گروه اقتصادی-رضا کربلایی: راه صادرات کالاها به بازارهای هدف با تصمیم جدید دولت محدودتر می‌شود آن هم درحالی‌که صادرکنندگان بر سر دوراهی قرار دارند.

از یک طرف دولت می‌گوید باید ارز ناشی از صادرات را برابر نظر دولت در اختیار واردکنندگان قرار دهند و از سوی دیگر با ابلاغ بخشنامه‌ای صادرات دست‌کم 50قلم کالا را ممنوع و تأکید کرده است: فهرست تکمیلی برای ممنوعیت صادرات کالاهای تولید داخل پس از بررسی‌های تکمیلی اعلام خواهد شد. دیروز رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ممنوعیت صادرات 50قلم کالا را ابلاغ کرد. بر این اساس، گندم، آرد، شکر، قند، روغن نباتی، گوسفند زنده، گوشت قرمز، پوست خام، انواع لاستیک خودرو، انواع محصولات پلیمری، قطعات خودروهای وارداتی، انواع کاغذ، جو، ذرت دامی، کنجاله سویا، شمش آلومینیوم و فولاد، قراضه آهن، انواع چوب، چای و برنج وارداتی، علوفه، شیرخشک، کره حیوانی، و برخی فراورده‌های پتروشیمی دیگر صادر نخواهد شد. آخرین خبر اینکه تخم مرغ نطفه و تخم مرغ خوراکی نیز به فهرست کالاهای ممنو عه صادراتی اضافه شده‌است.

اختلاف نظر صادرکنندگان و تولیدکنندگان

رسانه‌ای شدن بخشنامه محدودکننده صادرات برخی کالاها و احتمال تسری این ممنوعیت‌ها به سایر کالاها باعث شد تا برخی فعالان اقتصادی حاضر در نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران به این تصمیم دولت واکنش نشان دهند. به گزارش خبرنگار ما مجتبی خسروتاج رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت و عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران فهرست ممنوعه صادراتی را دارای ابهامات فراوان دانست و گفت: « این یعنی ورود اقتصاد و صادرات به عرصه جدید از ممنوعیت ها».

شاهرخ ظهیری عضو دیگر هیأت نمایندگان اتاق تهران با انتقاد از این بخشنامه آن را باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی دانست و افزود: با اجرای این بخشنامه دیگر نیازی به توافقنامه ارز حاصل از صادرات و دنبال کردن بحث آن وجود ندارد چون دیگر صادراتی نمی‌ماند که به‌دنبال ارز حاصل از آن باشیم. اما علی نقیب، دیگر عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در واکنش به اظهارنظر مخالفان اعلام کرد که انجمن تولیدکنندگان مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی بارها خواستار ممنوعیت صادرات برخی محصولات پتروشیمی که جزو مواداولیه واحدهای تولیدی این بخش است، شده بود.

محمد پارسا از دیگر فعالان بخش خصوصی هم از اقدام اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت صادرات 52قلم کالا، دفاع کرد و گفت: برخی محصولات مورد نیاز تولید در بخش صنایع برق کشور طی سال‌های اخیر از کشور صادر می‌شده است که این اقدام صنعت برق را با تنگنای جدی مواجه کرده بود. بالاگرفتن اختلاف‌نظر بین صادرکنندگان و تولیدکنندگان سرانجام باعث شد تا یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق تهران درباره لیست ممنوعیت صادرات به خواسته برخی تشکل‌های تولیدی اشاره کند که به گفته او، مخالف صادرات فلزاتی چون مس و آلومینیوم هستند. محمد مهدی راسخ ، دبیرکل اتاق تهران هم برای پایان دادن به بحث‌ها خواستار آن شد که فعالان اقتصادی نظرات و پیشنهادهای خود را به اتاق تهران ارائه دهند تا با جمع بندی این نظرات اتاق بازرگانی بتواند در تصمیم‌گیری بهتر در این زمینه نقش داشته باشد.

پایان دادن به نگرانی صادرکنندگان یا آغاز نگرانی جدید؟

حمید صافدل رئیس سازمان توسعه تجارت درواکنش به نگرانی اعضای هیأت نمایندگان اتاق تهران نسبت به بخشنامه دولت گفت: رفع این نگرانی‌ها با فرمول‌ها‌ی ساده امکان پذیر نبود و درنهایت در این میان گمرک نیز با تفسیربخشنامه‌های موجود از صادرات برخی کالاها جلوگیری می‌کرد و ما با ممنوعیت صادرات50قلم کالا، همه کالاهای صادرات را ازحالت بلاتکلیفی خارج کردیم.

کد خبر 189720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز