سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

الهام صادقی: دریافت یک جایزه ادبی کتاب خبری عادی و تکراری برای فیلیپ راس، نویسنده مطرح و شناخته شده محسوب می‌شود.

ولی این آخرین جایزه را می‌توان متفاوت و متمایز از سایر افتخارات پیش از این او دانست: اولین دوره جایزه 40 هزار دلاری پن/ سال بلو به خاطر یک عمر فعالیت ادبی، هفته گذشته به فیلیپ راس اهدا شد.

سال بلو، نویسنده  کانادایی، برنده جایزه نوبل ادبیات و از دوستان نزدیک راس بود که فیلیپ راس درباره او می‌گوید: «از دیدگاه من، سال بلو و ویلیام فاکنر، ستون ادبیات آمریکا در قرن بیستم هستند.»

به اعتقاد راس، کتاب «اکتشافات آجی مارچ» اثر سال بلو مهمترین کتابی است که در نیمه دوم قرن بیستم در زبان انگلیسی منتشر شده است. او در این باره می‌گوید: «این نظر من نه فقط به دلیل غنای ادبی اثر بلکه به خاطر تأثیری است که این کتاب بر روی آثار ادبی بعد از خودش نه فقط در آمریکا بلکه همه انگلیسی زبانان دنیا می‌گذارد.»

فیلیپ راس 74 ساله، کار خود را در عرصه ادبیات با نگارش داستان‌های کوتاه در سال 1956 آغاز کرد. اولین کتاب او با عنوان «خداحافظ کلمبوس» در سال 1959 منتشر شد و جایزه ملی کتاب آمریکا را دریافت کرد که برای نویسنده‌ای تازه کار موفقیت و اعتبار عظیمی محسوب می‌شد.

 از آن زمان تاکنون راس 22 کتاب منتشر کرده است که « روح نویسنده»، «من با یک کمونیست ازدواج کردم» و «ارث» از جمله آثار  این نویسنده  است ولی عمده شهرت راس به خاطر رمان‌هایی چون «گلایه پورتنوی» و « سادگی آمریکایی» است.

او پیش از جایزه سال بلو، جایزه ادبی پولیتزر، جایزه ملی کتاب آمریکا و جایزه انجمن منتقدان کتاب را از آن خود کرده بود. از سوی دیگر، راس تنها و اولین  نویسنده‌ای است که در طول فعالیت ادبی خود 3 بار جایزه فاکنر را دریافت کرد.

همسر سال بلو در مراسم اهدای این جایزه، راس را شایسته‌ترین فرد دریافت اولین جایزه سال بلو برشمرد و گفت: «همسرش نیز حتماً از این انتخاب داوران خوشنود و خرسند خواهد شد.»

کد خبر 19158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز