محمود زنده‌نام، مؤسس و رئیس سابق مرکز هنرهای نمایشی و رادیویی و رادیو نمایش است.

 او سال‌ها در شهرستان محل تولدش به فعالیت هنری و نمایشی مشغول بود و در آن مدت توانسته بود انجمن سینمای جوان و انجمن نمایش را راه‌اندازی کند. پس از چندی به صدا و سیمای همدان منتقل شد و برنامه‌سازی‌‌های مختلف تلویزیونی مانند تله‌تئاتر، سریال و انیمیشن و... را تجربه کرد. زنده‌نام با ورود به صدا‌و‌سیمای تهران به‌عنوان مدیر تولید، معاونت بین‌الملل و بعد مدیرطرح و برنامه شبکه دو و مدیر گروه مستند همان شبکه، به‌کار خود ادامه می‌دهد. او اردیبهشت سال1388 به جمع خانواده بزرگ نمایش رادیویی وارد شد.

حضور هنرمندان جوان در رادیو نمایش

محمود زنده‌نام ابتدا دلایل اصلی تاسیس و شکل‌گیری رادیو نمایش اشاره کرد وگفت: «اساسا نمایش به‌عنوان ساختار در شبکه‌های رادیویی متداول بوده است. ازآنجا که نمایش ساختار جذاب و پیچیده‌ای به‌حساب می‌آید، در رادیو و تلویزیون مخاطب خودش را دارد و به‌همین‌ دلیل آثار نمایش رادیویی تولید شده تا پیش از راه‌اندازی رادیو نمایش به‌صورت پراکنده از شبکه‌های مختلف پخش می‌شد. در گذشته به‌خاطر اینکه تعداد شبکه‌های رادیویی محدود بود و شنونده‌ها هنوز با رسانه‌های جدیدی مانند ماهواره، تلویزیون و اینترنت ارتباطی نداشتند، توجهشان به رادیو معطوف بود و دراین انعطاف و توجه به رادیو گرایش ویژه‌ای به نمایش رادیویی نشان می‌دادند. به محض گسترش شبکه‌ها، مخاطبین رادیو نیز درمیان شبکه‌های آن توزیع شدند؛ پس مخاطبین افزایش پیدا کردند و شبکه‌ها نیز کاهش یافتند. در چنین شرایطی سازمان صدا و سیما تصمیم گرفت تا همانطور که شبکه رادیو برای ورزش و سلامت و بهداشت راه‌اندازی کرده است. با وجود ظرفیت‌های بالای نمایشی شبکه رادیونمایش را راه‌اندازی کنند. ما در گذشته شبکه‌های رادیویی‌ای داشتیم که در دل آنها برنامه‌های نمایشی و نمایش‌های رادیویی اجرا و پخش می‌شد. تاسیس شبکه رادیویی نمایش منافاتی با روندی که در گذشته وجود داشت ندارد. مرکز هنر‌های نمایشی رادیو براساس سیاست‌های خاص سازمان و معاونت صدا همچنان به تولید نمایش برای دیگر شبکه‌های رادیویی ادامه می‌دهد. رادیو نمایش می‌کوشد پتانسیل هنری هنرمندان بازیگر جوان را منسجم کند. از سوی دیگر شنونده‌ها نیز مطمئن خواهند بود هر لحظه که اراده کنند از شبکه رادیو نمایش می‌توانند نمایش رادیویی گوش کنند».

او درباره آینده رادیو نمایش گفت: «من نسبت به شبکه نمایش، حساس بوده و هستم. ازسوی دیگر بسیار خوشحالم که پس از 25سال خدمت به‌صورت کارمندی، با افتتاح یک شبکه در کارنامه‌ام بازنشسته شده‌ام. امیدوارم که این کودک متولد شده مسیر رشد و بالندگی‌اش را همچنان طی کند، از سوی دیگر بسیار خوشحالم که به جمعی خدمت کردم که همگی هنرمند بودند».
برای راه‌اندازی این شبکه او دو سال مقدمات راه‌اندازی آن را به انجام رسانده است. خودش درباره فعالیت‌های انجام شده در این دوسال می‌گوید:از دو سال قبل که من به رادیو نمایش آمده بودم اعتقاد داشتم کار نمایش و راه‌اندازی رادیو نمایش کار سخت و پیچیده‌ای است و تصمیم گرفتم تا با دقت بیشتر وارد عمل شوم. راه‌اندازی برنامه‌ها و شبکه‌های گفت‌وگو‌محور بسیار آسان‌تر است اما نمایش نیازمند متن، نویسنده، بازیگر و تمرین طولانی برای آماده‌سازی‌ است.

پس از این مراحل موسیقی و افکت لازم است و در این پروسه طولانی آدم‌های زیادی درگیر آن می‌شوند، این در حالی است که در رادیوهای گفت‌وگو محور ممکن است که یک نفر همه فعالیت‌ها و مراحل تولید را شخصا انجام دهد. درآن سال‌ها که قراردادها و تفاهمنامه‌های مختلف با نویسندگان رادیو نمایش بستم، کوشیدم حدود600 یا 700ساعت متن نمایشی تولیدکنیم. برخی از این تعداد یعنی حدود300 تا 400ساعت نمایش رادیویی تولید شد. در حال حاضر این ساعت نمایش آماده پخش است».

کد خبر 191781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز