همشهری آنلاین: بیماری دیابت می‌تواند منجر به اختلال درسیستم عصبی، اسکلت و بروز انواع درد در فرد شود

دیابت در سیستم عصبی و اسکلت فرد هم اختلال ایجاد می‌کند

به گزارش ایرنا، دکتر غلامرضا رییسی متخصص طب فیزیکی و تونبخشی گفت: دیابت از بیماری‌های شایع قرن حاضر است که می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد بیمار به همراه داشته باشد.

به گفته وی باید برای پیشگیری و درمان دیابت برنامه ریزی‌های مناسبی در حوزه سلامت انجام داد تا بتوان بخشی از هزینه‌های اقتصادی این بیماری را کاهش داد.

رییسی ادامه داد: اختلال در سیستم عصبی در بیماران دیابتی بسیار شایع است و می‌تواند به صورت گز گز و مورمور شدن، احساس داغ شدن یا سرد شدن قسمتی از بدن، دردهای تیر کشنده شدید یا حالت برق گرفتگی خود را نشان دهد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی خاطرنشان کرد : گاهی التهاب عصب علایمی شبیه به دیسک و سیاتیک و مشکلاتی دردرمان بیمار ایجاد می‌کند که با انجام نوار عصب و عضله می‌تواند نوع درگیری عصب و محل را پیدا کرد.

به گفته وی گیر افتادن عصب در مچ دست نیز در دیابت شایع است و در اثر تورم رباط کف دست، انگشتان حالت قفل شدن یا گیر افتادن پیدا می‌کنند که این حالت برای بیمار همراه با درد است ودر صورت عدم کنترل به مرور زمان باعث کاهش دامنه حرکتی انگشتان می‌شود.

وی افزود: همچنین دیابت می‌تواند بر پوست، عروق و اعصاب پای فرد بیمار اثر بگذارد و در این شرایط باید بیماران به طور مرتب برای رفع مشکلات پا تحت معاینه قرار گیرند و در این زمینه انتخاب نوع کفش نیز بسیار مهم است.

رییسی با بیان این که متاسفانه برخی از زخم‌های دیابتی منجر به قطع عضو می‌شود، افزود: بیماران دیابتی گاهی دچار اختلال تعادل در پا می‌شوند که این امر موجب زمین خوردن آنها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماران می‌توانند علاوه بر مصرف دارو برای درمان پایدار خود از اقدامات درمانی طب فیزیکی و توانبخشی استفاده کنند که بسیار سودمند است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یاد آورشد: درمان‌های طب فیزیکی شامل ورزش‌های درمانی است که در کنار آن می‌توان از روش‌هایی مانند لیزر، طب سوزنی، تحریکات الکتریکی، گرمای عمقی، تحریکات مغناطیسی محیطی ویا تحریکات مغناطیسی سلول‌های مغزی برای کنترل درد استفاده کرد.

کد خبر 189290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز