جنایت‌های جنون‌آمیز معمولا با انگیزه‌ای نامشخص صورت می‌گیرند و قربانیان آنها، بیشتر مردم بی‌گناهی هستند که گاهی اوقات، عامل جنایت نه شناختی نسبت به آنها دارد و نه آنها را تا قبل از جنایت دیده است.

جنایت قتل - سینما - آمریکا

عاملان این جنایت‌ها مرز و محدوده نمی‌شناسند و هر از گاهی سروکله یکی از آنها در یک نقطه از دنیا پیدا می‌شود و طولی نمی‌کشد که خبر جنایتی که از او سر زده در سراسر دنیا می‌پیچد. در سال‌های گذشته حوادث مختلف اما مشابهی در دیگر کشورهای دنیا رخ داده که انگیزه برخی از آنها با گذشت ماه‌ها و سال‌ها از حادثه، هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

کشتار بتمن

شاید معروف‌ترین و مرگبارترین جنایتی که طی ماه‌های گذشته رخ داد، حادثه‌ای باشد که سه‌ماه پیش در کلورادوی آمریکا اتفاق افتاد. کشتار بتمن، لقبی بود که رسانه‌ها برای این جنایت انتخاب کردند و روزها و هفته‌ها، جزئیات تازه از این پرونده تیتر نخست صفحات حوادث می‌شد.

عامل این جنایت جوان 24ساله‌‌ای به‌نام جیمز هولمز بود. بامداد جمعه 30تیرماه هولمز درحالی‌که موهایش را به رنگ نارنجی درآورده و نقاب به‌صورت و جلیقه ضد‌گلوله به تن داشت، با یک کوله‌پشتی وارد سینمایی در منطقه آرورا شد؛ جایی که ده‌ها نفر از مردم منطقه سرگرم تماشای فیلم جدید بتمن با عنوان «شوالیه برمی‌خیزد» بودند. مرد جوان به محض ورود به داخل سالن، دو قبضه سلاح خودکاری را که در کوله‌پشتی‌اش مخفی کرده بود، بیرون کشید و بی‌محابا تماشاگران را به گلوله بست. صدای ناله و فریاد مردم در صدای رگبار گلوله گم شده بود و مرد جنایتکار بعد از اینکه همه خشاب‌هایش را خالی کرد، سالن سینما را ترک کرد و پا به فرار گذاشت. فرار او خیلی طول نکشید و چند ساعت بعد از جنایت، وی در پارکینگ سینما توسط مأموران امنیتی دستگیر شد. مرد جوان تصور نمی‌کرد حادثه‌ای که رقم زده بود به مرگ 12نفر و مجروح شدن 58 نفر دیگر منجر شده باشد. پس از این ماجرا، متهم به زندان منتقل شد و حالا با گذشت سه‌ماه از حادثه، هنوز انگیزه او از فاجعه مرگباری که رقم‌زده بود، مشخص نیست.

قتل عام در دانشگاه ویرجینیا

آمریکا را شاید بتوان رکورددار جنایت‌های جنون‌آمیز در دنیا دانست؛ جنایت‌هایی که قربانیان آن را مردم و افراد بی‌گناه تشکیل می‌دهند. عاملان آن نیز بعد از جنایت یا دست به‌خودکشی می‌زنند یا اینکه بعد از دستگیری سکوت اختیار می‌کنند و چیزی از انگیزه‌شان برای ارتکاب این جنایت‌ها به زبان نمی‌آورند. قتل‌هایی که در محیط‌های دانشگاهی این کشور رخ می‌دهد نمونه‌ای از این جنایت‌ها هستند که البته شباهت زیادی به هم دارند. در بیشتر آنها، قاتل که یکی از دانشجویان است با انگیزه‌ای نامعلوم دست به اقدامی وحشتناک می‌زند و هم دانشگاهی خود را هدف قرار می‌دهد. کشتار در دبیرستان کلمباین را شاید بتوان اوج این نوع جنایت قلمداد کرد. حادثه‌ای که در سال1999 رخ داد و در سال2002 وقتی مایکل مور، کارگردان معروف آمریکایی فیلم مستندی درباره آن ساخت، تبدیل به مشهورترین جنایت دبیرستانی در آمریکا نیز شد؛ جنایتی که در جریان آن دو نفر از دانش‌آموزان دبیرستان با تیراندازی به سوی دیگر دانش‌آموزان و معلمان، 12دانش‌آموز و دو معلم را به قتل رساندند. سال‌ها بعد از جنایت در دبیرستان کلمباین، حادثه‌ای که در دانشگاه ویرجینیا رخ داد، خاطرات جنایت کلمباین را بار دیگر برای مردم آمریکا تداعی کرد. این حادثه اردیبهشت سال86 رخ داد و در جریان آن یک جوان کره‌ای مقیم آمریکا، با حمله به خوابگاه دانشجویان و پس از آن حمله به دانشکده فنی دانشگاه ویرجینیای آمریکا 33دانشجو را به قتل رساند و بیش از 15نفر را زخمی کرد. ضارب 23ساله که چوسونگ هوی نام داشت در ساختمان آموزشی دانشکده مهندسی که محل حمله دوم است با نشانه رفتن اسلحه به سرش خودکشی کرد.

عامل جنایت در روز حادثه بعد از اینکه با ورود به خوابگاه دانشجویان دو نفر را به ضرب گلوله به قتل رساند، راهی دانشکده مهندسی شد. جوان جنایتکار 31‌ نفر را هم در داخل راهروها و کلاس‌ها کشت و بالاخره آخرین گلوله شلیک شد. او که متوجه نزدیک شدن مأموران پلیس‌ شده بود، با شلیک یک گلوله به سرش، به زندگی خود نیز پایان داد.

حمله مرد تبر به دست

برای جنایتکارانی که قصد حمله به مردم بی‌گناه را دارند، فرقی نمی‌کند که سلاحشان چیست. برخی از آنها برای این کار از اسلحه، برخی از چاقو و برخی هم مانند مرد جنایتکار چینی از تبر استفاده می‌کنند. این مرد مدتی قبل درحالی‌که یک تبر در دست داشت وارد ساختمان یک مهدکودک در استان گوانگشی شد و 16کودک را مورد حمله قرار داد. حمله وحشیانه این مرد که وویچانگ نام داشت باعث مرگ سه کودک بی‌گناه شد و مجروحان نیز به سرعت توسط امدادگران به مراکز درمانی انتقال یافتند. مرد تبر به‌دست با اقدام سریع پلیس دستگیر شد و در بازجویی‌ها گفت: به‌دلیل مشکلات مالی و خانوادگی دچار افسردگی شده بودم و تصمیم داشتم خودکشی کنم اما پس از مدتی تغییر عقیده دادم و تصور کردم خودکشی شیوه‌ای بی‌معنی است و تصمیم گرفتم کار بزرگ‌تری انجام دهم. برای همین یک تبر برداشتم و روانه خیابان شدم. وقتی به ساختمان این مهدکودک رسیدم به داخل رفتم و به هرکسی که در مسیر راهم بود، حمله کردم. تحقیقات پلیس نشان داد که وویچانگ از مدتی پیش کارش را از دست داده بود و هیچ مشکل روانی نداشته و با آگاهی کامل دست به این جنایت زده بود.

قتل هشت نفر به‌خاطر بازی

گرچه انگیزه اصلی عاملان جنایت‌های جنون‌آمیز معمولا مشخص نیست اما برخی از آنها بعد از دستگیری انگیزه‌های عجیبی را برای توجیه کردن قتل عامی که صورت داده‌اند به زبان می‌آورند. یک قاتل ژاپنی بعد از قتل هشت‌نفر مدعی شد که جنایت‌ها را به‌خاطر بازی‌های کامپیوتری مرتکب شده است. این مرد یک جوان عاشق بازی‌های کامپیوتری بود که به‌خاطر اینکه احساس می‌کرده این بازی‌ها باعث تنهایی او شده به مرکز فروش بازی‌های کامپیوتری توکیو رفت و جوانانی مانند خودش را به قتل رساند. این جنایت در سال2008 رخ داد و مرد جنایتکار که توموهیرو کاتو، 21ساله بود سوار بر کامیونی که کرایه کرده بود با سرعتی عجیب به مرکز فروش بازی رفت و چندین نفر از رهگذران را زیر گرفت و سپس با چاقو به مردمی که در آن اطراف در حال عبور بودند حمله‌ور شد. در جریان این حمله خونین هشت نفر جان باختند و 14نفر دیگر به‌شدت مجروح شد. با دستگیری مرد جوان مشخص شد وی تا لحظاتی قبل از جنایت ماجرای نقشه‌ای را که در سر داشته در وبلاگ خود می‌نوشته است.

وی در وبلاگش نوشته است که از اینکه نقش یک آدم خوب را بازی کند خسته شده و از خودش می‌پرسد چرا نباید هیچ دوستی داشته باشد. طبق این نوشته او هنگامی که متوجه می‌شود مسیری که قصد داشته از طریق آن به قتلگاه برود بسته است یا وقتی که از رادیو می‌شنود هوا بارانی است به بدشانسی خودش لعنت می‌فرستد و منتظر می‌ماند تا زمان مناسب برای اجرای نقشه‌اش فرا برسد. او همچنین مدعی شد که احساس می‌کرده بازی‌های کامپیوتری باعث تنهایی او شده‌اند و وی به این دلیل افرادی را برای قتل انتخاب کرده که مانند خود او تنها بوده و عاشق بازی‌های کامپیوتری بودند.

کد خبر 188773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز