گروه اجتماعی: جاده‌های کشور در هفته‌ای که یک روز به تعطیلات آخر هفته‌اش اضافه شد تا مردم عید بزرگی را جشن بگیرند، تا ظهر روز شنبه 54 خانواده را سیاهپوش کرد.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به رخداد 54 تصادف فوتی و 327 تصادف جرحی در تعطیلات اخیر از توقیف بیش از سه هزار خودرو و موتورسیکلت متخلف و صدور 118هزار قبض جریمه برای رانندگان متخلف خبر داد. سرهنگ محمدرضا مهماندار به ایسنا گفت: مهم‌ترین علت تصادفات، بی‌توجهی به جلو با حدود 28درصد و پس از آن تخطی از سرعت مطمئنه با 20، عدم‌رعایت حق تقدم با 17 و انحراف به چپ با 15درصد بوده است. به گفته وی بیش از 35درصد تصادفات در تعطیلات اخیر از شکل واژگونی بوده که اکثرا ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان بوده است.

این در حالی است که علاوه بر خطای انسانی که نمی‌توان از آن چشم‌پوشید، کیفیت جاده‌های کشور به‌ویژه دسترسی‌های درجه‌دو و همچنین آسیب‌پذیری خودروهای غیراستاندارد تولید داخل و خودروهای وارداتی از برخی تولیدکنندگان نامعتبر دنیا، درنظر مسافران علاقه‌‌مند به سفر زمینی و آشنایان به گردشگری جاده‌ای در ایران، نقش کمتری در چنین حوادثی ندارد. در این آمار رسمی همچنین اشاره‌ای به میزان مجروحان این حوادث نشده است. به‌کاربردن عبارت «مجروح» برای این گروه تعریف مبهمی از میزان فاجعه ایجاد می‌کند.

این در حالی است که همواره بخش زیادی از مجروحان جاده‌ای را افراد قطع نخاع و قطع عضو شده تشکیل می‌دهند. همچنین براساس آخرین آمارها، 49درصد مجروحان تصادف‌های رانندگی، در راه انتقال برای درمان جان می‌بازند. این تعداد علاوه بر فوت‌شدگان سر صحنه تصادف است. از میان 381 تصادف فوتی - جرحی که در تعطیلی اخیر و تا ظهر روز شنبه رخ داده، 54 تصادف منجر به فوت شده است؛ یعنی بیش از 14درصد تصادف‌های فوتی - جرحی، منجر به فوت شده است. این درحالی است که به‌طور معمول این رقم در ایران 10درصد و رقم جهانی آن 0.2درصد است. یعنی نسبت مرگ‌ومیر به کل تصادف‌هایی که انسانی در آن آسیب دیده در روزهای تعطیل اخیر در جاده‌های ایران، 70برابر میانگین جهانی آن است.

سه هزار وسیله نقلیه توقیف شد

دیروز اما فرمانده پلیس‌راه کشور حدود 60درصد خودروهای دخیل در تصادفات فوتی و جرحی تعطیلات اخیر را سواری و وانت، 23درصد موتورسیکلت، حدود 10درصد کامیون و شش درصد عابر پیاده دانست و گفت: در عین حال مأموران پلیس‌راه کشور در این مدت حدود 300جلد گواهینامه رانندگان متخلف را ضبط و حدود 1800دستگاه خودرو و 1300دستگاه موتورسیکلت متخلفان را توقیف کردند. مهماندار با اشاره به اینکه در تعطیلات اخیر حدود 118هزار برگ جریمه برای رانندگان متخلف صادر شده است، خبر داد: بیشترین تخلفات اعمال قانون شده در این مدت با 32هزار فقره مربوط به سرعت غیرمجاز، 25هزار فقره عدم استفاده از کمربند ایمنی، هفت هزار فقره سبقت غیرمجاز، پنج فقره انحراف به چپ و سه هزار فقره صحبت با تلفن همراه بوده است.

خبرسازترین تصادف‌ها

فرمانده پلیس‌راه کشور به خبرسازترین تصادفات تعطیلات اخیر اشاره کرد و گفت: روز 11آبان‌ماه ساعت 6:05 در محور قزوین، کیلومتر 57آزادراه قزوین - زنجان بر اثر برخورد یک دستگاه پژو206 با هشت عابر پیاده از دوخانواده، متأسفانه همگی آنها کشته شدند که علت این حادثه نقض ماده چهار آیین‌نامه ایمنی راه‌ها و عبور از داخل اتوبان بوده است. او به تصادف روز 12 آبان‌ماه اشاره کرد و خبر داد: در استان کرمان محور فهرک به ایرانشهر کیلومتر 15ساعت 19، یک دستگاه پژو 405 به‌دلیل سرعت غیرمجاز که از فرعی وارد محور اصلی شده بود، بدون توقف با یک دستگاه کامیون در این محور برخورد می‌کند که متأسفانه تمامی هفت سرنشین پژو 405 در این تصادف کشته شدند که علت آن عدم‌رعایت حق تقدم از سوی راننده پژو 405 بوده است.

کد خبر 190003
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز