شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: با وجود غیرقانونی بودن عرضه و فروش سیم‌کارت ثبت شده فعال تلفن همراه در ایران، بسیاری از مراکز تجاری و عمومی در تهران اقدام به فروش اینگونه سیم‌کارت‌ها می‌کنند.

سیم کارت

این در حالی است که اپراتورهای تلفن همراه در ایران وجود هرگونه سیم‌کارت‌های فعال ثبت نشده در کشور را تکذیب می‌کنند و مدعی هستند هر سیم‌کارت فعالی به هر حال به‌نام یک فرد ثبت شده و مشخصات مالک آن در اپراتور وجود دارد.گزارش خبرنگار همشهری حاکی است، وفور سیم‌کارت‌های ثبت شده اما در اختیار افراد غیرمرتبط با مالک ثبت‌کننده در بازار ایران باعث شده تا همه روزه مزاحمت‌ها و کلاهبرداری‌های متعددی توسط اینگونه سیم‌کارت‌ها صورت بگیرد.

بررسی پرونده‌های قضایی و انتظامی حکایت از این دارد که بخش عمده‌ای از کلاهبرداری‌های افراد که در آنها از تلفن همراه استفاده شده توسط سیم‌کارت‌هایی است که به‌نام افراد دیگری غیراز استفاده‌کننده ثبت شده است. پیگیری قضایی این پرونده‌ها در نهایت به اینجا ختم می‌شود که در یکسو متهمانی وجود دارند که به‌رغم کلاهبرداری‌های میلیاردی، آزادانه زندگی می‌کنند اما در سوی دیگر افرادی که به هردلیل سیم‌کارتی به نام آنها ثبت شده و اکنون در چنگال پلیس گرفتار آمده‌اند اما روحشان از کلاهبرداری انجام شده بی‌خبر است و البته در کنار آنها قربانیانی که یا مالباخته هستند یا از آنها کلاهبرداری شده و یا ضربه‌ای روحی و خانوادگی و حیثیتی به آنها وارد شده و دستشان از زمین و زمان کوتاه است.

همه اینها حاصل فرایندی است که براساس آن سیم‌کارت‌های فعال و ثبت شده در فروشگاه‌ها و بازارها و اماکن پرتردد به فروش می‌رسد اما هیچ‌کس با آنها برخوردی نمی‌کند. گزارش خبرنگار همشهری حاکی است ماه‌هاست در یکی از ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد تهران، در باجه فروش وسایل موبایل اطلاعیه‌ای مبنی بر فروش سیم‌کارت تلفن همراه ایرانسل و همراه اول درج شده است. خبرنگار همشهری از فروشنده این قسمت سؤال کرد که چه سیم‌کارت‌هایی با چه قیمتی و با چه شرایطی برای عرضه وجود دارد؟ فروشنده مذکور اظهار داشت: هر تعداد سیم‌کارت ایرانسل یا همراه اول که بخواهی موجود است. سیم‌کارت ایرانسل به مبلغ 18هزار تومان و سیم‌کارت همراه اول به مبلغ 28هزار تومان فروخته می‌شود. همه سیم‌کارت‌ها ثبت شده و فعال است و به شرط فعال بودن به فروش می‌رسد.

این گزارش حاکی است در پاساژها و مراکز متعدد دیگر عرضه موبایل در تهران نیز چنین فروشنده‌هایی به وفور دیده می‌شوند که برخی از آنها حتی نسبت به عواقب چنین اقدامی آگاهی و اطلاعات لازم را ندارند.این درحالی است که درصورت هرگونه سوءاستفاده و کلاهبرداری با اینگونه سیم‌کارت‌ها، این فروشنده‌ها تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. اما سؤال اینجاست که چرا اپراتورهای تلفن همراه با داشتن شبکه بزرگ فروش و عرضه سیم‌کارت در سطح شهر، با چنین مواردی برخورد نمی‌کنند؟

مدیر روابط عمومی شرکت ایرانسل در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در پاسخ به این سؤال که چرا این اپراتور با چنین مراکزی برخورد نمی‌کند اظهار داشت: از نظر ما هر سیم‌کارت ایرانسل که فعال باشد قطعا مشخصات مالک آن در شبکه ثبت شده است و در هنگام خرید و فروش سیم‌کارت‌ها باید به مراکز رسمی ایرانسل مراجعه و مشخصات مالک جدید ثبت شود. فرایند انتقال مالکیت نیز رایگان است. وی افزود: ایرانسل با مراکزی که سیم‌کارت‌های فعال ثبت شده به فروش برسانند بدون اینکه مشخصات مالک جدید را احراز کنند از طریق گزارش کردن به پلیس فتا برخورد می‌کند.

سعید عسکری مدیر ارتباط با رسانه‌های شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار داشت: مردم درصورت مشاهده مراکز عرضه سیم‌کارت فعال ثبت شده بدون احراز مالک جدید می‌توانند موارد را به شماره‌های 9990یا 09129990گزارش کنند تا برخورد لازم با آنها صورت پذیرد. وی در پاسخ به این سؤال که چرا همراه اول که از شبکه وسیع عرضه و فروش سیم‌کارت نیز برخوردار است خود راسا با چنین مواردی برخورد نمی‌کند اظهار داشت: قطعا درصورت مشاهده چنین مواردی با متخلفان برخورد می‌شود.

کد خبر 190808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز