یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

سمیه شرافتی: ترک سیگار سخت است ولی ترک نکردن آن به مراتب سخت‌تر است.

در سالهای اخیر اگر چه در رسانه‌ها تبلیغات زیادی علیه مصرف سیگار پخش شده ولی به تازگی سنگاپور زمان پخش یک پیام تلویزیونی مبارزه با سیگار را به دلیل نگرانی‌های عموم در رابطه با نامناسب بودن آن برای کودکان تغییر داده است.

 پس از آنکه آمارها نشان دادند که این پیامها در کودکان منجر به ترس و آشفتگی می‌شود، کمیته آگهی‌های تبلیغاتی سلامت سنگاپور (اچ.پی.بی) اعلام کرد این پیام تنها پس از ساعت 8 شب که تعداد بینندگان خردسال کمتر از سایر اوقات است پخش خواهد شد.

 رئیس این کمیته در این رابطه اظهار داشت: اچ پی بی این آگهی تبلیغاتی را بازبینی کرده تا کمترین خطری متوجه کودکان نشود. وی می‌افزاید: این آگهی همچنین مابین برنامه‌های خانوادگی نیز پخش نخواهد شد.

 این پیام تلویزیونی که برای اولین بار سه‌شنبه گذشته در تلویزیون سنگاپور پخش شد با نمای نزدیک دهان یک زن مبتلا به سرطان دهان آغاز می‌شود. روی لبهای این زن زخمهای دلخراشی دیده می‌شود و دندانهای فاسد و پوسیده او کاملا نمایان است.

 این زن در این آگهی تبلیغاتی می‌گوید: سیگار کشیدن سبب ابتلا به سرطان دهان می‌شود. وی در ادامه می‌گوید: «ترک سیگار سخت است ولی ترک نکردن آن به مراتب سخت‌تر است.»

 این پیام بخشی از برنامه‌های تبلیغاتی علیه سیگار در رسانه‌های سنگاپور است. جالب است بدانید روی بسته‌های سیگار در سنگاپور در حال حاضر عکس‌های افراد مبتلا به بیماری‌های ناشی از سیگار همه‌ جا دیده می‌شود. در واقع بسیاری از کشورها، کارخانه‌های تولیدکننده سیگار را مجبور می‌کنند که روی پاکت‌های سیگار هشدارهای لازم را درباره اثرات مخرب و در اصل مرگبار آن به مصرف کننده اخطار دهند.

به تعویق انداختن زمان پخش این پیام تبلیغاتی در حالی بود که در نخستین روز دسامبر سال ۲۰۰۷ کارخانه‌های سیگار و تنباکو‌سازی که برای بلژیک محصولات دخانی می‌سازند موظف شدند عکس‌های ترسناکی از مشکلات سیگار را روی پاکت‌های خود چاپ کنند.بر اساس این دستورالعمل تمامی سازندگان سیگار تا نخستین روز دسامبر ۲۰۰۷ زمان داشتند که پاکت‌های خود را با عکسهای «شوک‌آور» از اثرات زیانبار تنباکو چاپ نمایند.

 وزیر تندرستی بلژیک گفت که این عکسها باعث می‌شوند تا مردم کمتر سیگار بکشند و دید بهتری نسبت به زیانهای سیگار داشته باشند. اما آیا واقعا چنین اتفاقی خواهد افتاد؟

مسلما همانگونه که انتظار می‌رود کارخانه‌های تولید‌کننده سیگار و بخصوص رسانه‌ها به علت داشتن مخاطبان بسیار، نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش مصرف محصولات دخانیات داشته باشند،ولی نباید نادیده گرفت که تبلیغاتی که به سوء مصرف این مواد اشاره دارند مسلما باید به گونه‌ای باشند که مخاطبان را به سوی خود جذب کنند.

هر چند آثار سوء مصرف سیگار را نمی‌توان نادیده گرفت ولی به نظر می‌رسد پخش تصاویر دلخراش و دردناک برای نشان دادن این آثار منفی شاید تنها سبب امتناع مخاطبان از دیدن این تصاویر شود.

کد خبر 19043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز