گروه اقتصادی: رئیس مرکز آمار ایران از برخی آمارهای اقتصادی رسمی کشور به‌صورت شفاهی و ناقص رونمایی کرد و خبر داد که نرخ بیکاری در تابستان نسبت به بهار امسال کمتر شد اما یک رقمی نشد.

عادل آذر بازهم تأکید کرد که مرکز آمار نرخ بیکاری را تنها در اختیار مقامات مسئول قرار می‌دهد و فعلا تصمیمی برای انتشار رسمی آن ندارد، هرچند قرار است از ابتدای سال آینده دیگر بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نکند و مسئولیتش را به مرکز آمار واگذار کند. اعلام برخی آمارهای رسمی با تأخیر البته ابهام را تشدید کرد، چه اینکه رئیس مرکز آمار از میزان درآمد خانوارهای ایرانی خبر داد و از هزینه‌ها سخن نگفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس مرکز آمار ایران در مراسمی به بهانه روز آمار و برنامه‌ریزی، با بیان اینکه نرخ بیکاری تابستان نیمه اول آبان‌ماه اعلام می‌شود، درباره میزان اشتغال ایجاد شده طی یک‌سال گذشته اظهار کرد: ملاک ما در این زمینه طرح نیروی کار است و هنوز آمار بیکاری فصل تابستان اعلام نشده است. وی با بیان اینکه آمارهایی که وزیر کار اعلام می‌کند آمار ثبتی دولت است، افزود: ما روش خودمان را برای محاسبه نرخ بیکاری داریم و البته وزیر کار چندین بار اعلام کرده که نرخ بیکاری مرکز آمار مبناست. او گفت: براساس بررسی‌های مقدماتی، نرخ بیکاری تابستان امسال حدود یک درصد در مقایسه با 12.9درصد بهار کاهش نشان می‌دهد.

اعلام تورم از سوی بانک مرکزی تا پایان سال

آذر با تأکید بر اینکه سال پایه 90برای تهیه نرخ تورم در مرکز آمار نهایی‌شده و خروجی‌های اولیه نیز گرفته شده است، گفت: تا آخر سال بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام می‌کند و فعلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد پس از تغییر سال پایه نرخ تورم چگونه تغییر می‌کند. وی در ادامه درباره محرمانه بودن برخی آمار مرکز تصریح کرد: مرکز‌ آمار فقط نرخ تورم را به‌صورت عمومی اعلام نمی‌کند که آن هم برای مقامات ارسال می‌شود. وی گفت: توافق کردیم تا زمانی که سبد کالاهای مرکز آمار و بانک مرکزی یکسان نشود، بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام کند و مبنای مسائل اقتصادی نرخ تورم بانک مرکزی خواهد بود.

اعلام درآمد ایرانیان و کتمان هزینه خانوارها

رئیس مرکز آمار ایران ضریب جینی در سال گذشته در منطقه شهری و روستایی را به ترتیب 0.356و 0.339 اعلام کرد. به گزارش همشهری، ضریب جینی یک واحد اندازه‌گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود و هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد

را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند. عادل آذر متوسط درآمد سالانه خانوار در سال 90در شهر را 130میلیون ریال و روستایی را 79میلیون ریال اعلام کرد اما اشاره‌ای به میزان هزینه‌های خانوار نکرد.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی در راستای عدالت اجتماعی و کاهش شکاف بین طبقات جامعه گام برمی‌دارد گفت: اختلاف پیش‌بینی در مورد ضریب جینی با واقعیت حدود هزارم درصد بوده است.وی ضریب جینی کل کشور را 0.37درصد اعلام و خاطرنشان کرد: معمولا میزان درآمد خانوار کمتر از هزینه است اما در مورد محاسبات سال نشان می‌دهد که میزان درآمدها به هزینه‌ها نزدیک شده است و مانند سال‌های گذشته اختلاف زیادی وجود ندارد.

کد خبر 188690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز