان، اخراج ساکنان بیت‌المقدس و کرانه باختری ادامه داده است؛ هر چند رهبران ساف کوشیده‌اند به موافقتنامه صلح دست یابند. اسرائیل از زمان انعقاد پیمان صلح اسلو، شمار شهرک‌ها را 10 برابر کرده است. اسرائیل حتی پس از آنکه از دست عرفات خلاص شد، هیچ کاری نکرده است. اکنون لیبرمن می‌خواهد از دست ابو مازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خلاص شود.

حماس تصمیم گرفته است با انجام اقدامات بازدارنده در برابر یکی از مجهزترین ارتش‌هایی که غربی‌ها به آن کمک مالی می‌کنند، از حقوق مردم خود دفاع کند. در زمانی که جهان از دفاع از حقوق فلسطینیان خودداری می‌کند، ما از خودمان دفاع می‌کنیم. مردم ما حق دفاع از خود را دارند و ما دیگر در سکوت نخواهیم مرد.

حماس شاید نتواند اسرائیل را شکست دهد، اما ما می‌توانیم محکم در برابر آن بایستیم و زندگی را در بخش عمده‌ای از این رژیم فلج کنیم. این حق هر ملت آزاده‌ای است. غزه و حماس تنها نیستند و دشمنان اسرائیل در حال افزایش هستند. دنیای عرب در حال تغییر است. مردم فلسطین امروز امید و رهبری را در حماس می‌بینند. اسرائیل دست به ماجراجویی‌ای زده که به درستی آن را محاسبه نکرده است و اکنون باید پیامدهای آن را تحمل کند. آتش‌بس براساس شروط حماس برقرار خواهد شد، نه شروط اسرائیل. نخستین شرط، رفع محاصره سرکوبگرانه نوار غزه خواهد بود.

* عضو ارشد حماس
گاردین-20نوامبر 2012
ترجمه: وحیدرضا نعیمی

کد خبر 191985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز