گروه شهری - محمد باریکانی: بازارچه عودلاجان مراحل بازسازی و احیا را می‌گذراند. به گفته مشاوران این پروژه قرار است حتی دکان‌های این بازارچه تاریخی که تنها گنبد به جای مانده از عودلاجان تاریخی را در خود جای داده‌اند نیز تغییر کاربری بدهند و به جای عرضه آهن، فلز و نایلکس به مکانی برای توزیع صنایع‌دستی تبدیل شوند تا با ایجاد رونق اقتصادی در این منطقه از بافت تاریخی شهر تهران گامی در جهت تبدیل عودلاجان به سایت موزه پایتخت در بافت هسته نخست شکل‌گیری شهر تهران برداشته شود.

دکتر حمیده توسلی، مدیر دفتر توسعه محله عودلاجان در بافت تاریخی تهران با اشاره به نقش هماهنگ‌کننده این دفتر میان شهرداری، سازمان میراث‌فرهنگی و کسبه بازارچه عودلاجان گفت: در تفاهمنامه‌ای که میان شهرداری، میراث فرهنگی و کسبه بازارچه عودلاجان به امضا رسیده، 4/5 میلیارد تومان برای بازسازی، مرمت و احیای بازارچه عودلاجان درنظر گرفته شده که سهم هر کدام از سه طرف قرارداد 1/5 میلیارد تومان است.

به گفته توسلی شهرداری تهران قرار است در موضوع تأمین زیرساخت‌ها همچون شبکه آب، فاضلاب، گاز و برق فعالیت کند.
قرار است طرح احیا و بازسازی بازارچه عودلاجان در دو فاز انجام شود که به گفته توسلی، محله‌ای که اکنون در حال مرمت است در دوران تاریخی مربوط به کلیمیان تهران بوده و کاربری‌های آن نیز شبیه به صرافی بوده است. بازارچه تاریخی عودلاجان از یکسو به کنیسه عزرایعقوب می‌رسد و در سوی دیگر تا تکیه رضاقلی خان امتداد می‌یابد.

از بازارچه سرپوشیده عودلاجان تهران چیزی جز یک گنبد تاریخی 300ساله باقی نمانده بود که اکنون با بازسازی این بازارچه، برای احیای عودلاجان تاریخی تلاش می‌شود. دفتر توسعه محلی عودلاجان تهران که دکتر حمیده توسلی مسئولیت آن ‌را بر عهده دارد، در مطالعاتی که در محله عودلاجان تهران داشت به این نتیجه رسید که از 396پلاک موجود در محله تاریخی عودلاجان تهران 186پلاک غیرفعال هستند و به همین دلیل با توجه به پیشینه تاریخی این نقطه از پایتخت تصمیم به بازگرداندن زندگی به عودلاجان و ایجاد رونق اقتصادی برای ساکنان هسته نخستین شکل‌گیری شهر تهران گرفته شد.

نزدیک به یک‌سال پیش که سقف همین تنها گنبد به جای مانده از بازارچه صفوی تهران قدیم به‌دلیل بی‌توجهی و فرسایش ناشی از بارندگی‌ها فروریخت، رئیس اداره‌کل میراث‌فرهنگی تهران به همراه معاون میراث‌فرهنگی کشور با حضور در بازارچه عودلاجان مرمت فوری این بازارچه را در دستور کار قرار دادند.

بازارچه عودلاجان در دوران صفوی کاروانسرایی برای بارانداز شترها بود. بعدتر صرافی‌ها در این نقطه از شهر متمرکز شدند و سپس در دوران قاجار این بازارچه تبدیل به داروخانه شد. پیش از احیای بازارچه عودلاجان این منطقه تبدیل به کارگاه‌های فلزکاری، تولید و توزیع نایلکس و آهن فروشی شد که اکنون با تغییرات ایجاد شده قرار است با موافقت کسبه این بازارچه، عودلاجان تاریخی به محل عرضه صنایع‌دستی و محصولات منطبق با ‌شأن تاریخی آن تبدیل شود.

براساس آنچه حمیده توسلی از دفتر توسعه محلی عودلاجان می‌گوید، شهرهای دیگر جهان همچون استانبول ترکیه، شام و حلب در سوریه، بیروت در لبنان، هانوی کوبا، جاکارتا اندونزی و مانیل پایتخت فیلیپین نیز با دادن کاربری به محله‌های تاریخی خود که تبدیل به بیغوله شده بودند بافت تاریخی شهر خود را به محلی برای جذب گردشگر و ایجاد رونق اقتصادی تبدیل کرده‌اند. به گفته وی، مرکز پاریس که پس از جنگ دوم جهانی بیغوله بود و مردمانش در آلونک زندگی می‌کردند با رویکرد احیای بافت تاریخی شهر تبدیل به گران‌ترین نقطه از شهر پاریس شد. توسلی معتقد است که احیای بافت‌های تاریخی علاوه بر برخورداری از زیبایی و جاذبه گردشگری باید بازده اقتصادی نیز داشته باشد تا بدین‌ترتیب فرهنگ اجتماعی ساکنان آن منطقه نیز بالاتر برود.

بازارچه تاریخی عودلاجان در بافت تاریخی تهران با بیشتر از 300سال قدمت اکنون دارای 396مغازه و دکان کسبه است که در فاز دوم ساماندهی، احیا و بازسازی این بازارچه پیش‌بینی شده است با ساخت مهمانخانه و رستوران سنتی، توزیع صنایع‌دستی ایرانی و سنگ‌های ارزشمند قیمتی و نیمه‌قیمتی و فرش، امکان رونق اقتصادی در این نقطه از شهر را ایجاد کرد.

ابوالقاسم حیدری سخنگوی کسبه بازارچه عودلاجان نیز با اشاره به اینکه بازارچه تاریخی عودلاجان از سال 57تاکنون کاربری‌های صنعتی عمدتا در حوزه صنایع فلز و آهن داشته است در نشستی با مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران گفت: در حال حاضر سراج‌ها به این بازارچه روی آورده‌اند که کیف‌های وارداتی و تولیدی خود را عرضه می‌کنند. پیش‌تر البته کارگاه‌هایی برگزار شده است تا مشاغلی که در‌ شأن و منزلت نام بازارچه عودلاجان است به کسبه این بازار تاریخی معرفی شوند و با توجه به اینکه قرار است عودلاجان تبدیل به شهر موزه تهران شود باید مشاغل جدید برای این بازارچه تعریف شوند و رونق اقتصادی را به این منطقه بازگردانند.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به اهمیت تاریخی بازارچه عودلاجان به همشهری گفت: مرمت بازارچه عودلاجان ادامه خواهد داشت چون رویکردی فراتر را در این نقطه از شهر به‌عنوان شهر موزه تهران دنبال می‌کنیم و نگاه میراث فرهنگی، حفظ و حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی است.

کد خبر 191871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز