سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

سوانح اخیر در تردد اتوبوس‌های کاروان‌های راهیان نور موجب شده تا مسئولان برای کاهش این سوانح بیش از پیش هماهنگ شوند و چاره‌اندیشی کنند تا کسی نگوید «بروید از مسئولانش بپرسید.»

به گفته مسئولان سازمان بسیج یک دستورالعمل جامع برای حفظ ایمنی کاروان‌های راهیان نور تدوین و صادر شده تا اتفاقات ناگوار را به حداقل برساند. در این دستورالعمل برگزاری انواع کلاس توجیهی و آموزشی برای بالاترین سطح از متولیان اردوهای راهیان نور تا پایین‌ترین سطح دیده شده است.

همچنین طبق مصوبه ستاد راهیان نور، حرکت اتوبوس‌های کاروان‌های راهیان نور در شب ممنوع است و با فرد یا افرادی که اجازه حرکت در شب به اتوبوس‌های راهیان نور بدهند برخورد قانونی می‌شود. با وجود این دستورالعمل و مصوبه، با نگاهی گذرا به سوانح رخ داده در کاروان‌های راهیان نور مشاهده می‌شود که اغلب سوانح شب‌ها رخ داده و ممنوعیت تردد اتوبوس‌های کاروان‌های راهیان نور در شب نادیده گرفته شده است.

اخیرا مدیر روابط عمومی سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها اعلام کرده که «برای تأمین ایمنی زائران، تردد کاروان‌های راهیان نور برای اعزام به مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس از ساعت هفت شب تا صبح ممنوع شده است.»
سید‌محمد‌یاشار نادری گفته با تعاملی که با پلیس راهنمایی و رانندگی داشتیم مقرر شد تردد اتوبوس‌های راهیان نور از ساعت هفت شب به بعد ممنوع باشد تا کاروان‌ها بعد از اذان مغرب تا بعد از اذان صبح با اسکان در اردوگاه‌های بین راهی استراحت کنند؛ چرا که با این کار ایمنی زائران بیش از پیش تأمین می‌شود.

لزوم تشدید نظارت

شکی نیست که تمهیدات اندیشیده‌شده می‌تواند در کاهش سوانح مؤثر باشد، ولی درصورتی که این تمهیدات به دقت اجرا و با خاطیان به‌شدت برخورد شود. حیدر حیدری، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر دوشنبه 29آبان‌ماه امسال، در نشست هماهنگی طرح زمستانی با اشاره به ممنوعیت تردد کاروان‌های راهیان نور در ساعات شب گفت:

متأسفانه معلوم نیست چرا این ممنوعیت هم‌اکنون اجرا نمی‌شود و امیدواریم این طرح دوباره اجرا شود. آنگونه که از سخنان برخی مسئولان استنباط می‌شود ممنوعیت تردد در شب خودروهای حامل کاروان‌های راهیان نور رعایت نمی‌شود که با توجه به آغاز فصل سرما، برای کاهش سوانح باید نظارت دقیق و جدی در این‌باره اعمال شود. مسئولان و دست‌اندرکاران اردوهای راهیان نور سعی در برطرف کردن کاستی‌های این اردوها دارند که قابل قدردانی است اما همچنان یک پرسش مطرح است؛

چرا مصوبه ممنوعیت تردد اتوبوس‌های حامل کاروان‌های راهیان نور در شب رعایت نمی‌شود؟ مگر پیش‌بینی نشده کاروان‌ها از اذان مغرب تا پس از اذان صبح در اردوگاه‌های بین راهی استراحت کنند و پس از آن به راه خود ادامه دهند، پس چرا اجرا نمی‌شود؟ کاهش سوانح کاروان‌های راهیان نور هم‌اکنون بیش از هر چیزی نیاز به هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در اجرای قوانین و مصوبات دارد و به صرف تصویب قوانین و ابلاغ آنها مشکلی حل نمی‌شود.

کد خبر 191981
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز