شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاک‌کردن کامل و دقیق حافظه رایانه‌ها نکته بسیار مهمی است که پیش از اهدا کردن،‌بازیافت کردن و یا فروختن آنها باید مورد توجه مالکان رایانه‌ها قرار گیرد.

بازگرداندن سیستم عامل به تنظیمات کارخانه‌ای به این معنی نیست که تمامی اطلاعات ذخیره شده بر روی رایانه حذف و پاک شده‌اند و حتی فرمت کردن هارد‌ درایو‌ها نیز لزوما منجر به پاک شدن تمامی اطلاعات نخواهد شد.

برای حذف کردن واقعی اطلاعات شخصی از روی حافظه رایانه‌ها باید از نرم‌افزارهای پاک‌کننده استفاده کنند.  برای سیستم‌عامل ویندوز بهترین گزینه ابزار SDelete است که رایگان بوده و می‌تواند بر روی فضاهای موجود بر روی درایو‌ها بازنویسی کرده و اطلاعات قبلی را پاک کند.

این نرم‌افزار از هر دیسکت قابل‌ اجرایی فعال شده  و یا می‌توان آن را از روی دیسک سخت رایانه‌ای دیگر مجهز به ابزارهایی از قبیل Universal Drive Adapter فعال ساخت. این نرم‌افزار برای کاربران لینوکس  Shred commands نام داشته و کارکردی مشابه دارد.

در سیستم‌های مک، دستور پاک‌سازی در اپلیکیشنی به نام Disk Utility گنجانده شده‌است و می‌تواند محتوی درایوها را در نهایت دقت پاک کند. این برنامه نیز مانند SDelete ابتدا فایل‌های موجود بر روی حافظه را پاک کرده و سپس از ویژگی پاک‌کردن فضای آزاد حافظه استفاده می‌کند. این برنامه از سه گزینه برخوردار است که سریعترین آن شامل نوشتن صفرها بر روی فضای استفاده نشده حافظه است و در ایمن‌ترین آن هفت‌بار بر روی حافظه بازنویسی می‌شود. گزینه میانی برای اکثر کاربران خانگی از ایمنی کافی برخوردار است.

البته یک راه ایمن دیگر نیز برای حذف همیشگی اطلاعات از روی حافظه رایانه‌ها وجود دارد: ایجاد دو یا سه حفره کوچک بر روی صفحه هارد درایو با استفاده از یک دریل.

کد خبر 190788
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز