همشهری آنلاین: قاری بین‌المللی قرآن کریم در زمینه افزایش روند تربیت حفاظ قرآن در کشور و نقش مؤسسات در این راستا گفت: در صورت تعامل نهاد‌های مختلف کشوری در کنار مؤسسات قرآنی شاهد به بار نشستن طرح نهضت ملی حفظ قرآن در زمانی تعیین‌شده خواهیم بود.

فروغی

جواد فروغی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در رابطه با اهمیت توجه متولیان امور قرآنی در اجرای هر چه بهتر طرح ملی حفظ قرآن کریم و نقش مؤسسات قرآنی در تربیت حافظان قرآن، گفت: صرف اینکه مؤسسه‌ای ساخته شود و فعالیت مشخصی در زمینه حفظ قرآن انجام شود، در راستای تربیت حافظان قرآن کریم به نتیجه دل‌خواه نخواهیم رسید و آنچه هدف قرآنی است، این است که هر مؤسسه‌ای با هدف مشخص و بیانی معین و مدون به سمت هدف تعیین‌شده خویش که در راستای مسیری واحد است، پیش رود.

وی افزود: مؤسسات قرآنی در این جهت باید از دادن آمار صرف پرهیز کنند و اهداف و جهاتی را در پیش داشته باشند که جهت‌گیری آنان را مشخص کند؛ چرا که مؤسسات قرآنی باید آنقدر فعال باشد که با ساختن فیلم و انیمیشین‌ها و نیز استفاده از روش‌های مدون و به‌روز بتوانند جوانان را جذب کنند.

مدیریت مؤسسات قرآنی نیازمند حضور افراد مجرب و آزموده شده است

فروغی در زمینه استفاده از تجربیات مؤسسات قرآنی موفق برای پیشبرد اهداف و چشم‌اندازهای تعیین‌شده گفت: فردی که ریاست یک مؤسسه قرآنی را برعهده دارد، باید دارای تجربه مفید و زیادی در این زمینه باشد و البته توجه به این نکته نیز ضروروی است که در کنار شرایط لازم، پیشرفت در زمینه علوم قرآنی نیاز به حمایت مادی نیز دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: زمانی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، تنها حفظ قرآن مدنظر ایشان نیست، بلکه باید حافظان با روخوانی و مفاهیم آیات قرآن نیز آشنا شوند و این فعالیت‌ها نیاز به پیگیری دارد که در این راستا باید دید که مؤسسات قرآنی تا چه اندازه به‌صورت تخصصی در این راستا حرکت می‌کنند.

فروغی با تأکید بر توجه به زیرساخت‌هایی لازم جهت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در مؤسسات قرآنی و اینکه به دوره‌های کنونی حفظ و کار آمدی آنها در مؤسسات قرآنی به عنوان یکی از این زیر ساخت‌ها اتکا داشت، اظهار کرد: کلاس‌های قرآنی مؤسسات باید از جذاب کافی برخوردار باشند تا در کنار این جذابیت‌ها بتوانند از روش‌های نوین در آموزش قرآن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید سعی شود با ایجاد جذابیت‌های آموزشی دوره‌های ویژه جوانان و نوجوانان و همچنین در نظر گرفتن راهکارهای تشویقی مانند اهدای هدایا در این زمینه تأثیرگذار عمل کرد که این مهم می‌توان مشارکت عمومی در زمینه فعالیت‌های مردمی را افزایش دهد.

زیبایی‌های آیات قرآن در طراحی دوره‌های آموزشی مؤسسات به تصویر کشیده شود

این قاری قرآن کریم در ادامه در پاسخ به این سؤال که با توجه به نقش مؤسسات در ایجاد جذابیت دوره‌های حفظ برای تحقق منویات رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، مؤسسات قرآنی چه ساز و کار انگیزشی برای جلب مشارکت عمومی جهت شرکت در این طرح در نظر گرفته‌اند، اظهار کرد: زیبایی‌های آیات قرآن باید در دوره‌های آموزشی و برنامه‌های طراحی‌شده، توسط اساتید این مؤسسات قرآنی و همچنین متولیان و سیاست‌گذاران طرح‌های جامع به تصویر کشیده شود، رسانه‌های ارتباط جمعی نیز در این راستا باید به تبلیغ در زمینه علوم‌قرآنی بپردازند، پیشرفت حفظ قرآن نیازمند فعالیت‌های اثرگذار است نه موضوعی و باید علم و هنر با فعالیت‌های قرآنی همراه باشد.

این قاری قرآن کریم در ادامه در رابطه با عوامل مؤثر در حفظ قرآن و استفاده از کتاب‌ها و نرم‌افزارهای طراحی شده، تصریح کرد: فعالیت‌های نرم‌افزاری و کتب از جمله وسایل کمک‌آموزشی هستند که به حفظ قرآن کمک بسیاری می‌کنند.

وی عنوان کرد: البته تعدادی از حافظان قرآن هستند که فقط با استفاده از کتاب قرآن به حفظ پرداختند و حافظ قرآن شدند و هر شخص روشی برای حفظ قرآن با توجه به استعداد و توانایی‌هایش انتخاب می‌کند.

لزوم تشویق مؤسسات موفق در زمینه تربیت حفاظ در جامعه

فروغی در رابطه با اینکه چگونه می‌توان در اجرایی کردن طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از امکانات و توانمندی‌های سایر نهادها بهره‌مند شد، ادامه داد: قرآن برای همه مردم است و سایر نهادها می‌توانند با برگزاری کلاس‌های قرآنی ویژه اعضا و کارمندان خود و اعطای امتیاز به افراد برتر در زمینه حفظ قرآن اثرگذار باشند، هر مؤسسه‌ای اگر موفق به تربیت حتی یک حافظ قرآن شد، باید مورد تشویق قرار گیرد.

یادآور می‌شود، جواد فروغی قاری بین‌المللی قرآن کریم هم‌اکنون مدارج عالی دانشگاهی در رشته‌های فنی و کامپیوتر را کسب کرده است و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترای قرآن و حدیث را دارد.

وی موفق شده است با کوشش فراوان با تسلط کامل به زبان انگلیسی و عربی و برگزاری سخنرانی‌های قرآنی به زبان‌های زنده دنیا نقش مؤثری در ترویج فرهنگ قرآنی در جهان ایفا کند.

فروغی به طور مرتب از طریق شبکه‌های برون‌مرزی کشور و همچنین ارتباط با شبکه‌های کشورهای مسلمان و حضور در کشورهای مختلف دنیا در این راستا با طراوت و پویایی هرچه بیشتر پیش می‌رود.

کد خبر 190219
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز