گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از آغاز طرح زمستانه پلیس‌راه از نیمه دوم آذر خبر داد و گفت: برابر ابلاغیه صادره، تجهیزات زمستانی خودروها حتما در مبدا مورد کنترل قرار گرفته و در این خصوص هیچ‌گونه گذشت و اغماضی نخواهیم داشت، چرا که هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص موجب می‌شود تا ضمن انسداد مسیر، سایر خودروها نیز در راه بمانند.

سردار اسکندر مومنی از شناسایی استان‌های قرمز در تصادفات زمستان پارسال خبر داد و گفت: برابر تدابیر اتخاذ شده طرح زمستانه امسال از نیمه آذرماه با تمرکز بر این استان‌ها آغاز می‌شود. وی با تأکید بر اینکه امسال به‌صورت خاص دستورالعمل مشترک وظایف دستگاه‌ها در طرح زمستانه تهیه می‌شود، گفت:

در دو سال گذشته تلفات تصادفات رانندگی در فصل زمستان حدود 25درصد کاهش داشته است، لذا امسال ضرورت دارد دستگاه‌ها با قدرت بیشتری وارد عمل شده و تا 30درصد ظرفیت‌ و امکانات خود را افزایش دهند. مومنی با اشاره به اینکه طرح زمستانه امسال نیمه دوم آذرماه اجرا می‌شود، گفت: طرح زمستانه پارسال تا 15اسفند بود که امسال تا 25اسفند در استان‌های برفی ادامه می‌یابد و به طرح نوروزی متصل می‌شود.

شناسایی پنج استان قرمز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه استان‌های لرستان، قزوین، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان بیشترین افزایش تلفات تصادفات رانندگی را در زمستان پارسال به‌خود اختصاص دادند و جزو استان‌های قرمز در این زمینه بودند، گفت: در عین حال 15پاسگاه پلیس راه نیز بیشترین افزایش تصادفات زمستان پارسال را داشتند. امسال به‌طور ویژه طرح زمستانه برای این استان‌ها و این پاسگاه‌ها اجرا خواهد شد.

مومنی با تأکید بر اینکه در طرح زمستانه امسال تخلفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌طور جدی مورد نظارت و برخورد پلیس قرار می‌گیرد، گفت: براساس دستورالعمل صادره، دفترچه رانندگی تمام رانندگان حمل‌ونقل عمومی که در تصادفات جرحی و فوتی مقصر باشند، ابطال می‌شود و درصورتی که تعاونی آنها نیز چهار بار در تصادفات فوتی و جرحی نقش داشته باشد، پروانه‌اش ابطال خواهد شد. مومنی با اشاره به اینکه براساس آمارهای پزشکی قانونی49.7درصد از مرگ‌ومیر تصادفات رانندگی در مسیر و یا بیمارستان رخ می‌دهد، گفت:

این در حالی است که میانگین جهانی 15تا 20درصد است که قطعا باید در این خصوص دستگاه‌های ذی‌ربط سرعت در امداد و نجات را افزایش دهند، چراکه همین امر موجب می‌شود میزان قابل توجهی از کشته‌های تصادفات رانندگی کاهش یابد.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: از سوی دیگر علت 76درصد مرگ‌ومیر تصادفات رانندگی، ضربه به سر و شکستگی استخوان است که این امر می‌تواند با استفاده از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی به میزان قابل توجهی کاهش یابد که در این خصوص نیازمند همکاری بیشتر رانندگان هستیم.

وی در عین حال از شهرداری‌ها خواست تا بر ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی نظارت بیشتری داشته باشند و افزود: متأسفانه با یک بارش برف یا باران، ترافیک بسیار سنگینی ایجاد می‌شود و تمایل به استفاده از خودروهای شخصی افزایش می‌یابد، این در حالی است که کمبود وسایط نقلیه عمومی کاملا مشهود است. مومنی با اشاره به تعطیلات پیش‌رو گفت: اکثر قریب به اتفاق مردم علاقه‌مندند تا روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در زادگاه خود باشند، لذا پیش‌بینی می‌کنیم بار ترافیک محورها از بعدازظهر چهارشنبه به میزان قابل توجهی افزایش یابد که در این خصوص تمهیدات لازم اندیشیده شده و مأموران پلیس راه در جاده‌های کشور به‌صورت ویژه و مأموران پلیس ترافیک درون شهری نیز در داخل شهرها نسبت به هدایت ترافیکی اقدام خواهند کرد.

زمستان پربرف و بارانی در راه است

در مراسم آغاز طرح زمستانه، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با تأکید بر اینکه مدیریت تقاضای سفر باید در طول طرح زمستانه درنظر گرفته شود، گفت: کاهش تصادفات و افزایش خدمات در دستور کار تمام اعضای کمیسیون طرح زمستانه است. افندی‌‌زاده از هماهنگی 11هزار و 500راهدار برای طرح زمستانه و افزایش راهدارخانه‌ها به 640راهدارخانه خبر داد و گفت:

استفاده از ماشین‌آلات راهداری نیز در طرح زمستانه امسال افزایش می‌یابد. از سوی دیگر 200انبار شن و نمک و حدود 600هزار تن مخلوط شن و نمک برای زمستان امسال پیش‌بینی شده است. وی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امسال زمستان پربرف و بارانی خواهیم داشت، گفت: 40دستگاه هواشناسی جاده‌ای در گردنه‌های برفگیر کشور نصب شده است که دستگاه‌ها میزان رطوبت و یخ‌زدگی را هر سه دقیقه یک‌بار اعلام می‌کنند. رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شمار مرگ‌ومیرهای تصادفات رانندگی در نیمه اول امسال 5.4درصد کاهش داشت، گفت: در عین حال 10هزار و 609نفر در این مدت در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند که اکثر آنها در سنین جوانی قرار داشتند، لذا ضروری است تا تمام دستگاه‌ها تلاش کنند میزان کشته‌های تصادفات کاهش یابد.

شجاعی با اشاره به اینکه حدود50.3درصد مرگ‌ومیرها در صحنه تصادفات و مابقی در مسیر و یا بیمارستان رخ می‌دهد، گفت: این امر هشدار جدی برای مسئولان امدادی است که باید در این خصوص وارد عمل شده و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، برطرف کنند تا شاهد کاهش قابل توجه کشته‌های تصادفات رانندگی باشیم. حیدری، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز از افزایش 33درصدی تجهیزات و امکانات کمی و کیفی هلال‌احمر در طرح زمستانه خبر داد و گفت:

در عین حال خودروهای امداد و نجات در زمستان امسال در گردنه‌های برفگیر به‌صورت ویژه و در کنار پایگاه‌های پلیس راه مستقر خواهند شد تا امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سریع‌تر انجام شود. وی از راه‌اندازی سامانه 147برای ارسال پیامک و تماس در زمان بروز حوادث رانندگی توسط جمعیت هلال‌احمر خبر داد و گفت: در عین حال قرار است با ادارات اوقاف روستاها نیز هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا در زمان بارش برف، افراد در برف مانده در امامزاده‌ها و مساجد مستقر شوند.

حیدری یکی از مشکلات زمستان پارسال را یخ‌زدگی گازوئیل خودروهای سنگین عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود مسئولان راهداری و امدادی، خودروهایی را برای جابه‌جایی این دسته از وسایط نقلیه در راه مانده اختصاص دهند و یا آنکه ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور مایعات ویژه‌ای مانند الکل را در اختیار این دسته از رانندگان قرار دهند تا به گازوئیل خود اضافه کرده و از یخ‌زدگی جلوگیری کنند.حیدری با اشاره به ممنوعیت تردد کاروان‌های راهیان نور در ساعات شب در برخی استان‌های کشور، گفت: متأسفانه معلوم نیست چرا این ممنوعیت هم‌اکنون اجرا نمی‌شود.

کد خبر 191853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز