همشهری‌آنلاین: یک کارشناس مسکن افزایش بدون منطق قیمت ارز را یکی از دلایل رکود در بازار مسکن دانست و گفت: تا زمانیکه نظم برنگردد، رکود در بازار مسکن ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، بیژن کاموری اظهار کرد: سود در بازار ارز و طلا روزانه است اما سود‌دهی مسکن چند ماه طول می‌کشد لذا مردم در شرایط فعلی به مسکن اقبالی نشان نمی‌دهند و این بازار برای مردم جذابیتی ندارد درصورتیکه صنعت ساختمان به خودی خود مشکلاتی دارد و تلاطم بازار نیز مزید بر علت شده است.

وی چند عامل را در افزایش قیمت مسکن موثر دانست و تشریح کرد: در چند سال اخیر قیمت زمین به دلایل مختلف افزایش یافته است. مصالح نیز با بالا‌رفتن قیمت ارز گران شده و با حذف یارانه‌ها نیز نرخ دستمزد‌ها و خدمات افزایش یافته است که این سه عامل روی قیمت تمام‌شده‌ی خانه تاثیرات زیادی داشته و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

این کارشناس ورود دولت به طرح اجرایی مسکن را باعث به‌هم خوردن نظام بازار تلقی کرد و وظیفه‌ی اصلی دولت را سیاست‌گذاری در حوزه‌های کلان ساختمان دانست.

کاموری اظهار کرد: دولت باید با اتخاذ تصمیم‌هایی هدفمند و کاربردی قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد.

این کارشناس مسکن نقش بانک‌ها را در این زمینه مهم ارزیابی و اظهار کرد: بانک‌ها باید با در نظرگرفتن شرایط، تسهیلاتی مناسب در اختیار متقاضیان مسکن قرار دهند؛ امری که در حال حاضر به آن عمل نمی‌شود.

وی توضیح داد: در کلان‌شهری مانند تهران درحالی وام‌های مسکن 20 میلیون تومانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که خرید یک واحد مسکونی حداقل 100میلیون تومان هزینه دارد و اگر مردم بتوانند 80 درصد از پول خانه را تامین کنند، دیگر به وام احتیاج ندارند لذا لزوم تغییر نگرش و تخصیص منابع در این حوزه به وفور به چشم می‌خورد.

کد خبر 189279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز