همشهری آنلاین: دو سازمان وابسته به سازمان ملل متحد نقشه‌ای از تلاقی بهداشت و آب و هوا در عصر گرمایش جهانی را تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد اوج‌گیری توفان‌های غبار به اوج‌گیری موارد مننژیت و باران‌های شدید به شیوع تب دنگی می‌انجامد.

WHO

به گزارش آسوشیتدپرس مقامات سازمان ملل روز دوشنبه 29 اکتبر اعلام کردند هدف انتشار "اطلس بهداشت و آب و هوا" در اختیار گذاشتن ابزاری برای رهبران کشورهاست تا از آن برای دادن هشدار زودرس درباره شیوع بیماری‌ها استفاده کنند.

گرچه این داده‌ها یا نتیجه‌گیری‌ها لزوما جدید نیستد، شیوه ارائه آنها ممکن است توانایی دولت‌ها برای واکنش دادن به تهدیدهای ناشی از افزاش درجه حرارت و تغییرات آب و هوایی کره زمین را افزایش دهد.

برای مثال این اطلس از سال 2005 شمار هفتگی موارد مننژیت ناشی از باکتری و میکروب‌ها را که هنگام فصل خشک در آفریقای زیرصحرا رخ داده است، را نشان می‌دهد؛ این بیماری در طول 10 سال گذشته به مرگ 25000 نفر در این منطقه انجامیده است.

همچنین بر اساس این اطس دست کم از سال 1998 یک الگوی فصلی قوی در شیوع تب دنگی، بیماری ویروسی که پشه‌ها آن را منتقل می‌کنند، در طول دوره‌های باران‌های سنگین در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دیده می‌شود و این بیماری هر سال حدود 15000 نفر را می‌کشد.

این طرح مشترک سازمان جهانی بهداشت و سازمان هواشناسی جهانی که هر دو در ژنو مستقرند، می‌گویند تا سال 2050 احتمال افزایش فراوانی امواج گرمایی که کره زمین را فرا می‌گیرد- و این وضیت احتمال بیش از همه افراد سالمند در مناطق شهری به خصوص در آفریقا و خاورمیانه و آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر مارگرت چان، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: "بسیاری از بیماری‌ها شامل مالاریا، دنگی، مننژیت- فقط چند نمونه- از مواردی هستند که ما به آنها بیماری‌ حساس به آب و هوا می‌‌گوییم، زیرا خصوصیات آب و هوایی مانند ریزش باران، رطوبت و درجه حرارت بر همه‌گیری و شیوع بیماری‌ها چه به طور مستقیم با تاثیر بر انگل‌ها یا پشه‌های حامل آنها اثرمی‌گذارند.

چان گفت این داده‌ها می‌تواند برای مدیریت بهتر سکونت‌گاه‌های حیوانات و زیست‌بوم‌ها مورد استفاده قرار گیرد که به نوبه خود اثر بزرگی بر بهداشت انسان‌ها خواهد داشت، زیرا 80 درصد بیماری‌های عفونی که د رحال حاضر در انسان‌ها یافت می‌شوند، منشا حیوانی دارند.

دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی، میشل ژارو نیز گفت هدف از این اطلس به تصویر کشیدن و انتقال دادن "اطلاعات مدفون‌شده در اسناد فنی این سازمان‌ها "به صورتی است بوسیله به طور مستقیم بوسیله تصمیم‌گیرندگان قابل استفاده باشد.

کد خبر 189568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز