دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا پایان خردادماه برنامه‌ای برای جذب نیروی جدید نداریم، گفت: اولویت جذب نیرو برای رشته‌های فنی است که سال آینده جمع بندی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

حاجی بابایی

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه "همایش امر به معروف و نهی از منکر" که با حضور سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، درباره مجوز استخدام که در جلسه هیات دولت تعیین شده و اینکه آیا آموزش و پرورش امسال استخدام نیرو دارد؟ گفت: استخدام نیرو نداریم و همه کسانی که پیش از این در آزمون آموزش و پرورش شرکت کرده‌اند، تعیین تکلیف و تعدادی نیز استخدام شده‌اند.

وی با بیان اینکه مجوز استخدام از قبل هم برای آموزش و پرورش وجود داشته، افزود: پیش از این مجوزهای لازم به استانداری‌ها ابلاغ شده، اما آموزش و پرورش بر اساس نیاز خود به نیروی انسانی برنامه استخدام را در پیش می‌گیرد.

حاجی بابایی ادامه داد: تا پایان خردادماه برنامه‌ای برای جذب نیروی جدید نداریم و نیازهای آموزش و پرورش به سمت رشته‌هایی که بر اساس ساماندهی احصاء شده است هدایت می‌شود و در مورد جذب نیرو در رشته‌های فنی که در اولویت اول است، سال آینده جمع‌بندی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

تعیین تکلیفی‌ها در مسیر استخدام قرار دارند

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از بین یکهزار تا چهار هزار ظرفیت جدید که برای استخدام از سوی دولت به استانها اعلام شده آیا شامل آموزش و پرورش هم می‌شود؟ پاسخ داد: آموزش و پرورش دستگاه ملی است و اگر تصمیماتی اتخاذ می‌شود، باید در سطح ملی باشد نه استانی.

وی در پاسخ به تعیین تکلیف بخشی از نیروهای آموزش و پرورش، حق التدریسی‌ها و نیروهای شرکتی نیز گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر نیروی حق التدریسی ندارد و تنها نیروهایی که وجود دارد، تعیین تکلیفی‌ها هستند که در مسیر استخدام قرار دارند و از این پس اگر قرار باشد کسی وارد اموزش و پرورش شود، باید در آزمون شرکت کرده و پذیرفته شود.

حاجی بابایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طبق اظهارات سازمان بهزیستی آموزش و پرورش همکاری لازم را برای استخدام معلولان انجام نمی‌دهد، خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم تنها دستگاهی که این کار را انجام دهد، آموزش و پرورش است؛ اگر لیست جداگانه‌ای از استخدام معلولان در وزارتخانه‌های دیگر تهیه شود، مشخص می‌شود که میزان جذب این نیروها در آموزش و پرورش چه تعداد است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بر اساس رشته‌های گوناگون آزمون برگزار می‌کند، اما ممکن است رشته افراد مرتبط با نیازهای آموزش و پرورش نباشد که امکان شرکت در آزمون‌ها را ندارند، بنابراین تلاش کردیم عین قانون را اجرا کنیم.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در آخرین آزمو ن این وزارتخانه که برای 40 هزار نفر برگزار شد، حدود 100 نفر از پذیرفته شدگان آزمون از بین معلولان بودند.

بعد نگویند فلانی گفت من کاری ندارم /منتظر اعلام نتایج بررسی حادثه اتوبوس راهیان نور هستیم

وی درباره پیگیری آموزش و پرورش در خصوص اتوبوس واژگون شده حامل دانش آموزان راهیان نور نیز گفت: این حادثه پرونده دارد و باید پیگیری شود، لذا بعد نگویند فلانی گفت من کاری ندارم.

حاجی بابایی ادامه داد: رییس قوه قضاییه مسئول مشخص کرده و کمیسیون‌های مجلس نیز در جلسات متعدد آن را بررسی کردند و نتایج را باید به مراجع و آنچه را که حقیقت است اعلام کنند ما نیز منتظر هستیم.

وی در باره استفاده از جزوه‌ها و کتابهای کمک آموزشی غیراستاندارد نیز تصریح کرد: یک مشکلی است که در طول سالیان گذشته بوجود آمده و برای جلوگیری از این گونه اقدامات شورای عالی آموزش و پرورش قانونی را مصوب کرده است. همچنین سازمان پژوهش موظف شده براساس این قانون رعایت استانداردهای لازم را برای محتوای این کتابها الزامی کند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به دنبال قطع کار آموزشگاه‌ها نیست، ادامه فعالیت آنها را به همسویی محتوا براساس برنامه‌های تعلیم و تربیت منوط و مشروط کرد.

حاجی بابایی گفت: کتابهای آموزش و پرورش در صدد تفکر محور کردن دانش آموزان است که نمونه این کتب مربوط به پایه ششم ابتدایی است، اگر آموزشگاه‌ها و ناشران در جهت تفکر محوری، کتابهای کمک آموزشی را تدوین و تولید می‌کند، از آنها حمایت

می‌کنیم، اما اگر بدنبال آسان سازی و چهارگزینه‌ای کردن و تعطیل کردن دانش آموزان هستند، این خدمت رسانی و در مسیر تعلیم و تربیت نیست.

استفاده از هر نوع وسیله کمک آموزشی که باعث راحت طلبی دانش آموزان شود، مجاز نیست

وی درباره اینکه معلمان مجاز به استفاده از کتابهای کمک آموزشی برای دانش آموزان هستند، خاطرنشان کرد: هر نوع وسیله کمک آموزشی که دانش آموز را وادار به تفکر و اندیشیدن کند خوب است، اما از هر نوع وسیله کمک آموزشی که دانش آموز را به راحت طلبی و دادن پاسخهای آماده ترغیب کند، مجاز نیست.

به گزارش ایسنا، حاجی بابایی در باره آموزشگاه‌هایی که با داشتن مجوز به تبلیغ کتابهای کمک آموزش اقدام می‌کنند، گفت: موسساتی که تحت عنوان آموزشگاه مجوز فعالیت دارند، می‌توانند براساس موسسه بودن خود تبلیغ کنند، اما اینکه آیا اقدامات تبلیغی آنها درست است یا خیر؟ موضوعی است که باید نظارت شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه انتخابات عنوان شده برخی از مدارس به عنوان پایگاهی برای تبلیغات انتخاباتی انتخاب می‌شود، آیا آموزش و پرورش برنامه‌ای برای جلوگیری از این اقدام دارد؟ پاسخ داد: یکی از کارهایی که پیش از این در مجلس نیز انجام شد تا آموزش و پرورش از این گردونه خارج شود، سن رای دهندگان بود و قانون کلی این است که دانشگاه‌ها، مدارس، ادارات و مراکز دولتی تحت هیچ شرایطی نباید کاری که بر خلاف قانون و تخلف است را انجام دهند و انتخابات هم یکی از این کارهاست.

کد خبر 191834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز