چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: اجرای نمایش تلفیقی «شب آفتابی» که امسال یازدهمین سال خود را پشت سر می‌گذارد تا ۱۹ آبان در بوستان ولایت ادامه دارد.

کارگردانی این نمایش بی‌مانند را که حاوی برش‌هایی هنرمندانه از وقایع مهم تاریخی، از حضرت آدم(ع) تا امام زمان(عج) است، بهزاد بهزادپور بر عهده دارد. مخاطبان در این برنامه، سفری به اعماق تاریخ خواهند داشت؛ به‌گونه‌ای که با گذر از دیوار زمان و مکان، وقایع و اتفاقات و برش‌هایی از تاریخ را به شکلی زنده و واقعی در اطراف خود می‌بینند.این نمایش که در فضایی مساحت شش‌هزار مترمربع اجرا می‌شود، نمایشی عظیم و میدانی از نور، صدا و تصویر است که با تکیه بر تکنیک‌های سینمایی همچون جلوه‌های ویژه، بازی با نور، صحنه و دکور، پخش صدا و افکت‌های مختلف و با حضور بیش از 400سیاهی‌لشکر و تعدادی بازیگر در گروه‌های مختلف در مدت زمانی حدودا سه ساعته، قصه‌ای را برای مخاطبانش روایت می‌کند.

همچنین نمایش واقعه عاشورای حسینی در وسعت میدانی بسیار عظیم و اجرای مانور نظامی با همراهی حرکت تانک و ادوات نظامی و انفجارها، برخی از ویژگی‌های این نمایش عظیم در بوستان ولایت است. در تمام طول مدت اجرای این نمایش مخاطبان روی زمین نشسته‌اند و سن این نمایش به وسعت چند صد متر در سه بُعد (روبه‌رو، چپ و راست) آنها قرار گرفته که در طول نمایش برحسب ضرورت، در مقابل یا اطراف مخاطبان رویدادهای شب آفتابی شکل می‌گیرد و گاهی نیز همزمان دو یا سه وجه از نمایش با هم نشان داده می‌شود.بهزادپور، کارگردان شب آفتابی می‌گوید: این روزها که دوران رکود سینماست، مخاطب نیاز دارد که یک رویکرد جدید در تغذیه فرهنگی را با مفاهیم مورد نیاز شاهد باشد. به‌نظر می‌رسد مردم از فیلم دیدن زده شده‌اند و به همین‌خاطر تئاترهای تلفیقی در این زمینه با قدرت بیشتری ظاهر می‌شوند.

بهزاد بهزادپور، با بیان اینکه این اتفاق در عرصه هنر و فرهنگ ایران به‌واسطه سال‌ها خون‌دل خوردن و کسب تجربه رقم خورده است، به همشهری می‌گوید: نمایش شب آفتابی مجموعه‌ای از سینما، تئاتر، موسیقی و ترکیبی از دیگر هنرهاست که سال‌های پیش در کوه‌های افسریه همزمان با‌ ماه رمضان اجرا می‌شد اما امسال به‌دلیل دور بودن آن مکان، تصمیم گرفتیم در بوستان ولایت این اثر را به‌مدت 45شب اجرا کنیم.کارگردان «خداحافظ رفیق» با اشاره به اینکه اجرای اینگونه آثار بسیار سخت و مشکل است ادامه می‌دهد: با این حال این سختی‌ها به تأثیری که نمایش بر مخاطب می‌گذارد می‌ارزد.وی در ارتباط با اجرای این دوره اظهار داشت: تمرین‌ها به‌صورت فشرده برگزار شده و تمامی گروه‌ها برای اجرای نمایش، هر شب آماده می‌شوند.بهزادپور با بیان اینکه امسال با افزودن آیتم‌های جدید، شاهد شب‌های به‌یادماندنی برای علاقه‌مندان هستیم ادامه داد: شب آفتابی، طرح و نوشته خودم است که از حضرت آدم(ع) تا ظهور حضرت مهدی(عج) را روایت می‌کند. در اجرای این اثر هنری، سپاه و شهرداری تهران با ما همکاری دارند.

حمیدرضا فولادگر - نماینده اصفهان و از مهمانان نمایش شب آفتابی - می‌گوید: انتقال مباحث اعتقادی، تاریخ انبیا، اسلام و انقلاب به نسل جوان از طریق بهره‌گیری از ابزارهای ادبی و هنری ازجمله نیازهای کشور است. استقبال نسل جوان و خانواده‌ها از این نمایش نشان می‌دهد که این تمایل در مخاطب هم به میزان چشمگیری وجود دارد.وی می‌افزاید: به‌نظر می‌رسد مسئولان باید توجه بیشتری به چنین برنامه‌های فاخری داشته باشند. مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه در حوزه فرهنگ باید مخاطبان این برنامه باشند و پای صحبت تولیدکنندگان چنین برنامه‌هایی بنشینند تا مشکلات و مسائل، مطرح و مرتفع شود.عطاءالله سلمانیان نیزکه کارگردانی فیلم پشت‌صحنه شب آفتابی را برعهده دارد می‌گوید: شب آفتابی اتفاقی خاص در عرصه تئاتر و سینمای ایران به‌شمار می‌رود؛ اتفاقی کم‌نظیر و با توجه به موانع و سختی‌های بی‌شماری که بر سر راه تولید و روی‌صحنه‌بردن چنین کارهایی وجود دارد تنها عشق و علاقه عوامل و در رأس آنها بهزاد بهزادپور است که موجب خلق چنین اثر بزرگی شده است و دلیل اصلی استقبال پرشور مخاطبان را می‌توان در همین نکته جست‌وجو کرد.به گفته وی تولید این فیلم از حدود 45 روز پیش کلید خورده است و تمامی مراحل پیش‌تولید، آماده‌سازی‌ صحنه، آیتم‌ها و پشت‌صحنه آن را در برخواهد داشت.

کد خبر 188871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز