مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روغن موتور ماشین درست به اندازه خون درون رگ‌های بدن و یا آب در یک بیابان برهوت حیاتی و ارزشمند است،‌ هر سه این مایعات حیاتی هستند و بدون آنها فردی یا دستگاهی از بین خواهد رفت.

روغن موتور

به گزارش هاواستافورکز، روغن یکی از حیاتی‌ترین روان‌کننده‌ها در موتور خودرو به شمار می‌رود. این مایع به فلز امکان می‌دهد بدون آسیب‌دیدگی بر روی فلز دیگری کشیده شود. برای مثال این مایع پیستون‌ها را روان می‌سازند تا بتوانند درون سیلندرها بالا و پایین بروند.

بدون وجود روغن این حرکت فلز بر روی فلز چنان اصطکاک و حرارتی ایجاد می‌کرد که سطوح فلزات به تدریج به یکدیگر جوش می‌خوردند و موتور از کار می‌افتاد. رویدادی که اگر قصد رفتن به جایی را داشته باشید، به هیچ وجه خوشایند نیست،‌در واقع اگر می‌خواهید مانع رفتن فردی به جایی شوید،‌بهترین راه این است که روغن موتور خودروی او را تخلیه کنید!

حال در نظر بگیرید که موتور خودرو مقدار زیادی روغن دارد که هرگز تعویض نمی‌شود،‌ در این صورت دو اتفاق رخ خواهد داد:

- آلودگی درون روغن انباشته خواهد شد. فیلترها برای مدتی آلودگی‌ها را از روغن جدا می‌کنند اما به تدریج فیلترها نیز از آلودگی اشباع شده و روغن به صورت خودکار از طریق یک سوپاپ از فیلتر عبور خواهد کرد. روغن کثیف بسیار غلیظ و زبر است از این رو ساییدگی فلزات درون موتور افزایش پیدا می‌کند.

- افزودنی‌های روغن موتور از قبیل ضد زنگ‌ها و روان‌سازها به تدریج از بین می‌روند و به این شکل روغن موتور قابلیت روان‌سازی خود را از دست خواهد داد.

به تدریج با کثیف‌تر شدن روغن موتور، روان‌سازی آن متوقف شده و موتور به سرعت دچار سائیدگی و ازکار افتادگی خواهد شد. البته این اتفاق در صورتی که یک ماه تعویض روغن فراموش شود، رخ نخواهد داد،‌اما توصیه شده است که پس از طی هر 800 کیلومتر، روغن تعویض شود.

کد خبر 190265
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز