همشهری آنلاین: برای این که تغذیه‌ سالم و وزن متعادلی داشته باشید لازم است در گام اول اطلاعات درستی در مورد تغذیه کسب کنید. بعضی از باورها هستند که به مرور زمان در بین مردم رواج یافته‌اند اما پایه و اساس علمی ندارند.

4 باور رایج که رژیم غذایی شما را خراب می‌کند

همه‌ ما کمابیش می‌دانیم اساس یک تغذیه‌ی سالم چیست: این که میوه و سبزیجات فراوانی میل کنید، مصرف مواد غذایی چرب را کاهش دهید و به میزان کافی آب بنوشید. اما گاهی آن قدر حرف‌ها و توصیه‌های غذایی مختلفی می‌شنویم که تشخیص درست از غلط کمی دشوار می‌شوند. برای آشنایی با این باورهای رایج نادرست با ما باشید.

افسانه‌ شماره‌ی یک:

نوشیدنی‌های کافئین دار باعث دهیدراته شدن بدن می‌شوند

از سال‌ها قبل گفته شده است که کافئین خاصیت ادرارآوری دارد و میزان ادرار را افزایش می‌دهد و برای همین آب بدن را از بین می‌برد. اما نتایج پژوهشی که در The International Journal of Sport Nutrition and Exercice Metabolism به چاپ رسیده این باور را تایید نمی‌کند. بر اساس نتایج همین پژوهش مصرف کافئین تأثیر زیادی در هیدراته شدن بدن (تأمین آب) شرکت کننده‌ها داشته است.

محققان معتقدند به این سادگی‌ها هم نیست که مصرف یک نوشیدنی کافئین‌دار بتواند آب بدن را از بین ببرد. آن‌ها معتقدند برای این که کافئین باعث دهیدراته شدن بدن (از بین رفتن آب بدن) شود باید میزان زیادی نوشیدنی‌های کافئین دار نوشید.

محققان ورزشکاران را نیز فراموش نکرده و به آن‌ها توصیه می‌کنند برای هر یک ساعت ورزشی که انجام می‌دهند باید حدود 500 میلی‌لیتر آب بنوشند.

افسانه‌ی شماره‌ی دو:

صرف‌نظر کردن از صبحانه به کاهش وزن کمک می‌کند

در نگاه اول شاید نخوردن صبحانه و لاغر شدن ایده‌ی جالبی به نظر برسد اما همین ایده‌ی به ظاهر کارساز برعکس عمل می‌کند. یعنی این که باعث می‌شود شما در طول روز دو برابر بیشتر احساس گرسنگی بکنید و قطعاً میل بیشتری به خوردن پیدا کنید. به نظرتان این ایده‌ی خوبی برای لاغری است؟

 

نتایج پژوهشی که در سال 2005 در مجله‌ی American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید نشان می‌دهد افرادی که صبحانه نمی‌خورند در طول روز میل بیشتری به دریافت کالری دارند تا آن‌هایی که از این وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نمی‌کنند. برای همین هم بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می‌گیرند.

متخصصان معتقدند که باید قبل از شروع یک روز کاری صبحانه خورده شود. آن‌ها توصیه می‌کنند در همان نیم ساعت اول بعد از بیدار شدن باید به فکر تأمین آب بدن باشید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم آب میوه، شیر، ماست، میوه‌ی تازه مثل موز و غیره میل کنید تا هم آب بدنتان تأمین شود و هم انرژی بگیرید. لازم هم نیست که در این وعده‌ی غذایی خیلی پرخوری کنید. کافی است انرژی لازم برای شروع یک روز کاری با نشاط را کسب کنید.

افسانه‌ی شماره‌ی سه:

رژیم غذایی حاوی گلوسید باعث چاقی می‌شود

بیشتر مردم تصور می‌کنند مصرف گلوسیدها باعث چاقی می‌شوند. اما به عقیده‌ی متخصصان شما زمانی چاق می‌شوید که به طور افراطی گلوسید، پروتئین و مواد غذایی چرب میل کنید. مصرف متعادل این مواد غذایی به هیچ عنوان باعث چاقی نمی‌شوند.

اصلاً مصرف گلوسیدها پایه و اساس داشتن یک برنامه‌ی غذایی سالم است. حذف گلوسیدها به معنی حذف میوه و سبزیجات و دانه‌های کامل نیز هست.

تصور این که کسی سبزیجات و میوه و نان کامل و غیره نخورد خیلی مشکل است. چنین فردی بدون شک به سلامتی خود صدمات جدی خواهد زد. برای همین اصلاً عاقلانه نیست که خودتان را از مصرف گلوسیدها که اساس یک تغذیه‌ی سالم هستند محروم کنید.

افسانه‌ی شماره‌ی چهار:

نوشیدن آب میوه‌ها به اندازه‌ی مصرف میوه‌های تازه مفید است

نوشیدن یک لیوان آب میوه همیشه ساده‌تر و سریع‌تر از خوردن میوه است: دست‌هایتان کثیف نمی‌شود و خدای نکرده انگشتتان را نمی‌برید اما بدانید که آب میوه‌ها از ترکیبات مغذی مفید محروم هستند و این ترکیبات مفید همان فیبرهای غذایی هستند.

زمانی که آب میوه را می‌گیرید فیبرهای آن از بین می‌رود. بدن همه‌ی ما به فیبرهای غذایی نیاز دارد تا بتواند میزان قند خون را تنظیم کند. برای همین خوردن میوه‌ی درسته قبل از هر چیز به کنترل میزان قند خون کمک می‌کند.

افرادی که صبحانه نمی‌خورند در طول روز میل بیشتری به دریافت کالری دارند تا آن‌هایی که از این وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نمی‌کنند. برای همین هم بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می‌گیرند.

اما اگر علاقه‌ی شدیدی به مصرف آب میوه دارید توصیه می‌کنیم روزانه بیش از 125 میلی لیتر نباشد. حتماً هم خودتان آب میوه را در منزل تهیه کنید. متخصصان معتقد هستند بهتر است به جای مصرف آب‌میوه‌های صنعتی، چند تکه میوه مانند پرتقال، لیموترش، مورد صحرایی یا تمشک را داخل یک لیوان آب انداخته و میل کنید. در این صورت هم ارزش غذایی آب بالا می‌رود و هم این که آب میوه های صنعتی سرشار از قند را نخورده‌اید.

منبع: تبیان

کد خبر 190718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز