گروه شهری: گورستان زباله‌های کهریزک که می‌رفت پس از 50سال دفن غیربهداشتی و غیراصولی زباله‌ها و تشکیل دریاچه‌ای از شیرابه به فاجعه زیست‌محیطی برای شهر تهران و تهدیدی برای آب‌های زیرزمینی آن تبدیل شود دیروز با آغاز بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی روز به خاطره‌ها سپرده شد.

بنابراین گزارش ظرف هفت تا هشت سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه نگهداشت، جمع‌آوری زباله و دفع پسماند در تهران اتفاق افتاده است اما دیروز با تکمیل خطوط پردازش و دفع مجتمع آراد کوه این زنجیره کاری تکمیل شد که متعاقب آن نه‌تنها دیگر هیچ زباله‌ای به‌طور مستقیم دفن نمی‌شود بلکه قراراست با اقدامات انجام شده به جای گورستان 1200هکتاری زباله، 250هکتار فضای سبز و پارک جنگلی زیبایی جایگزین شود که البته این میزان قابل افزایش است.

به گزارش همشهری دیروز خبرنگاران شهری از نزدیک شاهد تکمیل خطوط پردازش در مجتمع آراد کوه بودند که براساس آن ظرفیت خطوط پردازش زباله تهران به 7هزار و 800تن رسید. این میزان بیشتر از حجم زباله‌های تولیدی شهر است؛ بنابراین قراراست این ظرفیت اضافی به شهرهای اطراف پایتخت اختصاص یابد.

اخبار خوش زیست‌محیطی

دیروز در مراسم افتتاح پروژه‌های مجتمع پردازش و دفع آرادکوه حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز شرکت داشت.
وی از مجموعه معاونت خدمات شهری به این دلیل که هر بار اخبارنوید بخشی را به مردم می‌دهد تشکر کرد و گفت: هفته‌ای نیست که در این حوزه به جای اخبار مأیوس‌کننده اخبار امیدوار‌کننده و خوشحال‌کننده به مردم داده نشود و ماهی نیست که مردم خبری نوید بخش نشنوند و ازدرد مردم ناشی از آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کاسته نشود.

بیادی بر لزوم رعایت انصاف هنگام قضاوت درباره عملکرد مدیران تأکید کرد و گفت:‌ منظور من این نیست که در مجموعه شهرداری یا خدمات شهری ایرادی وجود نداشته باشد اما انصاف شرط عقل و ایمان است و خود من با وجود این از منتقدین مدیریت شهری هستم اما هیچ وقت به‌دنبال این نبودم که 70درصد را فدای 30درصد کنم بنابراین اگر هم حرفی می‌زنم برای آن است که 70درصد به 75درصد تبدیل شود.

افزایش حقوق کارگران خدماتی

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز درباره تلاش برای ارتقای جایگاه اجتماعی و اقتصادی نیروها و کارگران فعال در حوزه خدمات شهری گفت: وضعیت پیمانکاران حوزه خدمات شهری و رفت وروب را به‌صورت ویژه‌ای مورد توجه قراردادیم به‌نحوی که در قراردادهای جدید حقوق کارگران با افزایش حدود دو برابری به 970هزار تومان رسیده است که با کسر بیمه، مالیات و حق پیمانکاری، حقوق خالص دریافتی کارگران به‌طور ماهانه 710هزار تومان می‌شود. بنا براین گزارش افزایش حقوق مورد اشاره شامل نیروهای فضای سبز نمی‌شود چرا که آنها سختی کار نیروهای نگهداشت و نظافت شهر را ندارند اما با این همه حقوق آنان نیز تا حدود 650هزار تومان افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از محورهای مهم صحبت‌های دیروز مجتبی عبداللهی افتتاح سیستم تولید انرژی از زباله بود. وی گفت: سیستم تولید انرژی از زباله در منطقه چهار ظرف 45روز آینده و سیستم تولید انرژی دوم در مجتمع کهریزک قراردارد که در دهه فجررا ه اندازی خواهد شد، معاون خدمات شهری اظهار امیدواری کرد در هر منطقه از مناطق 22گانه شهر تهران نیروگاه‌هایی از این دست راه‌اندازی شود و از زباله‌های تولیدی‌اش انرژی برق تولید کند. وی در عین حال از وضعیت تولید زباله‌های خانوارها ابراز تأسف کرد چرا که کار جمع‌آوری زباله در برخی محلات تهران به روزانه چهار تا پنج نوبت می‌رسد.

این درحالی است که اگر دو میلیون خانوار تهرانی تنها روزانه یک کیلو گرم از تولید زباله خود بکاهند 30درصد از حجم زباله‌های شهر تهران کاسته خواهد شد که تأثیرات سازنده بسیاری خواهد داشت.

خرید دستگاه فشرده‌ساز زباله

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند دو خط پردازش پسماند، به ظرفیت هزارتن، سایت هوادهی مجهز به سه دستگاه تاپ ترن و دستگاه فشرده ساز زباله، دیروز در مجتمع آراد کوه به‌طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. صبح دیروز محمد فیاض درباره دو دستگاه کامپکتور (فشرده ساز) توضیحاتی را به خبرنگاران حاضر در مراسم افتتاح طرح‌های مجتمع پردازش‌ و دفع آرادکوه ارائه داد وگفت: توسط این دو دستگاه علاوه بر کاهش حجم زباله‌ها، منفذ زباله‌ها از بین می‌رود و گاز متان موجود در آن کمتر می‌شود‌، در واقع این دستگاه با کوبیدن روی زباله حجم زباله‌ها رابه یک چهارم کاهش می‌دهد.

کد خبر 189562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز