شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: سه روز بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی نمانده و درحالی‌که باراک اوباما و میت رامنی از نظر کسب آرا اختلاف زیادی درنظرسنجی‌ها ندارند، رأی‌دهندگان مسلمان می‌توانند نقش مهمی در نتیجه انتخابات ایفا کنند.

نتایج نظرسنجی که اخیراً روی 500نفر مسلمان آمریکایی انجام شد، نشان داد که دو سوم آنان قصد دارند به اوباما رأی دهند و فقط هفت درصد می‌خواهند به رامنی رأی بدهند. اما 25درصد گفتند هنوز برای انتخاب میان این دو نامزد تصمیم نگرفته‌اند. ده‌ها هزار نفر از این رأی‌دهندگان مردد در سه ایالت اوهایو، ویرجینیا و فلوریدا ساکن هستند و نامزدها نیز با آگاهی از این امر، در دو هفته گذشته تلاش خود را بر این ایالت‌ها متمرکز کرده‌اند.

به گزارش‌ای پی اس، درباره شمار مسلمانان در آمریکا آمار دقیقی وجود ندارد. براساس قانون، اداره سرشماری نمی‌تواند از ساکنان این کشور درباره وابستگی دینی‌شان بپرسد. شورای روابط آمریکایی-اسلامی که یکی از فعال‌ترین گروه‌های سراسری مسلمانان در آمریکاست، شمار کل جمعیت مسلمانان را بین شش تا هفت میلیون نفر برآورد می‌کند. این در حالی است که پارسال مرکز نظرسنجی پیو شمارمسلمانان آمریکا را 2.75میلیون نفر شامل یک میلیون کودک تخمین زد که نمی‌توانند رأی دهند.

براساس تحقیق این مؤسسه، 60درصد مسلمانان آمریکا مهاجر هستند و 70درصد آنان تابعیت این کشور را دارند. سیاهپوستان، بیشتر مسلمانان‌زاده این کشور را تشکیل می‌دهند که به همراه اعراب، ایرانیان و اهالی جنوب آسیا حدود 80درصد مسلمانان آمریکا را تشکیل می‌دهند. شورای یادشده شمار کل رأی‌دهندگان مسلمان ثبت‌نام‌کرده را دست‌کم یک میلیون نفر می‌داند.

براساس آمار این گروه، اوهایو حدود 50هزار، ویرجینیا حدود 60هزار و فلوریدا حدود 70تا 80هزار رأی‌دهنده ثبت‌نام کرده مسلمان دارد. مسلمانان آمریکا به‌طور تاریخی از نظر رأی دادن، رفتار یکسانی نداشته‌اند. در سال 2000، 72درصد آنان به جورج دبلیو بوش رأی دادند، زیرا ستاد انتخاباتی وی دیدارهای مفصلی با سازمان‌های مسلمانان برگزار کرده بود، اما پس از وقایع 11سپتامبر و بازداشت صدها نفر از مسلمانان به‌عنوان مظنونان تروریستی و همچنین بعد از جنگ عراق، مسلمانان آمریکایی پشت بوش را خالی کردند.

در انتخابات سال 2004، 93درصد مسلمانان آمریکا به جان کری نامزد دمکرات، پنج درصد به رالف نیدر نامزد حزب سبز و یک درصد به بوش رأی دادند. در سال 2008، حدود 90درصد آنان رأی خود را به نفع اوباما و فقط دو درصد به نفع مک‌کین به صندوق انداختند. اما برخی کارشناسان می‌گویند معلوم نیست این اندازه حمایت از اوباما در انتخابات پیش رو تداوم داشته باشد، زیرا مسلمانان از ناتوانی اوباما برای عمل‌کردن به برخی وعده‌های انتخاباتی مانند تعطیل کردن زندان گوانتانامو و لغو برخی از بخش‌های قوانین تصویب‌شده پس از 11سپتامبر ناامید شده‌اند.

به علاوه، آنان به مانند دیگر آمریکایی‌ها از عملکرد اوباما در زمینه اقتصاد و اشتغال‌زایی ناراضی هستند. سیاست اوباما در گسترش استفاده از هواپیماهای بدون خلبان برای حمله به اهدافی در پاکستان در میان جامعه مسلمانانی که تبارشان به جنوب آسیا می‌رسد، پذیرفتنی نیست. برخی گزارش‌ها درباره جاسوسی درباره فعالیت‌هایی که در مساجد صورت می‌گیرد، نیز به اعتماد مسلمانان به اوباما خدشه وارد کرده است.

نظرسنجی‌های اخیر درباره نامزد مورد نظر مسلمانان آمریکا در انتخابات روز سه‌شنبه، نشان می‌دهد که حدود 91درصد از آنان قصد دارند در انتخابات شرکت کنند. این نسبت در دوره قبل فقط 57درصد بود. همچنین نسبت کسانی که خود را به حزب دمکرات نزدیک‌تر می‌دانند، از 42درصد در سال 2008به 66درصد در حال حاضر رسیده است، اما نسبت مسلمانان طرفدار حزب جمهوریخواه همچنان در حد هشت تا 9درصد ثابت مانده است. به علاوه، 80درصد پاسخ‌دهندگان مسلمان، آموزش، اقتصاد، بهداشت و حقوق مدنی را بسیار مهم‌ توصیف کردند، درحالی‌که 71درصد تروریسم و امنیت ملی را بسیار مهم خواندند.

کد خبر 189994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز