مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ناسا با طراحی یک کپسول فضایی جدید که فاقد تکان‌ها و ضربات ناگهانی و شدید است امیدوارند که فضانوردان بتوانند هر کجا که می‌خواهند فرود بیایند

کپسول فضایی ناسا

به گزارش مهر، کپسول‌های سنتی به فضانوردانی که درحال بازگشت به زمین هستند، حس پروازی می‌دهد که بیش از حد هیجان دارد و مقدمات فرود آنها را بدون هیچ تشریفاتی یا روی اقیانوس و یا زمین با چترهای کنترل نشده فراهم می‌کند.این کپسول با پره های چرخشی در مرکز فضایی کندی در فلوریدا آزمایش شد

ناسا امیدوار است که بتواند با طراحی یک کپسول فضایی جدید این امکان را برای فضانوردان فراهم کند که هر کجا می‌خواهند فرود بیایند و بدون ضربات و تکان‌های ناگهانی و شدید حتی روی یک ساختمان بنشینند.

این پره‌ها وقتی که سقوط از سرعت مادون صوت آهسته‌تر شد از یک سمت کپسول باز می‌شود.

یک گروه از محققان یک نمونه مدلی از این ایده را به مرکز فضایی کندی در فلوریدا آورده تا یک سیستم گردان را برای این کپسول آزمایش کنند تا از این پس این پره‌ها جایگزین چتر نجات هنگام بازگشت به زمین شود.

این طراحی موجب می‌شود که کپسول ثبات بیشتر داشته و کنترل آن ساده‌تر باشد، اما قرار نیست از انرژی خاصی برای به حرکت در آوردن استفاده شود، بلکه بادی که از این پره‌ها عبور می‌کند هنگام فرود آمدن کپسول می‌تواند موجب چرخش پره‌ها شود، فرآیندی که به آن چرخش خودکار می‌گویند و بارها در بالگردها اثبات شده اما تاکنون در فضاپیماها آزمایش نشده است.

جف هگن، مهندس مرکز فضایی جانسون در هیوستن اظهار داشت: هدف از این آزمایش مطالعه این است که چگونه این پره‌ها چرخش را آغاز می‌کنند.

جیم میهن، از محققان این پروژه به سادگی این آزمایش را با استفاده از کمترین فناوری انجام داد. وی در طبقه شانزدهم یک انبار مخصوص ساخت موشک ایستاد و با در دست داشتن یک دستگاه کنترل رادیویی از راه دور سقوط کپسول را تا چهار مرتبه آهسته‌تر کرد.

محققان قصد دارند با این اختراع برای کپسول‌های واقعی یک فرود آرام با کنترل کافی فراهم کنند تا کپسول‌ها در هر کجایی از جهان فرود آیند.

هرکجا که یک بالگرد قادر به فرود باشد، این کپسول هم می‌تواند فرود بیاید.

کد خبر 189293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز