گروه بورس: همزمان با افت قیمت جهانی طلا و کاهش قیمت سکه در بازارهای داخلی قیمت سکه بهار آزادی در بورس کالا نیز کاهش یافت.

طرح

به گزارش همشهری، در شرایطی که این روز‌ها نگاه بسیاری از مسئولان اقتصادی به قیمت‌ها در بورس کالا دوخته شده است و بر همین اساس حمله‌های زیادی نیز به بورس کالا انجام می‌شود، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد؛ همگام با افت قیمت طلا و سکه در بازار داخلی و جهانی قیمت هر سکه در معاملات آتی بورس کالا هم کاهش یافته است. این اطلاعات نشان می‌دهد؛ قیمت هر سکه بهار آزادی در معاملات آتی بورس کالا بر مبنای بازار نقد تعیین می‌شود و خود به‌طور مستقل مبنایی برای تعیین قیمت نیست.
برخی از مسئولان اقتصادی مدعی هستند معاملات آتی بورس کالا به مبنای قیمت‌گذاری سکه در بازار تهران تبدیل شده است اما اطلاعات عملی و آماری حرف‌های دیگری می‌زنند.

یکی از اختلاف‌نظر‌های اساسی در مورد معاملات آتی سکه بورس کالا این است که قیمت سکه در بورس کالا که متکی بر تحویل سکه در ماه‌های آینده است، قیمت‌ها در بازار تهران را هم دستخوش تغییر می‌کند.در همین رابطه چند روز پیش علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن دفاع از عملکرد بورس کالا با تأکید بر اینکه بورس کالا عامل قیمت‌گذاری نیست توضیح داده بود: قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالا بر مبنای بازار نقد تعیین می‌شود و اینطور نیست که بازار معاملات آتی سکه، قیمت بازار نقد را تعیین کند.

در چنین شرایطی آمار‌ها ضمن تأیید گفته‌های صالح‌آبادی نشان می‌دهد که همزمان با کاهش قیمت سکه در بازار داخلی وهمچنین افت ارزش هر اونس طلا در بازار‌های جهانی، قیمت هر سکه بهار آزادی در معاملات آتی بورس کالا هم با افت مواجه شد، به‌طوری که در مبادلات روز گذشته قیمت انواع قرارداد‌های آتی بورس کالا بین یک تا دو درصد نزول کرد و به‌طور میانگین قیمت هر قرارداد بین شش تا 24هزار تومان افت کرد.
به گزارش بلومبرگ دیروز قیمت جهانی طلا به 1678دلار در هر اونس رسید. همچنین قیمت هر سکه بهار آزادی در بازار تهران دیروز به یک میلیون و 240هزار تومان کاهش یافت. روند کاهشی قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالا از هفته گذشته آغاز شد و براساس اطلاعات موجود از هفت آبان تا‌کنون سکه‌آبان‌ماه 188هزار تومان، آذر 212هزار تومان و دی‌ماه 137هزار تومان کاهش یافته است.

مبادله18هزارو429میلیارد تومان سکه

تازه‌ترین اطلاعات از میزان معاملات انجام شده در بورس کالا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون 18هزارو429میلیارد تومان سکه در بورس کالا خریده‌اند که بیشترین میزان آن مربوط به مبادلات مهر‌ماه بوده است. نکته جالب توجه اینکه در مهر‌ماه سال جاری حجم و تعداد معاملات انجام شده در این‌ماه به‌ترتیب 15و 16.5درصد کاهش داشته اما به‌دلیل افزایش عمومی قیمت سکه ارزش کل معاملات این محصول نسبت به ماه‌های گذشته رشد داشته است. آمار‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در مهر‌ماه امسال 4100میلیارد تومان سکه خریده‌اند. این معاملات در ماه‌های شهریور و مرداد به‌ترتیب 3881و 2674میلیارد تومان بوده است.

کد خبر 190285
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز