همشهری آنلاین: پنجمین جشنواره بهترین‌ها از دورریختنی‌ها در قالب جشنواره هنری تسنیم منتشر و هنرمندان و نیز شهروندان علاقمند به هنر را دعوت به همکاری کرد.

کارگاه هنری

به گزارش همشهری آنلاین، اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در پی برگزاری موفقیت‌آمیز چهار دوره جشنواره "بهترینها از دورریختنی‌ها"، در راستای تحقق شعار "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" پنجمین دوره این جشنواره را در سال ۱۳91 برگزار می‌کند.

این جشنواره به یکی از گرایشهای هنری معاصر می‌پردازد که در پیوند با نقاشی، مجسمه سازی و... به بیانی متفاوت می‌انجامد؛ هنری شکل یافته از مواد دورریختنی، زباله و پسماندهای شهری.

تمایل این هنر به خلق آثار هنری متشکل از مواد طبیعی و دورریز است، به گونه‌ای که اشیاء ساخته شده از این مواد دورریز با نگاه خلاق و دستان پرتوان هنرمندان این مرز و بوم، سبب تقویت باورها و ارزشهای دینی از جمله قناعت و صرفه‌جویی شده و تأثیر بسزایی بر جامعه و محیط زیست می‌گذارد.

طراحی و ساخت حجم، نقاشی، تکه‌های چسباندنی، عروسک‌های پارچه‌ای و ... از دورریختنی‌ها موضوع جشنواره است و این جشنواره با اهدافی مانند توسعه و ترویج مدیریت مصرف به عنوان یکی از "ارکان اقتصاد مقاومتی" یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر؛ توجه به نقش کلیدی زنان به عنوان مدیران خانه و ارتقاء سطح فرهنگ خانواده؛ لزوم توسعه رویکرد محیطزیست شهری سالم با نگاه خلاق؛ لزوم ایجاد، رشد، نهادینه‌سازی و توانایی مدیریت صحیح در استفاده از مواهب الهی؛ تعادل در مصرف و مدیریت مصرف با استفاده از زبان هنر؛ نهادینه سازی صرفه جویی در تمامی ابعاد زندگی؛ شناخت پتانسیل و قابلیتهای هنرمندان با تاکید بر بکارگیری تجربیات هنری برگزار خواهد شد.

جشنواره در چهار بخش کارگاههای آموزشی، مسابقه، کارگاه تخصصی (workshop) و نمایشگاهها با دو گرایش حرفه‌ای و تجربی برگزار می‌شود.

شهروندان علاقمند پس از فراگیری آموزشهای لازم در کارگاههای آموزشی، آثار هنری خود را به منظور شرکت در مسابقه و نمایشگاه به دبیرخانه‌های مستقر در مناطق 22 گانه، ادارات امور بانوان مناطق و خانه‌های تسنیم (مستقر در سراهای محله) جشنواره "بهترین‌ها از دورریختنی‌ها" تحویل دهند.

کارگاه تخصصی (workshop) "بهترینها از دورریختنی‌ها"، نیز طی روزهای برگزاری نمایشگاه متمرکز و نمایشگاه منطقه‌ای از آثار برتر محلات جشنواره برگزار خواهد شد.

شهروندان علاقمند محلات نیز می‌توانند همچون هنرجویان کارگاههای آموزشی در محلات مناطق 22 گانه، آثار هنری خود را برای شرکت در بخش تجربی مسابقه به دبیرخانه‌های واقع در خانه‌های تسنیم (مستقر در سراهای محله) یا دبیرخانه‌های مستقر در ادارات امور بانوان تحویل دهند.

البته هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی که هنر بازیافت را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند یا به این گرایش هنری علاقه دارند، می‌توانند آثار هنری خود را برای شرکت در بخش حرفه‌ای مسابقه به دبیرخانه مرکزی جشنواره تحویل دهند.

آثار برتر کارگاههای آموزشی در محلات و آثار شهروندان در مناطق 22 گانه در 22 نمایشگاه منطقه‌ای ارایه و نمایشگاه‌های منطقه‌ای در یکی از فضاهای فرهنگی هنری هر منطقه برگزار خواهد شد.

آثار برتر بخش مسابقه حرفه‌ای به همراه آثار برگزیده نمایشگاههای مناطق 22 گانه در نمایشگاه حرفه‌ای و متمرکز به نمایش درخواهند آمد.

محل برگزاری نمایشگاه متمرکز خانه هنرمندان ایران خواهد بود.

احمد نادعلیان، جمشید حقیقت‌شناس و مجتبی رمزی داوران این برنامه خواهند بود که علاوه بر جوایزی که به نفرات برتر محله‌ای اهدا خواد شد، سه اثر برگزیده بخش حرفه‌ای به ترتیب 20، 15 و 10 میلیون ریال جایزه نقدی دریافت خواهند کرد و به سه اثر برتر بخش تجربی که به نمایشگاه متمرکز راه پیدا کرده‌اند نیز جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود.

 

 

کد خبر 188634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز