همشهری آنلاین: آیا فیس‌بوک یا توئیتر می‌تواند انتشار بیماری‌ها از سرماخوردگی معمولی گرفته تا همه‌گیری‌های بالقوه مرگبار را آشکار کند؟ وزارت امنیت داخلی آمریکا این موضوع را بهانه‌ای برای تحت نظر گرفتن شبکه های اجتماعی قرار داده است.

social media

به گزارش لایوساینس وزات امنیت داخلی آمریکا قصد دارد در یک طرح یک ساله با تحت نظر گرفتن شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی این موضوع را بررسی کند.

این طرح نشانه‌های هشداردهنده مربوط به بیماری را با استفاده از داده‌های در اختیار عموم که از طریق فیس‌بوک، توئیتر و بلاگ‌ها به دست می‌آیند، جستجو خواهد کرد.

یک شرکت مشاوره جهانی به نام Accenture قراردادی سه میلیون دلاری با وزارت امنیت داخلی امریکا بسته است تا یک برنامه مقدماتی به اجرا درآورد که هدف آن پیش‌بینی بحران‌های احتمالی بهداشت عمومی است.

این برنامه مقدماتی شامل جمع‌آوری سریع اطلاعات و شناسایی اطلاعاتی است که در صورت قرارگرفتن در اختیار مقامات بهداشتی به هدف آنها برای شناسایی و پاسخ دادن به تهدیدهای مربوط به امنیت بهداشت ملی کمک خواهد کرد.

چنین طرحی از لحاظ نظری می‌توانست به نظارت بهتر بر حوادثی مانند نامه‌های حاوی باکتری سیاه‌‌زخم، شیوع سارس در سال 2003 و همه‌گیری آنفلوآنزای پرندگان در سال 2009 بینجامد.

در عین حال تلاش‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا برای پایش اطلاعات آنلاین باعث بروز نگرانی‌هایی از جانب برخی از اعضای کنگره درباره امکان زیرپاگذاشته شدن حقوق آزادی بیان و حریم شخصی شده است.

شرکت‌های خصوصی از هم اکنون با استفاده از ابزارهای آنلاین یا رسانه‌های اجتماعی برای ردیابی روندهای بیماری را آغاز کرده‌اند- از جمله برنامه Sickweather که از شبکه‌های اجتماعی برای ردیابی بیماری‌های گوناگون از افسردگی گرفته تا اسهال ویروسی استفاده می‌کند. شرکت بزرگ جستجوی اینترنتی، گوگل، هم از جستجوهای آنلاین افراد برای ردیابی شیوع آنفلوآنزا استفاده می‌کند.

کد خبر 191345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز