همشهری آنلاین: ژنرال نیکولای ماکاروف رییس ستاد مشترک ارتش روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مخالفان مسلح سوری در درگیری با نیروهای دولتی از موشک های دوش پرتاب استینگر ساخت آمریکا استفاده می کنند .

مخالفان مسلح سوری از موشک های آمریکایی استینگر استفاده می کنند

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال ماکاروف تصریح کرد: ستاد مشترک ارتش روسیه اطلاعاتی در دست دارد که تایید می کند مخالفان مسلح سوری در این درگیری ها، از موشک های دوش پرتاب ساخت کشورهای مختلف به ویژه موشک اندازهای استینگر ساخت آمریکا استفاده می کنند .

وی تصریح کرد که هنوز دقیقا برای ما مشخص نشده است که آن ها این موشک ها را چگونه و از چه کشوری دریافت کرده اند .

ماکاروف گفت : احتمال دارد مخالفان مسلح سوری این نوع سلاح ها و مهمات و به ویژه موشک های زمین به هوای دوش پرتاب را از خارج و از طریق هوایی از جمله هواپیماهای مسافر بری به دست آورده باشند .

وی در پایان گفت : برای رساندن اینگونه سلاح ها به مخالفان سوری ، از همه وسایل حمل و نقل و به ویژه هواپیماهای غیر نظامی می توان استفاده کرد و به هر حال ، این بسیار خطرناک است .

اف‌آی‌ام-92 استینگر: FIM-92 STINGER موشک زمین‌به‌هوای دوش‌پرتاب با سیستم هدایتی آشیانه‌یابی فروسرخ (گرمایاب) است که در ایالات متحده طراحی و تولید ساخته و در سال 1981 وارد خدمت شد.

این موشک توسط آمریکا و نیروهای نظامی 29 کشور دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون عامل 270 سقوط تایید شده بوده است. استینگر توسط شرکت ریتیون در آمریکا و شرکت ای‌ ای‌ دی ‌اس آلمان تولید می‌شود و تاکنون 70 هزار موشک از آن تولید شده ‌است.

استینگر یک موشک دوش‌پرتاب است اما قابلیت شلیک از روی خودروهای نظامی و حتی هلیکوپتر به شکل هوا به‌ هوا را نیز دارا می‌باشد.

این سلاح که سبک و از نظر کاربرد آسان می‌باشد در ردهٔ پرتابگرهای دوش پرتاب غیر فعال(passive) قرار می‌گیرد و بوسیلهٔ یک نفر هم عملیاتی می‌شود؛ هر چند این سلاح رسما به دو نفر خدمه نیاز دارد. FIM92-B قادر است که یک جسم پروازی را در محدودهٔ ۴۸۰۰ متری و در ارتفاع ۱۸۰ تا ۳۸۰۰ متری مورد اصابت قرار دهد.

کد خبر 188968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز