همشهری آنلاین: رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه 58 درصد کارگران حداقل حقوق سال 91 را هم نمی‌گیرند، گفت: در شرایطی که نرخ تورم در کشور ثابت نیست و با تغییر و نوسانات متعدد و افزایش هزینه‌ها مواجه هستیم استناد به قانون برای تعیین مزد هیچ اثری ندارد.

کارگر

غلامرضا خادمی‌زاده در پاسخ به این پرسش که برای تعیین دستمزد سال 92 چه ملاکهایی باید لحاظ شود؟  ایسنا، گفت: اجازه بدهید با صراحت اعلام کنم که در شرایط کنونی تمام پارامترها و مواردی که در قانون کار برای تعیین دستمزد نوشته شده است هیچ کارآمدی ندارد و اساسا در حالتی که نرخ تورم در کشور ثابت نیست و با تغییر و نوسانات روزانه و حتی ساعتی مواجه هستیم، استناد به قانون برای تعیین دستمزد تاثیری ندارد.

خادمی زاده ادامه داد تصریح کرد: با وجود آنکه به تکلیف خود برای تشکیل کارگروه بررسی دستمزد عمل کردیم و این کمیته را تشکیل دادیم اما به نظر نمی‌رسد که با نگرش مسئولان و شرایط حال حاضر کشور بتوانیم کار مثبت و تغییر قابل توجهی در دستمزدها ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه تعیین دستمزد نیازمند تبعیت از استانداردهای روز است، افزود: زمانی که همه استانداردها متغیر وغیرثابت است و شرایط کارگر و کارفرما، تولید و اقتصاد قابل پیش‌بینی نیست، تصمیم‌گیری برای تعیین دستمزد امکانپذیر نیست.

فقط حقوق و دستمزدها بالا نرفته است

خادمی‌زاده با اشاره به افزایش هزینه‌ها در بسیاری از بخش‌ها، ادامه داد: در کشور ما قیمت همه چیز از مواد خوراکی و مصرفی، شهریه‌ها، اجاره‌ها، خودرو، ارز و طلا بالا رفته ولی دستمزد بالا نرفته است و اصلا هم عجیب نیست! برج هشتم سال را می گذرانیم اما هنوز قراردادهای سال 91 بسته نشده است و غالب مردم افزایش هزینه‌ها را با همان حقوق سال قبل تحمل می‌کنند.

58 درصد کارگران حداقل حقوق سال 91 را هم نمی‌گیرند

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش دستمزدها تاثیری در قدرت خرید مردم خواهد داشت؟ ادامه داد: به فرض محال اعلام کردیم که دستمزد سال 92 یک میلیون تومان شود همین حالا 58 درصد کارگران دستمزد حداقلی 380 هزار تومان سال 91 را که حقوق بخور و نمیر است نمی گیرند.

وضعیت کارفرما وخیم‌تر از کارگر است

خادمی‌زاده متذکر شد: سال گذشته و از ابتدای امسال بیش از صدها تولیدکننده و کارخانه تعطیل شده و کارگرانشان اخراج کرده‌اند وضعیت کارفرماها از کارگران و بازار آشفته کار وخیم‌تر است.

در جهان سوم چیزی به نام چانه‌زنی وجود ندارد

وی در بخش دیگری از گفت وگو با اشاره به اعلام موضع‌گیری کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور نسبت به نحوه تعیین دستمزدها، خاطرنشان کرد: از زمان تاسیس کانون همواره در موضع‌گیری‌های خود با نحوه تعیین دستمزد به شیوه سنتی مخالفت کرده‌ایم و این راهکار را که بنشینیم و از طریق چانه‌زنی با دولت وکارفرماها بدون در نظر گرفتن مواردی که صراحتا در قانون کار آمده، دستمزد را تعیین کنیم نپذیرفته‌ایم.

خادمی‌زاده معتقد است راهکار چانه‌زنی در تمام دنیا منسوخ شده و در جهان سوم چیزی به نام چانه زنی وجود ندارد با این حال طی چند سال گذشته تنها به چانه‌زنی روی آورده‌ایم و هیچکدام از موارد پیش‌بینی شده در قانون کار را دنبال نکرده‌ایم.

بدون مبنای عقلی و منطقی تعیین دستمزد توجیهی ندارد

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور خاطرنشان کرد: طی این سالها بر اساس احترامی که به وزارت کار و شورای عالی کار به جهت دعوت از کانون برای شرکت در ستاد مزد داشتیم، حضور یافته‌ایم وگرنه اعتقادی به این روش نداریم و مادامی که یک مبنای منطقی و معقول برای تعیین دستمزد در پیش نگیریم هیچ کسی از این سفره راضی بلند نخواهد شد.

کد خبر 189812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز