گروه اقتصادی- رضاکربلایی: مرکز آمار ایران از بهبود درآمد خانواده ایرانیان در سال 90خبر داده اما تأیید می‌کند که هنوز خرج خانواده‌ها از دخل‌شان بیشتر است.

روایت رسمی مرکز آمار ایران ناظر به رشد درآمد و هزینه خانوارهای روستایی و شهری است ولیکن خالص هزینه‌ها همچنان از درآمدها بیشتر است. به گزارش همشهری به استناد آماری که مرکز آمار منتشر کرده، متوسط هزینه خانوارهای شهری در سال گذشته نسبت به سال 89 اندکی بیش از16.7درصد افزایش یافته درحالی‌که متوسط رشد درآمدخانوارهای شهری کمی بیش از 22.7درصد گزارش شده است. اما نباید فراموش کرد که به‌طور میانگین اداره هر خانوار شهری ایرانی دست‌کم 137میلیون ریال در سال خرج برداشته، اما درآمد میانگین 133میلیون ریال در سال برآورد شده است.

این در حالی است که درآمد خانوار شهری ایران در سال 89نسبت به سال 88به‌طور میانگین و سالانه13.4درصد و هزینه‌ها14.6درصد بوده است. این گزارش می‌افزاید: متوسط هزینه یک خانوار ایرانی در سال 90نسبت به سال قبل از آن 22.6درصد بوده درحالی‌که درآمد خانوار روستایی 34.5درصد افزایش یافته است. سال گذشته هرخانوار ایرانی در سال به‌طور میانگین حدود 80میلیون ریال درآمد و 84میلیون ریال هزینه داشته است. رشد درآمد خانوار ایرانی در سال 89نسبت به سال 88به‌طور میانگین 13.2درصد و هزینه‌ها 15.6درصد گزارش شده بود.

مرکز آمار ایران اشاره‌ای به‌علت رشد درآمد خانوار‌های ایرانی نکرده اما به‌نظر می‌رسد رشد درآمدها نسبت به هزینه‌ها در مرکز آمار ایران به‌دلیل پرداخت یارانه نقدی به 75میلیون ایرانی باشد درحالی‌که اثر هزینه‌ای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کمتر بوده است اما برای قضاوت درباره اثر بخشی یارانه نقدی بر وضعیت درآمدی خانوارهای ایرانی باید منتظر رونمایی از آمارهای مرکز آمار در سال 91بود چرا که نه‌تنها نرخ تورم روبه افزایش نهاده بلکه قدرت خرید مردم و ارزش پس‌اندازها به واسطه نوسانات شدید ارزی افت محسوسی پیدا کرده است.

رشد درآمدها و هزینه‌ها در خانوارهای روستایی و شهری ایرانی در استان‌های کشور به‌صورت متوازن نبوده است به‌نحوی که برخی استان‌ها با رشد بیشتر درآمدی مواجه شده‌اند و برخی با رشد افزون‌تر هزینه‌ها اما جدی‌ترین پرسش این است که تا چه میزان این روند از پایداری در سال‌های پیش‌رو برخوردار خواهد بود؟

کد خبر 189109
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز