همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به تغییرات اخیر آزمون نیمه متمرکز دکتری اظهار امیدواری کرد که در آینده بتوان به سمت یک غربالگری ملی و ارایه کارنامه به داوطلبان حرکت کرد تا پس از آن دانشگاه‌ها نیز غربالگری نهایی را انجام دهند و نقش وزارت علوم نیز نظارتی باشد.

دکتر حسین نادری‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارایه پیشنهاداتی مبنی بر برگزاری آزمون تخصصی‌تر دکتری با توجه به مساوی شدن سهم مراحل مصاحبه و کتبی، گفت: طراحی سوالات دکتری به شیوه تستی کار سختی است و اگر ابزاری داشتیم که می‌توانستیم سوالات را به صورت اتوماسیون تصحیح کنیم، حتما از فرآیندی که کاملا تستی نباشد، استفاده می‌کردیم.

وی درخصوص برگزاری جداگانه آزمون زبان کنکور دکتری، گفت: بحث‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه آزمون زبان از سه درس تخصصی آزمون دکتری و استعداد جدا شود، اما فکر نمی‌کنم در فرصت پیش‌رو این موضوع امسال اجرایی شود.

نادری‌منش درباره بحث‌هایی مبنی بر کاهش داوطلبان آزمون دکتری در صورت عدم برگزاری آزمون به شیوه نیمه متمرکز، تصریح کرد: وزارت علوم افزایش تعداد داوطلبان آزمون دکتری را حسن می‌داند، چرا که زمانی داوطلبان بیشتر در آزمونی شرکت می‌کنند که فرآیند آن عدالت‌محورانه باشد.

وی افزود:در آزمون‌هایی قبلی که توسط دانشگاه‌ها برگزار می‌شد، داوطلبان این احساس را داشتند که هر دانشگاه دانشجویان خود را پذیرش می‌کند، اما آزمون نیمه متمرکز دکتری این احساس را در داوطلبان به وجود آورده که شانس قبولی بیشتری دارند که این موضوع را باید حسن آزمون دکتری دانست نه عیب آن.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به افزایش تعداد داوطلبان آزمون دکتری از 130 هزار نفر در دوره اول آزمون نیمه متمرکز به 180 هزار نفر در آزمون دوم، گفت: این افزایش ظرفیت به دلیل افزایش خروجی‌های مقطع کارشناسی ارشد است و بنابراین انتظار می‌رود که این رقم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه با برگزاری آزمون نیمه متمرکز دیگر نیازی نیست هر دانشگاه به صورت جداگانه آزمون برگزار کرده و هزینه‌های زیاد و کارهای تکراری انجام دهد، گفت: یکی از دلایلی که آزمون به شیوه سراسری برگزار می‌شود این است که تعداد متقاضیان آنقدر زیاد است که تک تک دانشگاه‌ها از عهده کار برنمی‌آیند.

نادری‌منش همچنین در خصوص انتقاداتی مبنی بر رواج کلاس‌های تست‌زنی با برگزاری آزمون‌ نیمه‌ متمرکز دکتری و همچنین امکان لطمه وارد شدن به کیفیت این دوره‌ها با توجه به فرآیند تستی شدن آزمون، گفت: فرآیند تست‌زنی کلاس‌های کنکور و کلاس‌های جنبی آن آفتی است که از دوره‌های آموزش و پرورش برای ورود به مقطع کارشناسی وجود دارد و تا مقطع دکتری نیز راه یافته است.

وی ادامه داد: البته اگر کلاس‌های کنکور باعث تقویت توان علمی افراد شود، ما از آن استقبال می‌کنیم، اما باید تلاش کرد که این فرآیند منجر به مباحثی سوء نشود و بر کیفیت آزمون دکتری ضربه وارد نکند که باید در این زمینه مدیریت لازم انجام گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین در خصوص برگزاری آزمون در مقطع دکتری در حالی که کنکور مقطع کارشناسی در حال حذف است، گفت: بحث حذف کنکور سراسری موضوعی بود که در شروع برنامه چهارم به شکل جدی پیگیری شد و بنا بر این بود که در سال 90 نیز عملیاتی شود، اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت در کمیسیون مشترکی به این نتیجه دست یافتیم که نمی‌توان کلا فرآیند آزمون را حداقل در برخی صندلی‌های جدی و پرتقاضای دانشگاهی حذف کرد

نادری‌منش در ادامه با تاکید بر اینکه سوابق تحصیلی و توان فرد در مقطع دکتری نیز نقش کلیدی دارد، تصریح کرد: 50 درصد توان علمی و سوابق تحصیلی در آزمون دکتری از طریق مصاحبه دانشگاه‌ها بررسی می‌شود. همچنین 20 درصد سهم آزمون کتبی نیز مربوط به سوابق تحصیلی داوطلب است.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورها یک غربالگری ملی از داوطلبان آزمون دکتری صورت می‌گیرد و پس از آن داوطلب با دریافت کارنامه، به صورت جداگانه به دانشگاه‌ها مراجعه و پذیرش می‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی ما نیز یک غربالگری می‌کنیم و پس از آن داوطلبان را برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می‌کنیم و در نهایت پذیرش به صورت یکجا انجام می‌گیرد، در این شرایط زمانیکه پذیرش به شیوه یکجاست، فشار کمتر و پاسخگویی بهتر را به همراه خواهد داشت و با شرایط بومی ما نیز سازگارتر است.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان با اشاره به برگزاری آزمون متمرکز دکتری توسط وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد، گفت: در مقایسه با مجموعه کاملا متمرکز سایر آزمون‌ها، آزمون دکتری وزارت علوم کاملا نیمه متمرکز است.

کد خبر 191670

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز