سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی : به‌رغم سیر نزولی نرخ دلار طی چند هفته اخیر قیمت بسیاری از اقلام خوراکی و کالاهای مصرفی که به بهانه افزایش نرخ دلار رشد بی‌رویه‌ای داشته نه‌تنها کاهش نیافته بلکه رشد تقاضا برای برخی اقلام در ایام محرم افزایش نسبی قیمت‌ها را به‌دنبال داشته است.

کالا

پیشتازی کالاهای اساسی

با وجود تأکید مسئولان بر تأمین کالاهای اساسی با تخصیص ارز مرجع و نظارت بر عرضه این کالاها به قیمت مصوب بررسی قیمت خرده فروشی برنج خارجی، روغن نباتی، شکر، چای و شیر و لبنیات بیانگر عرضه چند نرخی و گرانفروشی این فراورده‌هاست.

نابسامانی بازار کالاهای مصرفی

در بازار محصولات سلولزی و بهداشتی نیز برخی انواع پودر شوینده داخلی در بازار کمیاب شده و قیمت بعضی پودرهای لباسشویی وارداتی نیز با افزایش 300تومانی از 1350 به1650 تومان افزایش یافته است. همچنین انواع محصولات سلولزی و دستمال کاغذی رشد قیمت 10 تا 15 درصدی داشته و برخی انواع مایع ظرفشویی با افزایش قیمت 500 تا هزار تومانی به نرخ دو هزار و
250 تا چهار هزار تومان به مردم عرضه می‌شود. برخی انواع آبمیوه، نوشابه‌های گاز‌دار، تنقلات نیز طی چند هفته اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده است.

وعده آرامش بازار

نابسامانی قیمت و عرضه کالاهای اساسی در حالی ادامه دارد که روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده کرده است تا در هفته‌های آینده و خبرهای بهتری از بازار ارز به‌تدریج آثار کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و آرامش در بازار ارز و کالا حاکم شود.
مهدی غضنفری با اشاره به مدیریت عرضه و تقاضای ارز بعد از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی افزود: با این اقدامات و سیاست‌های دیگر، در هفته‌های آینده خبرهای بهتری، هم در حوزه ارز و هم تأثیرگذاری کاهش قیمت آن در بازار آزاد خواهیم داشت.

برخورد شدید با متخلفین

معاون بازرسی و نظارت سازمان بازرگانی استان تهران نیز با اشاره به تشدید برخورد با گرانفروشی و احتکار در شهر تهران به خبرنگار ما گفت: در چارچوب این طرح از ابتدا تا 28 آبان‌ماه بیش از 200هزار بازرسی از واحدهای خرده فروشی و عمده‌فروشی کالا در سطح شهر تهران صورت گرفته و بیش از 15هزار پرونده تخلف به ارزش 248میلیارد ریال تشکیل شده است.

علیرضا موسوی مجد با تأکید بر تشدید نظارت بر بازار کالاهای اساسی طی دو هفته اخیر افزود: این تخلفات در عرضه محصولاتی مانند برنج، روغن نباتی، محصولات بهداشتی و سایر کالاهایی بوده که یا با ارز مرجع به کشور وارد و با قیمت ارز آزاد عرضه شده و یا عرضه‌کنندگان مرتکب احتکار و گرانفروشی شده‌اند.

وی عرضه مرغ به نرخ بیش از چهار هزار و 700تومان را تخلف و مصداق گرانفروشی دانست و افزود: مصرف‌کنندگان، واحدهای خرده‌فروشی که مرغ را به نرخ بیش از پنج هزار تومان عرضه می‌کنند را به دستگاه‌های نظارتی معرفی کنند.

کد خبر 191971
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز