شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بیست و چهارمین برنامه نقد نغمه به نقد و بررسی سمفونی خسوف اثر محمد سعید شریفیان اختصاص دارد که با حضور شریفیان و نادر مشایخی موزیسین و آهنگساز در مقام منتفد ساعت 17 و 30 روز دوشنبه، 29 ابان در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، سمفونی خسوف از جمله آثار شاخص در زمینه کارهای ارکسترال و سمفونیک در موسیقی مذهبی به شمار می‌رود که از سوی نشر موسیقی نی داود در دو سی دی عرضه عمومی شد.

طرح موسیقایی خسوف در سال 1375 از سوی محمد سعید شریفیان پی ریزی شد و پس از 6 ماه تحقیق روی متون ادبی و جمع آوری ملودی‌های نوحه‌ای عاشورا با گزینش و استفاده نهایی از 9 تم از قدیمی ترین نوحه‌ها، بعد از دو سال در بهمن 1378 به پایان رسید.

خسوف در اربعین سال 1382 توسط ارکستر سمفونیک تهران و با همراهی خوانندگان ارکستر کر ابوای رومانی و با حمایت مرکز موسیقی وقت به مدیریت علی مرادخانی به مدت پنج شب در تهران و در تالار وحدت بارهبری لوریس چکناوریان به صحنه رفت و به دلیل کیفیت بالای اثر از سوی مدیریت فیلارمونیک اولتانیای رومانی دعوت و اجراهای معتددی در این کشور داشت.

این اثر موسیقایی در سال 84 و 85 ضبط و مدتی بعد از سوی نشر موسیقی نی داود در دو سی دی صوتی عرضه عمومی شد.

موسیقی خسوف دریک مقدمه و و هفت قسمت مختلف نوشته شده است که در آن حرکت کاروان به سوی مکه، طواف کعبه، حرکت کاروان به سوی کربلا، روز تاسوعا، شب عاشورا و در نهایت شام غریبان را در بر می‌گیرد.

برای این کار زنده یاد بیژن ترقی ترانه سرای نامی بدون هیچ چشم داشتی و تنها برای ارادتی که به این اثر و ارادت خاص به امام حسین سرود و بی هیچ چشمداشتی تقدیم کرد.

بیست و چهارمین برنامه نقد نغمه در ساعت 17 و 30 در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به سید خندان، پارک اندیشه برگزار می‌شود و حضور برای تمامی علاقه مندان آزاد است.

کد خبر 191563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز