گروه اجتماعی - مینا شهنی: یک قسط دیگر از مطالبات بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری امروز به حساب‌هایشان واریز می‌شود؛ مبلغ درنظر گرفته شده برای این قسط 200هزار تومان است و گفته شده که بازنشستگان امروز این پول را در حساب‌هایشان خواهند داشت.

بازنشستکی

ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست خبری دیروز خود گفت: مبلغ پرداختی مرحله سوم مطالبات بازنشستگان 200هزار تومان است که با پرداخت این مبلغ تا‌کنون مطالبه 71هزار نفر از بازنشستگان تسویه شده است. این در حالی است که همچنان بیش از 700هزار بازنشسته از دولت طلبکار می‌مانند.

دیروز و همزمان با این سخنان گروهی از بازنشستگان با اعتراض نسبت به روش پرداخت مطالباتشان از سوی دولت در مقابل در ورودی ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری در میدان فاطمی جمع شدند؛ خواسته آنها پرداخت یکجای مطالباتشان از سوی دولت بود و نسبت به تأخیر در پرداخت معترض بودند. این گروه از بازنشستگان پس از مدتی به نمازخانه صندوق بازنشستگی کشوری راهنمایی شدند و با نشستن در نمازخانه منتظر حضور مدیرعامل صندوق ماندند. بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری که پیش از سال 86 بازنشسته شده‌اند بابت اجرای قانون خدمات کشوری از دولت طلبکار هستند. میانگین طلب این بازنشستگان دو میلیون تومان برآورد شده است اما دولت در پرداخت این مطالبات تأخیر زیادی ایجاد کرد. نخستین قسط از مطالبات این بازنشستگان آخر اسفندماه 90به حسابشان واریز شد و قسط دوم در تیرماه و سومین قسط نیز امروز به حسابشان واریز می‌شود؛ تأخیر دولت از یک سو و قسط‌بندی‌کردن این مطالبات از سوی دیگر سبب بروز خشم در میان جمعیت بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری شده است.

عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری دریافت سهام به جای پول نقد را به‌عنوان راه‌حل جایگزین معرفی کرد‌ و گفت: بازنشستگانی که نسبت به دریافت مطالباتشان به این روش اعتراض دارند می‌توانند با مراجعه به بخش امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری درخواست کنند تا به اندازه طلب‌هایشان سهام دریافت کنند.

عطاریان با اشاره به اینکه تاکنون هیچ بازنشسته‌ای برای دریافت سهام مراجعه نکرده‌است افزود: طبق مصوبه دولت باید سهام دولتی در قالب بنگاه اقتصادی و به‌صورت خارج از بورس به بازنشستگان واگذار شود و دولت الزام قانونی خود را با احصا و شناسایی و واگذاری سهام‌‌ به سازمان بازنشستگی با همکاری سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام داده است.

مطالبات بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این افراد است که با روش‌های گوناگون تلاش کرده‌‌اند که نگرانی و اعتراض‌شان را به گوش مسئولان برسانند. نگرانی دیگر این بازنشستگان عدم‌دسترسی به خدمات درمانی مناسب است. بازنشستگان معتقدند که خدمات درمانی متناسب با نیازهایشان در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و با وجود اینکه تلاش‌هایی برای برقراری بیمه تکمیلی درمان از سوی صندوق بازنشستگی کشوری با همکاری شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ برایشان تأمین شده ‌ هنوز رضایتی در این زمینه حاصل نشده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان گفت: پژوهش‌ها نشان داده است که بازنشستگان یک‌سوم از حقوقشان را صرف درمان و سلامت می‌کنند و در این خصوص اکثریت آنان خواستار ارتقای خدمات درمانی و تحت پوشش قرارگرفتن بیمه تکمیلی درمان هستند، به همین دلیل امسال 200میلیارد تومان بابت بیمه تکمیلی درمان اختصاص یافته است و دو میلیون و 400هزار بازنشسته کشوری و خانواده‌های تحت تکفل آنها تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان شرکت آتیه‌سازان حافظ قرار گرفته‌اند.

یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه با اشاره به شرایط دشواری که شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ برای بازنشستگان ایجاد کرده به عطاریان گفت: بهتر است به ساختمان بیمه آتیه‌سازان حافظ سری بزنید تا ببینید که بازنشستگان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، آنها برای انجام کارهای بیمه تکمیلی‌شان ناچارند یک روز از صبح زود تا ظهر مدام از این اتاق به آن اتاق بروند تا کارشان انجام شود و این شرایط دشواری را برای افراد مسن پدید آورده است بهتر است صندوق بازنشستگی کشوری در این مورد پاسخگو باشد. اگر بازنشستگان 30سال تمام بخشی از حقوقشان را به جای واریزکردن به صندوق بازنشستگی در بانک گذاشته بودند در حال حاضر شرایط بسیار بهتری برای ادامه زندگی داشتند در این مورد به‌نظر می‌رسد که صندوق نتوانسته خدمات متناسبی به بازنشستگان ارائه دهد.

او درباره بیمه مکمل درمان بازنشستگان گفت: بیمه مکمل درمان باید با مشارکت عزیزان بازنشسته انجام شود، بازنشستگان اگر خواهان دریافت خدمات بیشتری در زمینه بیمه درمان هستند می‌توانند پرداخت‌های بالاتری به شرکت بیمه داشته باشند و خدمات بیشتری تقاضا کنند. به گفته‌ عطاریان، بیمه طلایی بازنشستگان وزارت‌آموزش و پرورش از سوی مسئولین همان وزارتخانه اعلام شده و منتفی‌شدنش نیز به همان طریق به اطلاع بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش رسیده است، در این ماجرا صندوق بازنشستگی کشوری در تصمیم‌گیری و اجرا نقشی نداشته است.

کد خبر 190817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز