مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهریآنلاین: دانشمندان دانشگاه دوک برای اولین بار موفق به نامرئی ساختن کامل یک جسم شدند که طی آن یک استوانه چند سانتی‌متری از برابر ریزموج‌ها پوشیده شد

نامرئی‌سازی انجام شد

به گزارش ایسنا، اولین دستگاه پوشش‌دهی کاربردی در سال 2006 توسط دانشگاه دوک تولید شده بود اما کامل نبود.

یافته‌های جدید می‌تواند در دگرگونی چگونگی کنترل یا انتقال نور و دیگر امواج اهمیت داشته باشد.

همانطور که شیوه سیم‌کشی قدیمی جای خود را به فیبر نوری داده، این متاماده جدید نیز می‌تواند شیوه انتقال نور و امواج را متحول کند.

از آنجایی که هدف این نوع پژوهش شامل مهار کردن نور بوده، حوزه جدیدی از اپتیک‌های ترادیسی را ایجاد کرده است.

تلاش‌های زیادی برای تولید پوششهای نامرئی‌کننده انجام شده اما تاکنون هیچ کدام نتوانسته بودند به طور کامل نور را متوقف کنند.

اکنون این محققان از رویه دیگری استفاده کرده و با کار بر روی تنظیم لبه‌های پوشش ریزموج از عبور کامل نور از اطراف آن بدون بازتاب اطمینان حاصل کرده‌اند.

آنها از یک پوشش الماس مانند استفاده کرده‌اند که خواص آن در گوشه‌های الماس بدقت همسان شده تا نور به طور کامل در اطراف یک استوانه با طول یک و قطر 7.5 سانتمتری گردش کند.

این در حالیست که این شیوه تنها در یک جهت کار کرده و دستیابی به این پوشش در نور مرئی دشوار است. اجرای اصول طراحی به کار رفته در این پوشش که برای ریزموج‌ها بوده، در طول‌موج‌های نوری مشکل است.

اما ریزموج‌ها از اهمیت زیادی در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه در ارتباط از راه دور و رادار برخوردار بوده و نسخه‌های پیشرفته این پوشش‌ها می‌تواند تا حد زیادی در ارتقای عملکرد ریزموج کمک کند.

این محققان اکنون در حال کار برای اعمال این اصول به شکل سه بعدی هستند که چالش بزرگ‌تری نسبت به دستگاه دو بعدی کنونی به شمار می‌رود.

کد خبر 191227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز