گروه اقتصادی: سوءتفاهم ارزی، مراسم روز ملی صادرات ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

به گزارش همشهری، در مراسم شنبه شب روز ملی صادرات وقتی معاون اول رئیس‌جمهور التهاب در بازار ارز را به شخصیتی ناشناخته به نام جمشید بسم‌الله نسبت داد و رئیس اتاق ایران این اظهارنظر محمدرضا رحیمی را برنتابید و گفت: التهابی که در بازار ارز پیش آمده است، علتش این نیست که صادرکننده کالای غیرنفتی، ارز را داخل کشور نیاورده است، بلکه روزی این جهش رخ داد که عرضه ارز نفتی، در بازار ارز کاهش یافت. در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از مجلس گلایه کرد و گفت:

قرار بود 10درصد از منابع صندوق توسعه ملی به تولید اختصاص یابد و این در حالی است که هفته گذشته مجلس اعلام کرد که این 10درصد از درآمدهای امسال صندوق باید اختصاص یابد و این به‌معنای هیچ است.

مهدی غضنفری بازهم از صادرکنندگان خواهش کرد که ارز خود را در اختیار مرکز مبادلات ارزی قرار دهند وگرنه اثر تحریم‌ها تشدید خواهد شد اما صادرکنندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند و گفتند به شرطی ارز خود را عرضه می‌کنند که مبنای خرید و فروش اظهارنامه ارزی باشد نه پیمان سپاری با نرخ ارز تعیین شده در اتاق مبادلات ارزی. روز ملی صادرات ایران روز سوء‌تفاهم تمام بود؛ سوءتفاهمی که نطفه آن دی‌ماه سال گذشته کاشته شد که دولتی‌ها نشست شورای گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی را تحریم کردند.

وقتی پای جمشید بسم‌الله به بازار ارز باز شد

به گزارش همشهری معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صادرات گفت: قیمت‌های ارزها صوری بوده و کار رسانه‌های دشمن و یا شخصی به نام جمشید بسم‌الله است که می‌گویند روی چهارپایه می‌ایستد و قیمت ارز را تعیین می‌کند. محمدرضا رحیمی خطاب به صادرکنندگان اظهار کرد: من امشب آمده‌ام اینجا از شما بخواهم که برای اعتلای این کشور، ارز حاصل از صادرات را به‌گونه منصفانه با رعایت سود خود به کشور برگردانید و دولت نیز در این زمینه تضمین‌های لازم ارائه می‌دهد. او تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم حتی یک ریال هم کسی آسیب ببیند؛ نه تقاضای بخشش داریم و نه ایثار، بلکه می‌خواهیم ارز را به‌خاطر گشایش در کارها به کشور برگردانیم.

خواهش از صادرکنندگان

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: باید تصمیمی تاریخی بگیریم و واردات کالاهای موجود در اولویت‌های 9و 10را ممنوع کنیم. مهدی غضنفری افزود: اگر ارز صادرکنندگان در خدمت کالا و خدمات نباشد عملا به‌معنای این است که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تأثیر گذاشته است. وی با اشاره به اینکه ما به‌دنبال مسائلی مانند پیمان سپاری ارزی نیستیم، افزود:‌ البته باید به ما حق داد و دولت هم باید موانع تولید و صادرات را بردارد بنابراین از صادرکنندگان می‌خواهیم ارز خود را در مرکز مبادلات ارزی عرضه کنند.

کد خبر 188561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز