مدیرکل فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با تشریح آخرین جزئیات افزایش سن بازنشستگی گفت: قراردادهای قبلی بیمه‌شدگان درصورت تصویب افزایش سن بازنشستگی فسخ نمی‌شود و ضرری متوجه بیمه‌شدگان نیست.

بازنشستگی

محمدحسین زدا در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه سازمان تأمین اجتماعی مکلف به بازنگری در قانون قبلی تأمین اجتماعی مصوب سال 54 شده که یکی از این مفاد آن بازنگری در سن بازنشستگی است.
وی با اشاره به اینکه قراردادهای قبلی بیمه‌شدگان تغییری نخواهد کرد، افزود: درصورت تصویب افزایش سن بازنشستگی، قرارداد افراد مخدوش نخواهد شد و نباید آسیبی ببینند. این موضوع در مورد قراردادهای جدید اعمال می‌شود.

مدیرکل فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: بازنگری در قانون تأمین اجتماعی و بررسی مواردی مانند افزایش سن بازنشستگی با حضور شرکای اجتماعی متشکل از نمایندگان کارفرمایان، دولت‌، مستمری‌بگیران و کارگران انجام می‌شود و هنوز در این خصوص تصمیم قطعی گرفته نشده است. وی گفت: با توجه به اینکه از قانون قبلی حدود 37سال می‌گذرد و آمیخته به مسائل اقتصادی است به همین دلیل وقت آن رسیده که قانون تأمین اجتماعی بازنگری شود و بر همین اساس تمامی 118 ماده آن مجددا بررسی خواهد شد.

به گفته مدیرکل فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی، سن بازنشستگی، مبلغ حق بیمه، نحوه شکایت کارفرمایان از محاسبه حق بیمه و... ازجمله مفادی است که در قانون قبلی ذکر شده و مورد بازنگری قرار می‌گیرند که البته شاید برخی از این موارد مانند قبل به تصویب برسد و تغییری در آن ایجاد نشود. زدا به افزایش سن امید به زندگی در ایران اشاره کرد و افزود: یکی از تأثیرگذار‌ترین موارد در تعیین سن بازنشستگی سن امید به زندگی است و آمار سال 91نیز نشان می‌دهد که سن امید به زندگی 20سال افزایش یافته و بر همین اساس سن بازنشستگی نیز افزایش پیدا خواهد کرد که در تمام کشورهای دنیا اینگونه است. وی به بررسی 10کشور منطقه اشاره کرد و گفت: براساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که سن امید به زندگی در کشورهایی مانند بحرین67.7، لیبی 63، مراکش 66، یمن 57، عربستان 68، مصر 60 و... از ایران که 79.4 عنوان شده، کمتر است درحالی‌که سن بازنشستگی در لیبی 65سال است.

مدیرکل فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در مورد سن بازنشستگی مردان نیز افزود: در حال حاضر مردان با سه نوع سن و سابقه بازنشست می‌شوند به‌طوری‌که در نوع اول دارا بودن 38سال سابقه بدون شرط سنی، دوم 50 سال سن و 30 سال سابقه با حقوق کامل و نوع سوم داشتن 60 سال سن و 20 سال سابقه که براساس میزان سابقه حقوق دریافت می‌کنند.

زدا در مورد بازنشستگی زنان نیز گفت: زنان نیز با همان سه شرط عنوان شده و در هرکدام پنج سال کمتر و البته در مورد زنان یک استثنا نیز وجود دارد و آن این است که زنان با 42 سال سن و 20سال سابقه در بیمه‌های اجباری بازنشسته می‌شوند. به گفته وی، در مشاغل سخت و زیان آور نیز دارا بودن سابقه کار 20سال متوالی و 25سال متناوب بدون شرط سنی برای بازنشستگی زنان و مردان کافی است.

زدا اظهار داشت: پیش‌نویس بازنگری قانون به دستور رئیس سازمان تأمین اجتماعی و توسط تمامی کارشناسان سازمان مطالعه و تیم‌های تخصصی در این زمینه تشکیل شده است و طی هفته‌های آینده نهایی خواهد شد. وی در مورد تصویب قانون جدید تأمین اجتماعی نیز گفت: پس از نهایی شدن پیش‌نویس به دولت ارسال و با تصویب دولت به مجلس فرستاده می‌شود و در نهایت مشخص نیست پس از ارسال به مجلس چه تغییراتی در آن ایجاد شود.

کد خبر 189548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز