همشهری آنلاین: روش رایج برای آزمایش کلسترول این بوده است که فرد پیش از اندازه‌گیری میزان کلسترول خون دست کم هشت ساعت ناشتا باشد، اما پژوهشگران کانادایی می‌گویند ممکن است این کار ضروری نباشد.

به گزارش هلث‌دی نیوز دکتر کریستوفر نافلر، سرپرست پژوهش و استادیار آسیب‌شناسی بالینی در دانشگاه کالگاری کانادا می‌گوید:"در آزمایش‌های روتین بیماریابی، ناشتا بودن برای اندازه‌گیری کلسترول عمدتا غیرضروری است" زیرا تنها اثر اندکی بر نتایج آزمایش خواهد داشت.

"کنار گذاشتن ناشتا بودن به عنوان یک پیش شرط لازم برای آزمایش کلسترول ممکن است بدون اینکه اثر چندانی بر نتایج آزمایش داشته باشد، باعث راحت‌تر شدن انجام آزمایش برای بیماران می‌شود.

البته به گفته این پژوهشگران برای برخی از بیماران، برای مثال افراد دارای میزان بسیار بالای تری‌گلیسرید، ممکن است تکرار آزمایش به طور ناشتا برای اندازه‌گیری کلسترول ضروری باشد.

نتایج این بررسی در نسخه آنلاین جورنال آرشیوهای طب داخلی منتشر شده است.

پژوهشگران کانادایی داده‌های آزمایشگاهی مربوط به آزمایش کلسترول بیش از 200000 بیمار را بررسی کردند. آنها مدت زمان ناشتا بودن در این افراد را با میزان کلسترول اندازه‌گیری شده مقایسه کردند.

در مجموع مشخص شد که مدت زمان ناشتا بودن تفاوت چندانی از لحاظ دقت آزمایش خون کلسترول ایجاد نمی‌کند. میزان کلسترول دکل و کلسترول خوب (HDL) در زمان‌های متفاوت ناشتا بودن کمتر از 2 درصد تفاوت می‌کرد.

به علاوه میزان کلسترول بد یا LDL کمتر از 10 درصد و میزان تری‌گلیسرید کمتر از 20 درصد بر حساب زمان ناشتا بودن تفاوت داشت.

دکتر سامیا مورا، استادیار پزشکی در بیمارستان بریگهام و زنان، در یک مقاله تفسیری درباره این نتایج در همین جورنال می‌نویسد: "به نظر ما پزشکان و متخصصان بالینی بر اساس شواهد موجود می‌توانند انجام آزمایش چربی خون بدون ناشتا بودن را مد نظر قرار دهند."

به گفته مورا آزمایش کلسترول ممکن است هم به صورت ناشتا و هم به صورت غیرناشتا انجام شود، اما انجام آزمایش خون کلسترول به طور غیرناشتا مزیت‌هایی دارد.

"انجام این شیوه هم برای بیماران ساده‌‌تر است، چون نیاز به مراجعه دوم برای گذشت زمان ناشتا بودن را برطرف می‌کند، و هم برای پزشکان بهتر است، چرا که نتایج آزمایش را سریع‌تر به دست می‌آورند."

یک متخصص دیگر هم معتقد است آزمایش غیرناشتا ممکن است همچنین عامل پیش‌بینی‌کننده قابل‌اعتمادتری برای مشکلات قبلی باشد.

دکتر گرگ فونارو، معاون مدیر بخش بیماری‌های قلب در دانشگاه کالیفرنیا، لوس‌آنجلس در این باره می‌گوید:"در حالیکه اغلب راهنماها توصیه می‌شود که میزان چربی‌های خون برای بررسی خطر بیماری‌های قلبی- عروقی پس از دست کم هشت ساعت ناشتا بودن انجام شود، اما بسیاری بررسی‌ها بیانگر آن است که برای اغلب افراد آزمایش چربی‌ها بدون ناشتا بودن هم به نتایج مشابهی می‌رسد."

"از طرف دیگر برخی از تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده‌اند که میزان چربی غیرناشتا در مقایسه با حالت ناشتا دقیق‌تر می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی- عروقی را پیش‌بینی کند."

کد خبر 191222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز