همشهری‌آنلاین: سومین سمینار و جشنواره برند در گردشگری با محوریت خلاقیت و مهندسی برند، در محل سالن همایش‌های وزارت کشور، برگزار شد.

سمینار و جشنواره برند در گردشگری

به گزارش مارکتینگ‌‌نیوز، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیته علمی و ریاست دانشگاه علم و فرهنگ، درباره موضوع برند در گردشگری، گفت: بحث برند اگرچه در سایر محصولات و صنایع سابقه طولانی دارد، ولی در بحث گردشگری سابقه ی آن، به حدود یک دهه می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ایران در مسیر توسعه گردشگری، قرار دارد، افزود: از آنجا که ایران دارای مولفه‌های بالقوه برند گردشگری، است لذا ما وظیفه مهندسی برند را بر عهده داریم؛ درواقع چگونگی چیدمان اجزاء در یک پازل، تا رسیدن به برند گردشگری ایران، مهمترین وظیفه دست اندرکاران محسوب می‌شود.

دکتر ایمانی خوشخو، ضمن اشاره به سخنان کاتلر، اظهار داشت: عناصری مثل معماری میراث، زبان مردم، اسطوره‌ها، افسانه‌ها، تاریخ، سیاست، فرهنگ، ارزش، و مذهب، همه مولفه های تاثیرگذار، در ساخت و طراحی برند، هستند.

رئیس کمیته علمی سومین سمینار و جشنواره برند در گردشگری، ضمن اشاره به سخنان کاتلر، اظهار داشت: عناصری مثل معماری میراث، زبان مردم، اسطوره‌ها، افسانه‌ها، تاریخ، سیاست، فرهنگ، ارزش، و مذهب، همه مولفه‌های تاثیرگذار، در ساخت و طراحی برند، هستند.

وی افزود: بر خلاف دیگر صنایع، که برند محصول، مورد توجه است در بحث گردشگری از برند مقاصد سخن به میان می آید، چرا که آن چیزی که در وهله اول در ذهن گردشگران، نقش می بندد مقصد است تا رستوران، هتل و غیره.

دکتر ایمانی خوشخو، ضمن اشاره به اینکه گردشگری علاو بر کسب درآمدهای اقتصادی، عامل ارتباطات میان مردم است، تصریح کرد: وجود آیین های مختلف از جمله مراسم ماه محرم، از شاخص های برند ایران محسوب می شود.

در ادامه، دکتر محسن کرابی، دبیر کمیته علمی سومین سمینار و جشنواره برند در گردشگری، درباره ی این سمینار، گفت: سال 89 سال ایجاد گفتمان برند بود، که پس از آن در سال 90 شاهد تجربه های موفق در زمینه گردشگری بودیم، و امسال مزیت رقابتی در عرصه گردشگری، را محور اصلی سومین سمینار و جشنواره برند در گردشگری، قرار دادیم.

وی با اعلام دستاوردهای سمینار و جشنواره برند در گردشگری، در سالهای 89 و 90، افزود: نقش هنر و رسانه و برگزاری نمایشگاه‌ها، در ارتقا برند، و جایگاه حقوقی برند در سال جدید، از موضوعات مورد توجه این سمینار محسوب می‌شود.

سپس دکتر جهانیان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری، درباره ی اهمیت صنعت گردشگری، گفت: بر اساس پیش بینی‌های سازمان جهانی گردشگری، تا سال 2020 صنعت گردشگری، صنعت نفت و خودروسازی را پشت سر گذاشته و به عنوان اولین صنعت دنیا محسوب می‌شود.

وی افزود: برندسازی مقصد گردشگری؛ چگونگی ادراک ذهنی گردشگران، از یک مقصد گردشگری است.

در ادامه این سمینار، دکتر وظیفه دوست، سخنرانی خود را با عنوان نقش خلاقیت در تبدیل نام تجاری به برند آغاز کرد.
وی موارد زیر را از مهمترین موارد برندسازی برشمرد:

  1. انتخاب نام یک یا دوسیلابی
  2. خلاصه سازی نام
  3. رنگ لوگو
  4. انتخاب محدوده مکانی در ابتدا
  5. پرهیز از تنوع زیاد در ابتدا
  6. تبلیغات
  7. روابط عمومی
  8. کیفیت مستمر
  9. تمایز دائمی

رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران، ضمن اشاره به ضرورت تشکیل اتاق فکر در آژانس‌ها، و سایر سازمان‌های مرتبط، افزود: ما باید قدرت حذف موارد اضافه را داشته و نسبت به جایگزینی موارد مطلوب تلاش کنیم.

وی با اعلام این مطلب که ترکیب کردن، جزء یکی از روش‌های ایجاد خلاقیت است، افزود: الگوشناسی، یافتن راهکارهای مناسب، و راحتی از ویژگی‌های تمایز محسوب می‌شود.

گفتنی است پیام دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی، به مناسبت برگزاری سومین سمینار و جشنواره برند در گردشگری، قرائت شد.

کد خبر 191452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز