چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: این شب‌ها در بوستان ولایت که ریه تنفسی پایتخت محسوب می‌شود، برنامه شب آفتابی به نمایش عمومی درمی‌آید.

مخاطبان این برنامه داستان و فضای آن را برای دیگران نقل قول می‌کنند و همین امر باعث ایجاد موجی شده و هر شب مخاطبانی بیش از ظرفیت این برنامه از آن استقبال می‌کنند. شب‌آفتابی تا 25آبان همچنان در بوستان ولایت برصحنه خواهدبود. بهزاد بهزادپور، کارگردان این نمایش می‌گوید: من تمام بضاعت و توانایی‌های خود را در تئاتر، سینما، موسیقی، صدا و گرافیک برای این نمایش گذاشتم تا برنامه شب آفتابی به بار نشست و امروز مخاطبان ما با برنامه‌ای روبه‌رو هستند که نه تئاتر است نه سینما، نه نمایش سایه، نه تعزیه و نه اپرا، ولی درعین حال همه اینها هست!

  • چه شد که به فکر ساختن شب آفتابی افتادید؟

شب آفتابی، نتیجه 35سال کار هنری است که من در طول زندگی انجام داده‌ام. بعد از انقلاب کار تئاتر را ادامه دادم و بضاعت‌ها، توانایی‌ها و نفوذ آن را بیشتر شناختم. بعد از آن به‌خاطر ضرورت‌هایی از ما خواسته شد که در حوزه سینما فعالیت کنیم، وارد سینما شدم و همه شاخه‌های آن را از کارگردانی، تدوین، نویسندگی، صداگذاری و بازیگری تجربه کردم. تجربه فیلم «خداحافظ رفیق» را هم در انتهای کار داشتم. شاید همه این تجربه‌ها، غیرمستقیم و ناخودآگاه، توانایی‌های مرا تکامل بخشید تا شب آفتابی متولد شود. در واقع شب آفتابی حاصل تکامل یک روند طولانی است. شما وقتی مسیر حرکت این برنامه‌ها را دنبال کنید سیر تحول و دگرگونی آن را تا رسیدن به شب آفتابی امروز به وضوح مشاهده می‌کنید. البته هنوز هم که هنوز است ما نتوانسته‌ایم نام مناسب‌تری برای این برنامه انتخاب کنیم.

  • برای توسعه این سبک از اجرا در سال‌های آینده باز هم برنامه‌هایی دارید؟

یک طرف قضیه به شخص من برمی‌گردد اینکه بهزادپور آیا بنا دارد شب آفتابی را ادامه دهد؟ من خودم تصمیم دارم تا لحظه‌ای که نفس دارم این بیرق برافراشته باشد و بماند. ولی شما نهادهای فرهنگی و هنری کشور را نگاه کنید. اینهمه امکانات و بودجه برای برخی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مصرف می‌شود که کمترین تأثیر را برای مخاطبان دارد. حالا در این میان، برنامه شب‌ آفتابی با کمترین امکانات به میان مردمی آمده که تمامی بخش‌های این نمایش را با تمام وجود دوست دارند و از آن استقبال کرده‌اند، ولی دریغ از کمترین تبلیغات و حمایت! البته برای اجرای شب آفتابی خیلی‌ها حمایت و کمک کرده‌اند که من از آنها تشکر می‌کنم اما از طرف دیگر بودند معدود کسانی که نادانسته و با کم‌مهری با شب آفتابی مواجه شدند. مثلا صدا و سیما می‌توانست از ظرفیت این رویداد فرهنگی ، هنری در راستای تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استفاده کند که نکرد. حتی آنونس 30ثانیه‌ای شب آفتابی را که هیچ خط قرمزی را رد نکرده بود تنها به‌دلیل متفاوت بودن با تکنیک‌های رایج در تیزر‌های تلویزیونی غیرقابل پخش می‌دانند. به‌نظرم تمامی نهادهای فرهنگی و به‌خصوص صدا و سیما باید بلندگوی فرهنگ انقلاب باشند و تا چنین نشود حرف از توسعه این سبک برنامه‌ها بیشتر به شوخی می‌ماند.

  • این حجم استقبال مردمی از شب آفتابی را پیش‌بینی می‌کردید؟

بشخصه با توجه به تجربه به‌دست آمده از اجراهای قبلی، استقبال گسترده و کم نظیر مردم از این برنامه برایم قابل پیش‌بینی بود اما آن چیزی که جلوه ویژه و رنگ و بوی دیگری دارد، حضور طیف‌های مختلف مردمی با عقاید و افکار گوناگون است.

کد خبر 190474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز