همشهری آنلاین: دویست و سی و پنجمین سمینار ادواری عصب پژوهی اجتماعی مرکز پزشکی شهدای تجریش با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و با سخنرانی جواد مجابی درباره "تنانگی در هنر و ادبیات فارسی" برگزار می‌شود.

پژوهشگر

به گزارش همشهری آنلاین،در این برنامه دکتر عبدالرحمن نجل رحیم،با مقدمه‌ای در خصوص "نقش تن در کسب معرفت" به ایراد سخن خواهد پرداخت.

دکتر نجل رحیم در این باره می‌گوید:" بر اساس دانش امروزین ما درباره کارکرد مغز، "تن" و تجربیات "تنانه" در طول زندگی، منبع شناخت و معرفت در لایه های مختلف فرهنگی- اجتماعی انسان است.

مفاهیم و معانی ساخته شده توسط ما در همه عرصه‌های زندگی اغلب معطوف به "تن" بوده و مرجعی اصیل تر، معتبرتر و ملموس تر ازآن ندارد.

چرایی رسیدن "تن" انسان به چنین مرتبه و منزلتی شریف، خود قصه‌ای شگفت انگیزدر تکامل طبیعی دارد که شاید نقطه آغازین آن گسترده شدن بخش هایی از جغرافیای مغز در کاسه سر و پیچیده تر شدن ارتباطات درون آن است که موجب بالا رفتن برد کارکردی آن و گستردگی جهان معنا در فرهنگ انسانی شده است.

بیرون کشیدن شباهت‌ها از دل تفاوت‌ها دستمایه رابطه استعاری (متافوریک) تن با جهان تخیل، احساسات و تفکر، بستری بی بدیل برای زایش نو از درون کهنه است که مغز ما، نه در تنهایی، بلکه با ارکستراسیون با مغزهای دیگر، نه تنها محبوس در قفس تجربیات بینافردی و اجتماعی در طول زندگی، بلکه با ترکاندن پوسته زمان و مکان و پیوستن به تجربیات فرهنگ انسانی در طول تاریخ، ممکن می‌کند.

یکی از مظاهر برجسته این پیوند استعاری (متافوریک) "تن" با جهان تخیل، تفکرو معنا را می‌توان در عرصه هنر و ادبیات جستجو کرد.

در این راستا چه کسی بهتر از جواد مجابی که اندوخته‌ای بس گرانبها در سینه و دستی پر از تجربیات بی بدیل در زمینه شعر، داستان، نقاشی و زمینه‌های دیگر هنردارد، می‌توان یافت که برای ما سفره دل بگشاید و از "تنانگی در هنر و ادبیات پارسی" بگوید".

این برنامه پنجشنبه 4 آبان در سالن همایش بیمارستان شهدای تجریش راس ساعت 8:30 الی 11:30 با حضور عده‌ای از صاحبنظران و علاقمندان برگزار می‌شود.

ورود برای همگان آزاد است.

کد خبر 188610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز