همشهری آنلاین: یک غذای محلی و فوق العاده! با سالاد شیرازی و آب نارنج هم که دیگر حرف ندارد.

مواد لازم برای 6 نفر:

لوبیا چشم بلبلی یا نخود فرنگی: یک لیوان

شوید تازه: نیم کیلو ( از شوید خشک هم می‌توان استفاده کرد.)

برنج: 4 پیمانه

رب گوجه: 5 قاشق غذاخوری

زعفران آب کرده:کمی

گوشت قیمه‌ای: حدود 600 گرم

پیاز: دو عدد متوسط

نمک و فلفل:به میزان لازم

روغن=کمی

ساقه سیر تازه یا حبه سیر: چند عدد به دلخواه ( در آب خیسانده و پوست کنده و ریز یا رنده می‌کنیم)

ادویه مخلوط و معطر: یک قاشق غذاخوری

دستور تهیه

1- لوبیا را از یکی دو روز قبل خیس کنید و مرتب آب آنرا عوض کنید و با آب کم روی شعله ملایم بپزید تا آب آن بخوردش برود. ( یا نخود فرنگی را از غلاف جدا و دانه کنید و بشویید و کنار بگذارید).

2- برنج را پاک کرده و از 2 ساعت قبل با نمک خیس کنید . شوید را پاک کرده و چند بار داخل آب خیس کرده و آب آنرا تعویض کنید و خوب بشویید و بگذارید آب آن برود و سپس خرد کنید . گوشت گوساله بدون چربی را که مناسب قیمه باشد کوچک و به اندازه قیمه ای خرد کنید و بشویید.

3- پیازرا پوست کنده و در روغن تفت دهید و گوشت را اضافه کرده و کمی مجددا تفت دهید تا رنگش عوض شود در همین حین کمی ادویه مخلوط و زعفران و سپس رب گوجه را اضافه کنید و با کمی آب آنرا بپزید . گوشت قیمه زودتر میپزد.

4- پس از پختن گوشت حالا لوبیای چشم بلبلی پخته شده ( یا نخود فرنگی) را اضافه کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید ( با چاشنی آبلیمو ). آنرا بچشید و وقتی جوشید آب آن کم شد خاموش کنید . رب آن را هم هرچه بیشتر بزنید با زعفران و شوید هماهنگی ایجاد کرده و خوش رنگ‌تر می‌شود .

5- آب را بجوشانید و برنج را بریزید و بپزید و سپس آبکش کنید . شوید و سیر را می‌توانید هم در لحظه آخر به آب جوشان برنج اضافه کنید و هم میتوانید سیر و شوید را پس از آبکش کردن برنج و هنگام کشیدن آن داخل قابلمه لایه به لایه همراه با مواد پخته شده اضافه کنید .

6- کمی زعفران و روغن داغ همراه با کره یا روغن حیوانی هم برای کشیدن برنج لازم دارید. این غذا معمولا با انواع ترشیجات و نارنج تازه و یا سالاد شیرازی سرو می‌شود.

شوید لوبیا با گوشت قیمه

http://www.afarang.com

کد خبر 191156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز