چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرتضی احمدی در تولد 88 سالگی‌اش، آرزوی تهران قدیم را دارد و دلش برای آن روزها تنگ است.

بازیگر سینما

خودش می‌گوید: «چه کسی می‌خواهد این هنر را زنده نگه دارد؟ من موسیقی ضربی را به اوج رساندم و این حق من بود چون در خاک خُل جنوب تهران بزرگ شدم.

فرهنگ تهران در خونم جاری است اما امروز کودکان آن روزها کجا هستند، ما چه زندگی تلخی در تهران امروز داریم و چه تهران خوبی داشتیم آن روز شاید هم لیاقتش را نداشتیم و شاید نفرین شهر ما را گرفت».

به گزارش ایسنا، در مراسم رونمایی از آلبوم «صدای تهرون 2» که شامگاه 9 آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، هنرمندانی چون بهزاد فراهانی‌، پگاه آهنگرانی‌، بابک حمیدیان‌، جمشید ارجمند، بابک چمن آرا و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران سخنرانی کردند.

سرسنگی: مرتضی احمدی حق بزرگی بر گردن ما دارد

مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: مفتخرم که این توفیق نصیب ما شد تا در خدمت مرتضی احمدی باشیم و برنامه‌ای تدارک ببینیم که هم مناسبت آن یکی دیگر از سال‌های پربار زندگی مرتضی احمدی است و هم به بهانه این روز، آلبوم ارزشمند این هنرمند به جامعه هنری تحویل داده می‌شود.

وی افزود: مرتضی احمدی حق بزرگی بر گردن همه ما دارد، به ویژه آنهایی که در حوزه نمایش، رادیو و رسانه کار می‌کنند بر این امر واقف هستند.

سرسنگی با مرور یکی از خدمات ارزشمند مرتضی احمدی در عرصه‌ی این حوزه گفت: احمدی به احیای ترانه‌های قدیمی مربوط به فرهنگ قدیم تهران و یادآوری گذشته شیرین مردم تهران پرداخت و به ما یادآوری کرد که کودکی خود را در این شهر گذرانده‌ایم.

او با تاکید بر آنکه حرکت احمدی در این عرصه بر هویت انسان‌هایی که در تهران زندگی کرده‌اند تاثیر داشته، گفت: اگر مردم یک شهر به فضای خود تعلق خاطر نداشته باشند، شرایط اجتماعی و فرهنگی شهر نیز ارتقاء پیدا نمی‌کند.

در حالی که متاسفانه با گسترش فضای شهری امروز خیلی از خاطرات ما به دست فراموشی سپرده شده است و از این جهت خیلی از جوانان امروز تهران را نمی‌شناسند و شهر برای آنها تنها یک مفهوم فیزیکی دارد اما این شهر حامل یک جریان فرهنگی است و کار مرتضی احمدی نیز بازتولید این فضای فرهنگی است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پایان سخنان خود یادآور شد: مرتضی احمدی در تمام زمینه‌های فرهنگی هنری، خدمات بسیاری انجام داده است و طبیعتا برگزاری چنین برنامه‌ای در حد جایگاه ایشان نیست.

اما خواستیم به این بهانه قدردانی کوچکی از زحمات 88 ساله ایشان داشته باشیم و در این شب عمق محبت و دوستی خود را نسبت به این هنرمند گرانقدر ابراز کنیم.

بابک حمیدیان بازیگر تئاتر و سینما در ادامه این مراسم نامه‌ای که برای مرتضی احمدی از شهرش با گرفتاری‌های اجتماعی و فرهنگی آن نوشته بود‌، خواند.

چمن‌آرا: دوست دارم او را پدربزرگ تهرانی‌ها صدا کنم

در ادامه بابک چمن‌آرا مدیر موسسه فرهنگی هنری «بتهوون» با اشاره به آلبوم «صدای تهرون قدیم(2)» یادآور شد: سال 88 که ضبط قطعات ضربی این دو آلبوم را شروع کردیم، تنها به آرشیو کردن آن می‌اندیشیدیم و فکر نمی‌کردیم هیچ وقت منتشر شود.

اما در سال 89 اولین جلد از این آلبوم با 12 قطعه منتشر شد و امروز مجموعه دوم آن با عنوان «صدای طهرون قدیم(2)» منتشر شده است.

او با اشاره به استقبال مخاطبان از این آلبوم گفت: وقتی آلبوم اول روانه بازار شد، مردم خوشحال شدند و این واکنش را از تماس‌های آنها گرفتیم و این خوشحالی باعث شد تا انرژی بیشتری برای گرفتن مجوز جلد دوم بگذاریم و باید قدردان آنهایی باشیم که بدون کمکشان این مجموعه به نتیجه نمی‌رسید.

چمن‌آرا اظهار امیدواری کرد: نه تنها در این آلبوم بلکه در هر شرایطی بتوانیم همدیگر را خوشحال کنیم و مطمئن هستیم عید امسال را با صدای مرتضی احمدی می‌گذرانیم.

او در پایان سخنانش خطاب به حاضران گفت: با توجه به تمام خاطراتی که از مرتضی احمدی و تهران او دارم، دوست دارم ایشان را به عنوان پدربزرگ تهرانی‌ها صدا کنم و به شخصه اگر قرار باشد، پدربزرگی را برای خودم تصور کنم ترجیح می‌دهم آن پدربزرگ مرتضی احمدی باشد. پس آقای احمدی تولدتان مبارک.

در بخش پایانی این مراسم و در حالی که کیک تولد مرتضی احمدی با طرحی از دومین جلد آلبومش تدارک دیده شده بود، تمام حاضران ایستادند و برای چند دقیقه با خواندن قطعه‌ «تولدت مبارک» احمدی 88 ساله را تشویق کردند.

مرتضی احمدی نیز در این بخش گفت: نمی‌خواهم خیلی حرف بزنم و شما را خسته کنم.

اما این دو جوانی (پگاه آهنگرانی،بابک حمیدیان) که برای من از تهران‌شان به زیبایی سخن گفتند:« دلم را برای لحظه‌ای به درد آوردند و اشکم روانه شد.

او گفت: یک روز در تهران بارانی که هوای خوبی داشت روی صندلی نشسته بودم و کوه‌های شمران را نگاه می‌کردم و به یادآوردم که در دوران ما همه چیز در کوه‌های تهران خلاصه می‌شد، اما امروز برج‌ها و آسمان‌خراش ‌ها جای این تصویر زیبا را از ما گرفته‌اند یعنی همه چیز ما از بین رفته‌ است.

احمدی سپس خطاب به حاضران ادامه داد: فکر می‌کنید چرا من به 88 سالگی هنوز سالم هستم و هیچ جای بدنم عیبی ندارد؟! زیرا یک عمر در خدمت غلامحسین مفید ورزش کردم.

زیرا او بچه تهران بود و من جرات نمی‌کنم در برابرش حرفی از تهرانی بودن بزنم. من در آن سال‌ها سعی کردم مثل او بشوم و هیکل ورزیده‌ای داشته باشم به همین دلیل هم غلامحسین مفید هنوز برای من بزرگ است.

این هنرمند با اشاره به اینکه در این مراسم او را بهترین پدربزرگ خطاب کردند گفت: باور کنید من بهترین پدربزرگ دنیا نیستم، زیرا تنها وظیفه‌ام را در این سال‌ها انجام داده‌ام و زندگی‌ام در وجود این دختر و پسر خلاصه کرده‌ام.

احمدی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با مرور یک خاطره از برخوردش با شهروند در خیابان گفت: یک روز خانمی مرا در خیابان دید و گفت: آقای احمدی دوست ندارم شما دولا دولا راه بروید. اما عزیزان من 88 سالم است و 70 سال به عنوان یک هنرمند در مقابل شما تعظیم کردم و این عادت هنوز هم با من هست!

او سپس خاطراتی از دوران پیش پرده خوانی‌اش برای حاضران تعریف کرد و سپس کیک 88 سالگی‌اش را با حضور جمعی از علاقمندانش برید.

 

کد خبر 189764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز