همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از افتتاح بخش میانی خط ۳ مترو به طول ۷ کیلومتر ظرف چند روز آینده خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: با راه اندازی این خط، اتصال آن به خطوط ۱، ۲ و ۴ مترو امکان‌پذیر شده و علاوه بر آن امکان تبادل مسافر بین این خطوط فراهم می‌شود، ضمن اینکه بخش جنوبی خط مذکور به طول ۱۲ کیلومتر نیز تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

معاون شهردار تهران ادامه داد:در حال حاضر روزانه ۲۰ تا ۲۲ میلیون نفر در تهران جابه‌جا می‌شوند که با توجه به سهم ۲۰ درصدی تاکسیرانی، ۲۵ درصدی اتوبوسرانی و نیز ۳۰ درصدی مترو، می‌بایست ۴ میلیون مسافر با تاکسی، ۵ میلیون مسافر با اتوبوس و ۶ میلیون مسافر نیز با مترو جابه جا شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴ میلیون مسافر از طریق ۸۰ هزار راننده زحمتکش و پر تلاش ناوگان تاکسیرانی و نیز حدود ۴ تا ۵ میلیون مسافر دیگر نیز از طریق رانندگان تلاشگر و زحمتکش ناوگان اتوبوسرانی جابه جا می‌شوند، گفت: تلاش کرده‌ایم تا در تاکسیرانی و اتوبوسرانی به کیفیت بیشتر اهمیت داده و از نظر کیفی وضعیت این دو بخش را ارتقاء بخشیم.
به تهران نیز مانند کل کشور خدمات بدهید.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه امروزه مساله اصلی ما تکمیل شبکه مترو تهران و دستیابی به سهم ۶ میلیون جابه جایی با مترو است، اظهار کرد: هر چند تا چندی پیش رسیدن به این رقم امری غیر ممکن تلقی می‌شد اما به رغم محدودیت‌هایی که جهت توسعه مترو با آن‌ها روبه رو هستیم، رسیدن به این رقم نه تنها دور از ذهن به نظر نمی‌رسد بلکه کاملاً قابل دسترس است.

عمر مفید اتوبوسهای موجود رو به پایان است

وی با بیان اینکه علاوه بر مترو، در اتوبوسرانی نیز با محدودیت‌هایی روبه رو هستیم، تصریح کرد: دو سال است اتوبوس دریافت نکرده‌ایم و عمر مفید اتوبوس‌های موجود رو به پایان می‌رود و برای همین بسیاری از اتوبوس‌هایمان فرسوده، معیوب و کُند شده‌اند، چرا که عمر مفید اتوبوس‌ها در تهران ۷ - ۸ سال است و به این منظور باید سالی هزار دستگاه اتوبوس جدید دریافت کنیم.

مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه انتظار داریم‌‌ همان طور که وزارت کشور به سایر شهر‌ها در حوزه حمل و نقل شهری خدمات می‌دهد، به تهران نیز خدمات بدهد، اضافه کرد: برای حفظ وضع موجود و سر پا نگه داشتن ۷ هزار دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران، حداقل به ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید بابت سهمیه سال گذشته و نیز سهمیه سال جاری نیاز داریم.
اتوبوس نباید هم ردیف خودروهای لوکس باشد.

اتوبوس کالای لوکس نیست

معاون شهردار تهران با بیان اینکه قبلاً با دلار ۹۰۰ تومانی نسبت به خرید اتوبوس‌های دوکابین اقدام می‌کردیم اما الان با دلار ۲۵۶۰ تومانی اتوبوس‌های مورد نیازمان را خریداری می‌کنیم، اعلام کرد: اتوبوس به هیچ عنوان کالایی لوکس محسوب نمی‌شود در صورتی که در اولویت‌های دهگانه تخصیص ارز، حمل و نقل عمومی را هم ردیف خودروهای لوکس و در اولویت نهم قرار داده‌اند.

 

تعداد واگنهای مترو 4 رقمی می شود

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در چند سال اخیر تعداد واگن‌های مترو از ۲۷۴ دستگاه به ۹۲۰ دستگاه افزایش پیدا کرده، اظهار کرد: تا آخر سال جاری تعداد واگن‌های متروی تهران برای نخستین بار ۴ رقمی شده و به یک هزار دستگاه افزایش می‌یابد و خودکفایی ۶۰ درصدی کارخانه واگن سازی متروی تهران در شرایط تحریم، تحول بزرگی را در صنعت مترو به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه از سوی برخی دستگاه‌ها و بعضی مسئولان به مترو به چشم میهمان ناخوانده نگاه می‌شود، تصریح کرد: این در شرایطی است که در حال حاضر مترو نیاز اضطراری شهر تهران و شهروندان تهرانی است و در صورتی که اعتبارات مورد نیاز این بخش پرداخت شود، تا پایان سال ۹۳ با توسعه مترو می‌توانیم به میزان قابل توجهی مشکل ترافیک تهران را برطرف کنیم.

مهندس تشکری هاشمی در پایان با انتقاد از اینکه در بین اولویت‌های ده گانه تخصیص ارز، حمل و نقل عمومی را در اولویت نهم قرار داده‌اند، گفت: واقعاً چه موضوعی به اندازه حمل و نقل عمومی برای مردم اهمیت دارد که مسئولان مربوطه این موضوع را به عنوان اولویت ماقبل آخر تخصیص ارز تعیین می‌کنند و حتی برای آن هیچ نرخ ارزی را نیز معین نمی‌کنند.

کد خبر 191641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز